جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
علیرضا کریمی:

شورای شهرمنطقه «آفساید» نداردکه داور فوتبال نامزد شده است

سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب: 292132
یکی از کاندیداهای شورای شهر تهران گفت: من نمی‌دانم یک داور فوتبال وقتی خود را نامزد شورای شهر می‌کند‌، مگر قرار است در شورای شهر مسائلی مانند آفساید، تکل از پشت یا پنالتی داشته باشیم؟ این فرد می‌خواهد چه کند؟
شورای شهرمنطقه «آفساید» نداردکه داور فوتبال نامزد شده است
به گزارش جهان، علیرضا کریمی یکی از کاندیداهای شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با تسنیم درباره دلایل حضور در این انتخابات اظهار داشت: شورای شهر جایگاه ویژه و رفیعی دارد که در سال‌ها و دوره‌های گذشته اصلا به خوبی معرفی نشده است و مردم هنوز هم خیلی شورای شهر را نمی‌شناسند.
 
وی ادامه داد: چیزی که در قانون درباره شورای شهر مطرح شده و آن را معرفی می‌کند، چیزی نیست که در حال حاضر و در عمل می‌بینیم؛ وظیفه شورای شهر است که در تمام مسائل فرهنگی، اجتماعی، سلامت و حتی سیاسی شهر ورود و مشکلات مردم را مرتفع کند. شورای شهر باید به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان دیده شود. نماینده مجلس به اندازه‌ای گرفتاری دارد که نمی‌تواند به طور کافی به حوزه نمایندگی خود مخصوصا روستاها برود و این وظیفه شوراها را دو چندان می‌کند.
 
مدیرعامل بنیاد نهج‌البلاغه گفت: در شهری مانند تهران با این گستردگی هم صرفا نمایندگان نمی‌توانند به امور رسیدگی کنند. طبیعتا یک جایگاه دیگر نیاز است تا بتواند این ارتباط را تسهیل کند. حضرت امام خمینی هم اوایل انقلاب به همین دلیل مبحث شوراها را مطرح کردند و تأکید فراوان داشتند که این کار انجام شود. بدون اینکه بخواهم عملکرد شوراها در دوره‌های گذشته را رد کنم، به عنوان یک شهروند می‌گویم شوراهای فعلی چیزی نیستند که در قانون اساسی نوشته شده است و وظایف خود را نتوانستند ببینند و عملی کنند.
 
ضرورت ایجاد دفاتر منطقه‌ای شورای شهر

 
کریمی افزود: شاید گرفتاری اعضای شورای شهر در مشاغل دیگر، آنها را از انجام درست وظایف بازداشت و شاید دلیلش این بود که مردم نتوانستند توقع و خواسته خود را به شوراها برسانند. شاید اشکال مهم‌تر این بود که شوراها نتوانستند دری را برای ارتباط با مردم باز کنند. وقتی شورای تهران 15 عضو دارد، هرکدام از این اعضا می‌توانستند حداقل در یک منطقه دفتری ایجاد کنند تا مردم به طور مستقیم با آنها ارتباط داشته باشند در حالی که تا اینجای کار می‌بینیم مردم برای بیان مشکلات خود باید به شورای شهر بروند و وقت ملاقات بگیرند. البته در ایام انتخابات، دوستان برای سخنرانی و دیدار با مردم، زیاد به مساجد می‌روند.
 
شوراها طبق قانون هرساله باید گزارش عملکرد به مردم بدهند

 
وی با بیان اینکه نتیجه عملکرد 6 ساله شورای شهر نباید اینگونه باشد، ادامه داد: شوراها تشکیل شد تا مردمی که اسیر کاغذبازی‌ها بودند از این مشکلات رها شوند. معنی شورا این نیست که فقط به جلسات داخلی بپردازیم و مردم را از خودمان دور ببینیم. نمی‌دانم عملکرد شوراها نسبت به جایگاه‌های اجتماعی مانند، مساجد، تکایا، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها چگونه بوده است ولی وقتی قانون تشکیلات و وظایف شوراها را که نگاه می‌کنیم عملیاتی شدن آن را نمی‌بینیم. در قانون آمده که شوراها باید هرساله گزارش‌های کاری خود را به مردم ارائه کنند اما من که در جریان چنین گزارش‌هایی نیستم. اکثر قریب به اتفاق مردم هم در جریان نیستم و فکر می‌کنم از بین  یک هزار و 800 کاندیدای شورای شهر تهران هم اگر سوال کنید، بعید است چیزی از شورا بدانند،‌مگر کسانی که از خود شورایی‌ها هستند.
 
این کاندیدای چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران درباره قدرت اجرایی شورای شهر گفت: شورای شهر به قدری قدرت دارد که می‌تواند شهردار را استیضاح کند اما در 6 سال گذشته آیا شما دیدید یا شنیدید که یک بار اعضای شورا حتی چنین حرفی بزنند؟ یعنی واقعا هیچ مشکلی ایجاد نشده بود؟
 
کریمی درباره اظهارنظر ضمنی یکی از اعضای فعلی شورای شهر مبنی بر ناتوانی در استیضاح اظهار داشت: این حرف یعنی قانون قدرت ندارد؟ خیر؛ قانون قدرت را داده است ولی اگر بنده به عنوان مدیر یک ارگان انتخاب می‌شوم، این من هستم که نمی‌توانم قانون را اجرا کنم و ضعف از ناحیه من است نه قانون. فکر می‌کنم با توجه به تقاضایی که مردم مخصوصا در روستاها دارند و از امکانات دور هستند، باید به گونه‌ای آنها را در حل مشکلات خودشان مشارکت داد و از بابت تجهیز ذهنی آنها در زمینه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شوراها نقش پیدا کنند.
 
گروه‌‌گرایی، آفت عملکرد موفق شورای شهر

 
وی ادامه داد: اینکه می‌گویم سیاسی نه از بابت جناح و گروه‌بندی بلکه از لحاظ سیاست‌های جاری کشور؛ زیرا اگر شورا خودش بخواهد آفتی به نام گروه‌ و جناح داشته باشد، دچار مشکلات مربوط به گروه‌گرایی می‌شود. مانند فراکسیون‌هایی در مجلس که باهم مشکل دارند.
 
چرا کاندیدای ریاست‌جمهوری و نماینده چند دوره مجلس باید به شورای شهر بیاید؟
 
این کاندیدای شورای شهر تهران گفت: الان هم بعضا می‌بینیم به جای اینکه به دنبال افراد متخصص و کارآمد در حل مشکلات بروند، بیشتر به دنبال چهره‌های سیاسی هستند. کسی که برای ریاست جمهوری کاندیدا شده بود می‌آید و در انتخابات شورای شهر ثبت‌نام می‌کند یا کسی که 3 دوره نماینده مجلس بوده است و این‌بار نتوانسته وارد مجلس شود، در انتخابات ثبت‌نام می‌کند. یا شورای شهر آنقدر ارزش پیدا کرده که البته مایه خوشحالی است یا متأسفانه شورای شهر مرکزی شده که دوستان سیاسی هم آنجا حضور داشت باشند.
 
کریمی در پاسخ به این سوال که آیا صرف حضور افراد سیاسی در شورای شهر اشکالی دارد، اظهار داشت: خیر اشکالی ندارد اما نباید سیاست را در اجرای امور شورای شهر دخالت داد. اگر واقعا کسی از هر گروه سیاسی آمد و حرف حقی زد، همه باید قبول کنند تا مشکلات حل شود نه اینکه با توجه به عقبه سیاسی درباره اظهارنظر وی تصمیم‌گیری شود. اگر رأی‌گیری‌ها براساس گروه‌بندی‌ها باشد در نهایت مردم ضرر می‌کنند. کسی که عضو شورای شهر شد باید واقعا به قسمی که خورده است پایبند باشد؛ حالا از هر گروهی که می‌خواهد باشد.
 
مگر در شورای شهر آفساید و پنالتی داریم که داور فوتبال هم کاندیدا شده است؟

 
وی دینداری، تخصص و کارآمدی را از شرایط اصلی انتخاب کاندیداها معرفی کرد و درباره حضور ورزشکاران و هنرمندان در عرصه انتخابات شورای شهر گفت: اگر این فرد ورزشکار، گوینده یا خواننده باشد چه فایده‌ای دارد؟ یک نویسنده هرچه‌ قدر هم که خوب باشد، برای شورای شهر چه اقدامی می خواهد انجام دهد؟ من نمی‌دانم یک داور فوتبال وقتی خود را کاندیدای شورای شهر می‌:‌کند‌، مگر قرار است در شورای شهر مسائلی مانند آفساید، تکل از پشت یا پنالتی داشته باشیم؟ این فرد می‌خواهد چه کند؟ 
 
کریمی افزود: حال اگر یک مدیر ورزشی بیاید و کاندیدا شود قابل قبول است و می‌تواند به ورزش شهر کمک کند اما اگر قرار است فوتبالیست بیاید، در کنار آن کشی‌گیر و وزنه‌بردار و تنیسور هم وارد شوند. یک خواننده به من زنگ زد و گفت به من فشار می‌آورند که در انتخابات شرکت کنم. به او گفتم مگر قرار است چه کاری برای شورا انجام دهی؟ قرار است پیشنهاد دهی برای مردم آوازه‌خوانی شود؟ آیا درد و مشکلات مردم اینها است؟
 
معرفی شهردار و رئیس شورای شهر از سوی لیست‌ها و ائتلاف‌ها

 
این کاندیدای شورای شهر در پاسخ به این سوال که چرا لیست‌ها و ائتلاف‌ها در انتخابات شورای شهر، رئیس شورای شهر و شهردار منتخب خود را پیش از انتخابات معرفی نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر این کار انجام شود، مردم سیاست‌های اجرایی گروه‌ها را تشخیص می‌دهند و براساس آنها تصمیم‌گیری و توانایی و کارآمدی افراد را ارزیابی می‌کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا معمولا شهردار از بین اعضای شورای شهر انتخاب نمی‌شود گفت: دلیلش این است که از ابتدا تخصص را مدنظر قرار نمی‌دهند یا اینکه هدف آنها در نهایت رسیدن به شورای شهر است.
 
کریمی با بیان اینکه شعار من «تهران آرام، ایران متین» است، ادامه داد: اعتقاد من این است که اگر تهران امن و آرام باشد، کشور هم امن و آرام خواهد بود. سایر شهرها در بسیاری از مسائل فورا از تهران الگوبرداری می‌کنند و وقتی می‌بینند نگرش و نگاهی در تهران حاکم است فکر می‌کنند قانون است و آن را در شهر یا استان خود اجرایی می‌کنند.
 
در ذیل پاسخ کریمی به برخی از مهم‌ترین مسائل و مهم‌ترین معضلات تهران می‌خوانید:
 
سلامت: تمام وظایفی که دولت دارد را شورای شهر هم باید به آن رسیدگی کند؛ چیزی که از چشم نماینده مجلس مغفول می‌ماند شورای شهر وظیفه دارد به حل‌وفصل آن بپردازد. در حوزه سلامت وقتی مظاهر عدم سلامت را در سطح شهر می‌بیند، باید مسئولان سلامت در ارتباط باشد و آنها را قانع کند که برای رفع مشکل مردم اقدام کنند. یکی از وظایف، فرهنگ‌سازی است و اگر در سلامت فرهنگ‌سازی این وظیفه خوب اجرا شود، قطعا باری از دوش وزارت بهداشت برداشته می‌شود و این وزارت در ادامه بهتر می‌تواند در حوزه سلامت و پیشگیری، اقدام کند.
 
معماری شهری: تهران چندین هزار بافت فرسوده دارد که همه می‌دانند و می‌گویند با کوچک‌ترین زلزله فرو می‌ریزد و خسارت جبران‌ناپذیری برجا می‌گذارد اما آیا بهتر نبود مسکن مهر را به جای حاشیه شهر در همین بافت‌های فرسوده بنا کرد و در کنار آن معماری سنتی و اسلامی را حفظ کنند؟ در حالی که در معماری فعلی این امر ملحوظ نیست و شورای شهر وظیفه دارد که اجازه ندهد بافت سنتی و اسلامی تغییر کند. شهردار حق فروختن تراکم به این شکل را ندارد و شورای شهر باید شهرداری را قانع کند که اگر قرار است درآمدی ایجاد شود و این درآمد ولو برای ساخت پروژه‌های دارای توجیه سنگین عمرانی و از جیب مردم هزینه شود، نباید صرف ایجاد بوستان‌ یا فضایی شود که مغایر با فرهنگ کشور است.
 
ورزش: اگر ورزش پایتخت و کشور  جنبه عمومی‌تر و آموزشی‌تر پیدا کند، از موارد پیشگیری در حوزه سلامت خواهد بود. هزینه‌ای که برای یک فرد در طول زندگی توسط دولت صرف می‌شود را محاسبه کنید. ببینید دولت در عرض این چند سال چقدر هزینه و یارانه پرداخت می‌کند؛ آن وقت این فرد هنگامی که به باروری رسیده براثر بیماری یا تصادف فوت می‌کند. الان هزینه ورزش در شهر با درآمدهای خانوار تناسب ندارد. شورای شهر با کمک خیرین می‌تواند در نقاط مختلف شهر، ورزشگاه‌های ویژه‌ای در کنار بوستان‌ها ایجاد کند و قطعا فرهنگ‌ ورزشی مردم هم بالاتر می‌رود.
 
محیط‌زیست: شورای شهر قطعا  در بهبود وضعیت محیط‌زیست وظیفه دارد و اینگونه نیست که تمام وظایف بر عهده سازمان حفاظت محیط‌زیست باشد. جای تعجب دارد که چرا مسئول شورای شهر به ایربگ نداشتن خودروها، آلایندگی خودروها و استاندارد نبودن سوخت‌ها اعتراض نمی‌کند. باید پای اجرای قانون ایستاد. جریمه کردن یعنی هزینه تخلف را پرداختن؛ اما باید جلوی ارتکاب تخلف را بگیریم. مانند پارک در محل ممنوعه و پرداخت پول به پارک‌بان‌ها. یعنی اگر پول ندهی تخلف کرده‌ای و اگر پول بدهی تخلف نیست. اگر حق شهروندی را با پارک کردن از بین می‌بریم دیگر چه فرقی می‌کند که پول پارک‌بان را بدهیم یا ندهیم. در هر صورت حقوق شهروندی را پایمال کرده‌ایم.
 
حمل‌ونقل: حمل‌ونقل گرفتاری بزرگ مردم است. نمی‌دانم اعضای شورای شهر سوار مترو می‌شوند یا خیر. در ساعات خاص که مردم روی هوا و تحت فشار وارد قطار می‌شوند به مترو رفته‌اند؟ چطور وقتی می‌خواهیم یک سالن اجلاس را فوری راه‌اندازی کنیم یک ماهه انجام می‌شود. چطور وقتی می‌خواهیم یک اتوبان را برای کارهای تبلیغاتی بسازیم یکساله ساخته می‌شود اما برای کارهای دیگر نمی‌توانیم. نمی‌توان برای یک پروژه بلوک‌گذاری که 20 روز طول می‌کشد، به جای 2 نفر، 10 نفر بگذاریم تا زودتر تمام شود؟ به قول یک نفر، «می‌دانیم، اما نمی‌خواهیم». باید شرکت‌های خودروساز موظف به تخصیص خودرو به شورای شهر و شهرداری شوند. همان‌طور که به مردم قسطی خودرو می‌دهند به شورا و شهرداری هم بدهند. مگر خانواده‌های کارگران همین شرکت‌های خودروسازی از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌کنند؟ تاکسی برای قشر مرفه‌تر است. چرا وقتی مترو در بخش‌هایی از شهر می‌تواند در سطح تردد کند، با آن مخالفت سیاسی می‌شود؟
 
تاکسیرانی حتما این آمار را دارد که بخشی از تاکسی‌ها در اجاره سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها هستند و بعضا فقط یک نفر سوار آن می‌شود و سایر کارکنان اجازه ندارند از‌ آن استفاده کنند و فقط آقای مدیر و معاون سوار می‌شود. بخشی از ناوگان تاکسی‌رانی در اختیار افراد خاصی است و ساعات خاصی هم فعالیت نمی‌کنند. عدم برنامه‌ریزی در شورای شهر و شهرداری باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.
 
ضرورت استفاده از کارشناسان و مدیران سابق در پیشبرد اهداف

 
در تمام دستگاه‌ها و حوزه‌های مدیریت شهری چه در سطح ادارات و چه در سطح وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها مدیرانی داریم که یا بازنشسته شده‌اند یا کنار رفته‌اند، از تمام ظرفیت این افراد حتی اگر نتوان آنها را مستقیم به کار گرفت، می‌توان در قالب گروه‌های کارشناسی استفاده کرد تا مشکلات برطرف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *