جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۵

ابعاد معنادار شکست حامیان دولت در انتخابات شورای تهران

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 294051
با اعلام نتایج نهایی شمارش آرای انتخابات شورای شهر تهران، اولین نکته ای که توجه اکثر منابع خبری را به خود جلب کرد، شکست کامل لیست حامیان دولت بود.
ابعاد معنادار شکست حامیان دولت در انتخابات شورای تهران
به گزارش جهان، صراط نوشت: با اعلام نتایج مذکور مشخص شد که رای دهندگان تهرانی حتی یک کرسی از کرسی های شورای اسلامی شهر تهران را به حامیان دولت نسپرده اند و ۳۱ منتخب نهایی از میان لیست های مختلف اصولگرایان (در مجموع ۱۸ نفر) و لیست اصلاح طلبان (۱۳ نفر) برگزیده شده اند.

بر اساس این گزارش، ابعاد شکست حامیان دولت در این انتخابات که از قضا افراد مشهوری چون شیخ الاسلامی و پروین احمدی نژاد را در لیست خود قرار داده بودند، بسیار بزرگ تر از یک شکست معمولی است و صرفا به عدم تصاحب کرسی ها و عدم راهیابی به شورای شهر مربوط نمی شود.

بر این اساس، بیشترین آرا در میان افراد لیست در امتداد مهر (حامیان دولت) متعلق به ایراندخت فیاض با ۶۷ هزار و ۲۲ رای معادل تنها ۲.۴ درصد کل آرا است. فیاض در رتبه ۶۷ قرار گرفته است.
این در حالی است که کمترین میزان آرا در لیست مذکور نیز متعلق به کیومرث رکنی است که با تنها هزار و ۹۵۴ رای از مجموع دو میلیون و ۷۸۶ هزار و ۳۵۷ رای (هفت صدم درصد کل آرا) در رتبه ۸۲۷ قرار گرفته است.

افت فاحش آرای خواهر رییس جمهور

از سوی دیگر پروین احمدی نژاد در این انتخابات ۳۵ هزار و ۳۳۹ رای (کمتر از ۱۶ صدم درصد کل آرا) به دست آورده و نود و هفتم شده است. این در حالی است که خواهر رییس جمهور در دوره گذشته انتخابات شورای شهر ۲۴۹هزار و ۵۴۹ رای آورد و نفر هشتم فهرست ۱۵ نفره شورای شهر پایتخت شد. اما در این دوره، آرای او با افت فاحشی مواجه شده است.

این در حالی است که هما فلاح تفتی همسر سعید مرتضوی هم صرفا ۱۹هزار و ۳۳۴ رای آورده و رتبه ۱۱۴ را به دست آورده است.

۳ نفر در میان ۱۰۰ نفر اول

شکست حامیان دولت زمانی سنگین تر می شود که بدانیم در میان ۱۰۰ نفر اول منتخبان تهران فقط سه نفر از لیست حامیان دولت حضور دارند. ایراندخت فیاض (رتبه ۶۳)، عبدالرضا شیخ الاسلامی (رتبه ۸۱) و پروین احمدی نژاد (رتبه ۹۷) سه نفر مذکور هستند.

به جز این سه نفر بقیه افراد لیست «در امتداد مهر» در رتبه های ۱۰۵ تا ۸۲۷ قرار گرفته اند. این در حالی است که در مجموع هزار و ۷۳۲ نامزد در این انتخابات رقابت کرده اند.

آرای متوسط هر نامزد

از سوی دیگر، اگر بخواهیم میانگین رتبه های کسب شده و آرای ریخته شده به سبد نامزدهای لیست در امتداد مهر را به عنوان معیاری برای میزان مقبولیت آنها در میان رای دهندگان تهرانی در نظر بگیریم، به اعداد قابل توجهی می رسیم.

رتبه متوسط نامزدهای حامی احمدی نژاد به طور تقریبی ۲۵۳ است. یعنی رای دهندگان تهرانی به طور میانگین حامیان دولت را حتی در میان ۲۵۲ انتخاب اول خود نیز راه نداده اند.

این در حالی است که هر یک از نامزدهای حامی دولت به طور متوسط ۱۲ هزار و ۴۴۴ رای به دست آورده اند یعنی حدود ۴۵ صدم درصد کل آرا! یعنی کمتر از نیم درصد کل آرا!

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


و این نشان میدهد رای آوردن دکتر حسن روحانی به معنی "نه" مردم به احمدی‌نژاد است.
علی
United States
واین یعنی امانتداری کامل دولت در انتخابات
نوش جونشون
سلام
خانم دکتر ایراندخت فیاض در لیست جبهه خدمتگذاران بود نه در لیست حامیان دولت؟
این از قبل مشخص بود .