پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
ولایتی در شبکه چهارم سیما:

سهم‌دولت‌رادربیمه‌درمانی‌به۱۰۰%می‌رسانم

چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۴
کد مطلب: 292379
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: براساس دو برنامه ای که پیاده خواهیم کرد، سهم مردم را در درمان که در حال حاضر ۷۰ به ۳۰ است، به صد درصد از طرف دولت و بیمه‌ها می‌رسانیم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی اکبر ولایتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رویکردها و برنامه های شبکه چهارم سیما به سوال کارشناسان پاسخ داد.

ولایتی در پاسخ به این سوال که تا چه حد معتقد به اصل شایسته سالاری هستید؟ گفت: شعار دولتی که بنده در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور تشکیل خواهم داد، اخلاق محوری و ثبات در تصمیم‌گیری است.

وی با بیان اینکه در صورت پیروزی در انتخابات دولت متمم را تشکیل خواهم داد، افزود: شاخص های من در چند نکته که به صورت دولت متمم نامگذاری شده مشخص است. افرادی که انتخاب می شوند باید متدین ، باتجربه ، متخصص و معتدل و مشورت پذیر باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر مورد اعتماد مردم قرار گرفتم، آمادگی داریم در هر حوزه ای مشورت کنیم و من زمانی که متصدی وزارت امور خارجه ایران بودم افراد با سلایق مختلف را در وزارت خارجه استفاده می کردم. افرادی که متدین و معتقد به قانون اساسی و ولایت فقیه باشند.

ولایتی در پاسخ به سوالی درباره مشکلات اقتصادی و طرح های کوتاه مدت و بلند مدت، اظهارداشت: هر دولتی که تشکیل می شود، باید پاسخگو باشد و برای قولی که به مردم می دهد باید زمانی را مشخص کند.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات ما در مسائل اقتصادی، برخی را می شود در کوتاه مدت حل کرد و برخی دیگر مشکلاتی هستند که باید در بلند مدت به آنها پرداخت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری به طرح خود مبنی بر حل مشکلات طی ۱۰۰ روز اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلات اقتصادی در کوتاه مدت کارهای فوری در ۱۰۰ روز باید انجام شود تا آرامش و اعتماد برگردد و اعتمادی که بین دولت و مردم آسیب دیده، بازسازی شود. برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید و کاهش قیمت ها می‌شود به واحدهای تولیدی که زیان ده هستند، شش ماه تنفس داد تا آنها بتوانند با تولید هم بازار را به لحاظ کالا تأمین کنند، هم کارگرانی که بیکار هستند مشغول کار شوند .

ولایتی اضافه کرد: همچنین با پرداخت اقساط افرادی که به آنها بدهکار هستیم، می‌توانیم اعتماد را چه در داخل و چه در خارج در بازار ایجاد کنیم. ضمن آنکه بخش نامه های مضر را لغو و برنامه‌های مفید را تصویب می‌کنم.

وی گفت: برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید و کاهش قیمت ها می شود به واحدهای تولیدی که زیان ده هستند شش ماه تنفس داد تا آنها بتوانند با تولید هم بازار را به لحاظ کالا تأمین کنند هم کارگرانی که بیکار هستند مشغول کار شوند .

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: از دیگر کارها اعتمادسازی در داخل و خارج است که با پرداخت اقساط افرادی که به آنها بدهکار هستیم می توانیم اعتماد را چه در داخل و چه در خارج در بازار ایجاد کنیم. ضمنا بخش نامه های مضر را لغو و مفیدرا تصویب می کنم.

ولایتی با بیان اینکه در بحث اقتصادی تولیدات باید مردم محور باشد، خاطرنشان کرد: باید از ورود اجناس قاچاق به کشور جلوگیری و تعرفه های گمرکی طوری تنظیم شود که تولیدات داخلی بتواند با ورادات مشابه آن کالا رقابت کند.

وی تصریح کرد: استاندارد سازی تولیدات یکی از اولویت های ما در صادرات است که اعتبار جنس ایرانی را افزایش می‌دهد. ضمن آن که دولت باید بیمه صادرات را برقرار کند و اگر صادرکننده ای به لحاظ دریافت پول در کشور ثالث دچار مشکل شد، دولت آن را تضمین کرده باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه از تولیدی که اقتصاد محور باشد و درعین حال مردم متصدی آن باشد حمایت می کنیم، گفت: در تمام دنیا وام های بخش تولید دارای بهره ای بسیار پایین است و ما باید به واحدهای تولیدی با بهره بسیار کم در حد کارمزد تسهیلات اعطا کنیم که هم حمایت از تولید است و هم رونق تولید و هم کاهش تورم را در پی دارد و اقتصاد شکوفا می شود.

ولایتی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص عدالت در نظام سلامت، گفت: در این زمینه با مشکل مواجهیم و بحث پزشک خانواده راه حلی برای برون رفت از این موضوع است.

وی افزود: اگر شبکه بهداشتی، درمانی و پزشک خانواده سراسری شود، می توانیم عدالت سلامت را در جامعه تا حدی پیاده کنیم ضمن آنکه در خصوص بیمه ها هم اگر براساس اصل ۴۴ اقدام شود و به مردم سپرده شود، می توانیم شاهد توسعه این بیمه ها باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکیدکرد: براساس دو برنامه ای که پیاده خواهیم کرد، سهم مردم را در درمان که در حال حاضر ۷۰ به ۳۰ است، به صد درصد از طرف دولت و بیمه ها می رسانیم.

ولایتی درباره اینکه راهکار شما برای تامین بودجه در طرح صد روزه خود چیست، گفت: هزینه‌های غیرضروری دولت باید حذف شود، به خصوص که امسال در مقایسه با سال گذشته بودجه دو برابر شده است و مجلس دست دولت را باز گذاشته است.

وی در ادامه این برنامه انتخاباتی در خصوص آزادی بیان اظهارداشت: هر کس هر سخن مفیدی را می‌تواند در چارچوب قانون بیان کند. اگر این سخن مخل قانون و علیه مصالح نظام نباشد، اشکالی ندارد. معاون رئیس جمهور در دوره های گذشته گفته بود رژیم صهیونستی بمب اتمی دارد، پس چرا ما بمب اتم نداشته باشیم. این موضوع برگرفته از آزادی نیست چرا که آزای بیان باید در چهارچوب قانون ومنافع ملی در نظر گرفته شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فضای حاکم بر مطبوعات و رسانه‌ها نیز گفت: ما در حوزه مطبوعات معتقد به داشتن نظام صنفی هستیم تا از این طریق قدری از اختیارات حکومت به عهده صنف گذاشته شود. بنده در صورت تشکیل دولت لایحه‌ای به مجلس ارسال می‌کنم تا نظارت بر مطبوعات برعهده صنوف باشد. معتقدم اگر این امر محقق شود، اعتماد بین مردم و دولت بیشتر می‌شود.

ولایتی در بخش دیگری از برنامه انتخاباتی شبکه چهارم سیما در پاسخ به این پرسش که روابط ایران با اتحادیه اروپا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تاکید کرد: بدترین شکل سیاست آن است که کشورمان(ایران) با دنیا به صورت اتحادیه‌ای روابط داشته باشد. به عنوان مثال در اتحادیه اروپا فقط یک کشور از ۲۷ کشور با امری مخالفت کنند و عملا آن تصمیم عملی نمی‌شود. لذا ما باید رابطه خود را با تک تک کشورها متناسب با منافع متفاوت و دیپلماسی کارآمد اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: در برقراری ارتباط با اتحادیه اروپا اولویت با کشورهایی است که به لحاظ دیپلماسی موثرترند، لذا اگر دیپلماسی خود را با یک کشوری که کم اثر است حذف کنیم دیگر از کاروان پیشتر عقب نمی‌مانیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه آیا فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا خواهید کرد یا نه؟، گفت: قانون یارانه‌ها در بخش تولید عمل نشد و این باعث شد در تولیدات دچار مشکل شویم. در حمایت از تولید، شیوه‌های مختلف مطرح است.

ولایتی ادامه داد: در تولید صنعتی نیز تولید باید مردمی باشد و حمایت از تولید با جلوگیری از قاچاق ممکن می‌شود. همچنین باید دولت بیمه صادراتی بوجود آورد تا صادرکننده در دریافت پول خود به مشکل برنخورد.

وی همچنین بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد و با بیان اینکه می توان اکثر بیمه ها را به غیر از بیمه مرکزی به بخش خصوصی واگذار کرد،گفت: معتقدم باید اصل ۴۴ قانون را درست اجرا کنیم. طبق این اصل باید بخش ها رابه خصوصی واگذار کنیم از این رو غیر از بانک و بیمه مرکزی می توان بانک ها و بیمه های دیگر را به بخش خصوصی واگذار کرد.

ولایتی با اشاره به حق بیمه کارگران گفت: چند کار در این زمینه باید انجام شود. ۳۰ درصد از حق بیمه باید پرداخت شود که ۳ درصد را دولت و ۷ درصد آن را کارگران و ۲۰ درصد آن را باید کارفرما پرداخت کند.سالهاست که دولت حق خود را در این زمینه پرداخت نکرده است و مبلغ هنگفتی در این زمینه تامین اجتماعی طلبکار است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به تصویب طرحی در مجمع تشخص مصلحت نظام گفت: ۹.۲۷ حق بیمه برای درمان است که به تازگی در مجمع تصویب شده است که این مسئله به بیمه بیکاری و بازنشستگی تعلق دارد، اما تامین اجتماعی سالهاست که در این زمینه تمام بودجه را برای بدهی‌های خود اختصاص می‌دهد.

ولایتی با اشاره به حضور در بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: این مرکز یکی از مراکز درمانی بزرگ منطقه است که در آن بیش از ۵۰ عمل جراحی ریه و ۱۰۰ عمل جراحی پیوند قلب با موفقیت انجام شده است. اما حدود ۹ ماه است که تامین اجتماعی به این مرکز بدهکار است.

وی افزود: بیماران در کشور برای عمل جراحی هزینه هنگفتی پرداخت می کنند. این درحالیست که در بیمارستان‌های دولتی تنها ۵۰ هزار تومان برای عمل جراحی پرداخت می شود و در بیمارستان خصوصی نیز بیش از ۲ میلیون تومان از بیمار هزینه دریافت می‌شود که ۱۰ برابر این تعرفه است. این در حالیست که با این وجود تعرفه مراکزی مثل بیمارستان مسیح دانشوری ۹ ماه به عقب می‌افتد. اگر همه این نواقص در اجرا اصلاح شود خیلی از موارد و مشکلات حل می شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تجربه ۱۶ ساله خود در بخش دیپلماسی گفت: یکی از کارهایی که در دیپلماسی انجام دادیم، این بود که در زمینه میزبانی عراق در جنبش عدم تعهد ممانعت ایجاد کردیم و ما به این نتیجه رسیدیم صدام که به کشورمان حمله کرده است، اگر میزبانی و ریاست عدم تعهدها را برعهده بگیرد در بسیاری از موارد از ظرفیت این جنبش استفاده خواهد کرد و کارهای خود را توجیه می‌کند.

ولایتی افزود: علیرغم اینکه خیلی‌ها تاکید داشتند که ممانعت از این کار غیر ممکن است، بنده شروع به نامه‌نگاری به سران کشورهای غیر متعهد کردم و دلیل آوردم که اگر عراق رئیس این جنبش شود در کار این جنبش کارشکنی می‌کند و باید کشوری ریاست این جنبش را برعهده بگیرد که رویکرد صلح طلبی داشته باشد.

وی بااشاره به حمله نظامی شهید عباس دوران به ساختمان جنبش عدم تعهدها در عراق گفت: درعین حال برای اینکه کشورهای مختلف بدانند در عراق امنیت وجود ندارد و برای اینکه این گفته ما اثبات شود در تیرماه سال ۶۱ به رئیس جمهور وقت که مقام معظم رهبری در آن زمان این مسئولیت را عهده‌دار بودند، نامه نگاری کردم تا در این زمینه عملیات نظامی انجام گیرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: با فداکاری شهید دوران این کار صورت گرفت و به ساختمان جنبش عدم تعهدها حمله شد و این عملیات تاثیر بسزایی در سرنوشت این مسئله داشت و پس از این موضوع آقای فیدل کاسترو رئیس وقت جنبش عدم تعهدها نامه نوشت و اجلاس هفتم را از بغداد به دهلی منتقل کرد.

ولایتی با اشاره به اجلاس بعدی کشورهای جنبش غیرمتعهدها اظهار داشت: در این اجلاس نیز سران ۵۷ کشور جهان شرکت داشتند و از این تعداد حدود ۵۳ کشور به نفع میزبانی بغداد در دوره آینده سخنرانی کرده بودند و وزیر خارجه یوگسلاوی که مناسبات زیادی با عراق داشت نیز برای میزبانی عراق تلاش زیادی کرد.

وی تصریح کرد: بنده در لابی هتل آقای اکبر خلیلی که سفیر وقت هند بود را دعوت کردم و کشور هند را در این زمینه تهدید کردم و به سفیر هند گفتم که شما به متجاوز جایزه داده اید و اگر این موضوع تصویب شود، بنده رسانه‌ها را جمع خواهم کرد و علیه این عملکرد جنبش عدم تعهدها سخنرانی خواهیم کرد و ایران از جنبش خارج خواهد شد.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: بعد از این تهدید من خانم گاندی و آقای فیدل کاسترو به دفتر کار من آمدند و به من قول دادند که این موضوع را تصحیح کنند. آنها در این زمینه راه میانه را در پیش گرفتند و بیان شد که حداقل برای تعیین اجلاس بعدی دو سال زمان در نظر گرفته شود.

ولایتی با اشاره به بحث قطعنامه ۵۹۸ اظهار داشت: در سازمان ملل متحد بعد از اینکه عراق به ایران حمله کرد و تا ۵۰ کیلومتر به عمق خاک ایران ورود کرد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شد و هدف آن این بود که آتش بس برای مذاکره اعلام کنند و ما می‌دانستیم اگر آتش بس ایجاد شود دشمن در خاک ایران متوقف خواهد شد. تابلوی ما تجربه جنگ ۶ روز اعراب و اسرائیل بود در این جنگ پس از آتش‌بس اسرائیل در خاکی که تصرف کرده بود ماند و تا به امروز از آن عقب نشینی نکرده است.

وی اضافه کرد: دیدم اگر تنور دفاع مقدس سرد شود و مذاکرات در این مورد صورت گیرد، به سرنوشت جنگ ۶ روزه دچار خواهیم شد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فضای ایجاد شده در پایان جنگ قطعنامه ۵۹۸ برای کشور ایران، گفت: از ابتدا معلوم شد که عراقی‌ها آنچه نتوانستند در صحنه نظامی به دست بیاورند، می‌خواستند در مذاکرات به دست آورند. در داخل ما با فشارهایی روبرو بودیم تا جاییکه می‌گفتند بنده بیهوده، کله‌شقی می‌کنم. بنده در آن زمان گفتم که وثوق‌الدوله نیستم و اگر بخواهند با فشار قرارداد ننگینی را بر ملت ایران تحمیل کنند کنار می روم، اما بعد از اینکه این مسئله مطرح شد با حمایت امام و رهبری و مردم به صورت منطقی کار پیش رفت و صدام محکوم شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *