جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

وزیر کشور:امکان دخالت در انتخابات وجود ندارد

جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 291234
وزیر کشور با اشاره به تلاش دشمنان برای زیر سوال بردن انتخابات گفت که سازوکار انتخابات در جمهوری اسلامی آنقدر خدشه‌ناپذیر است که امکان دخالت در هیچ‌یک از مراحل آن متصور نیست.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مصطفی محمدنجار در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با ارایه گزارشی از روند برگزاری انتخابات، اظهار کرد: بی‌تردید حضور بیش از ۳۰ باره مردم پای صندوق‌های رای نه تنها حاکی از مردم‌سالاری دینی و اتکای نظام به خواست مردم و جایگاه و مقبولیتش نزد ملت است، بلکه بیانگر نقش اساسی مردم در تصمیم‌گیری‌ها است.

وی با اشاره به اصل ششم قانون اساسی مبنی بر اینکه "اداره امور کشور با اتکا به آرای عمومی و انتخابات است"، افزود: در جمهوری اسلامی جایگاه همه مقامات متاثر از رای مردم است و این مردم هستند که آینده و سرنوشت کشور را رقم می‌زنند.

رییس هیات اجرایی دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برگزاری انتخابات همواره خون تازه‌ای در رگ‌های جامعه به جریان انداخته و افق‌های جدیدی پیش روی ملت قرار می‌دهد. در واقع انتخابات با کارکردهای زیادی همراه است و با ایجاد سرزندگی، امید، شور و نشاط اجتماعی موجب انسجام و وفاق اجتماعی می‌شود.

وزیر کشور انتخابات را موجب افزایش استقامت و پایداری کشور در برابر فشارها و هجمه قدرت اسکتباری دانست و تاکید کرد: برگزاری انتخابات عزت و افتخار کشور را در جهان بالا می‌برد، مصونیت‌بخش، تضمین‌کننده امنیت، خنثی‌کننده طراحی‌های دشمن و دارای تاثیرات شگرف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

نجار ادامه داد: هرچه انتخابات با حضور پرتعدادتر مردم همراه شود، ابعاد تاثیرگذاری این مولفه‌ها و همچنین رشد پیشرفت کشور بیشتر می‌شود و آسیب‌پذیری و تهدیدات نیز به حداقل خواهد رسید.

وی یادآور شد: در اینکه استکبارستیزی، استقلال‌خواهی،‌ آزادی‌خواهی، صلح و دوستی مردم و نظام جمهوری اسلامی زبان‌زد و برای همه جهانیان روشن و آشکار است، نه تنها شک و تردیدی نیست بلکه تبدیل به الگوی موفقی برای ملت‌های آزاده و جریان بیداری اسلامی شده است.

وزیر کشور در ادامه تصریح کرد: رشد و پیشرفت همه‌جانبه کشور از جمهوری اسلامی چهره‌ای قدرتمند، توسعه یافته و صاحب سبک و برنامه را به تصویر کشیده که در میدان عمل و مدیریت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

نجار با تاکید بر اهمیت حضور پرشور مردم در انتخابات اضافه کرد: نظام سلطه با درک عمیق از این مساله حضور مردم را در صحنه‌های بزرگی مثل انتخابات برنتابیده و حمایت بی‌دریغ مردم را عامل اساسی در کسب این دستاوردها می‌داند ضمن اینکه ناکامی‌های پی‌درپی خود را در این راستا ارزیابی می‌کند و در نتیجه وقتی صحبت از انتخابات می‌شود، رنگ باخته و مضطرب انتخابات را رصد می‌کنند و توان و انرژی خود را برای سرد کردن تنور انتخابات و از رونق انداختن آن به صحنه می‌آورد.

رییس هیات اجرایی دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: انتخابات پیش رو هم با توجه به شرایط امروز منطقه و جهان برای سلطه‌جویان اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین آنها تلاش می‌کنند برای تسلط بر فضای روانی جامعه بر اساس فکر و اندیشه باطلشان اثرگذاری داشته باشند.

وی اضافه کرد:‌ تحریم، سیاه‌نمایی، اعمال فشارهای اقتصادی و طرح شعارهای فریبنده و نخ‌نما مثل حقوق بشر اقداماتی است که دشمن در قالب جنگ روانی دنبال می‌کند. آنها فریبکارانه و مزورانه درصدد زیر سوال بردن انتخابات هستند در حالیکه سازوکار انتخابات در جمهوری اسلامی آنقدر خدشه‌ناپذیر است که امکان کوچکترین دخالتی در هیچ‌کدام از مراحل آن متصور نیست.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه انتخابات در ادوار گذشته در نهایت امانتداری برگزار شده است، اظهار کرد: شاهد این مدعا این است که از دل هر انتخابات، رییس جمهوری متفاوت با گرایش دولت وقت برآمده است.

وزیر کشور با بیان اینکه مردم برگزار کننده اصلی انتخابات هستند، اضافه کرد: دشمنان یقین بدانند از این سناریوهای شکست خورده با وجود رهبری آیت‌الله خامنه‌ای طرفی نخواهند بست و آرزو‌های دست نیافتنی‌شان را به گور میبرند زیرا مردم بصیر و ولایت‌مدار ما به خوبی می‌دانند راه برون رفت از دشمنی‌های سلطه‌جویان حضور پکپارچه در عرصه انتخابات است و بدون شک هر رای مردم به مثابه تیری در قلب سیاه این زورگویان است.

نجار ادامه داد: آحاد مردم از پیر و جوان و اقوام و مذاهب گوناگون در کمال وحدت در راستای عمل به تکلیف ملی و دینی خود با حضور گسترده پای صندوق‌های رای خالق حماسه باشکوهی می‌شوند که بار دیگر دنیا را حیرت‌زده می‌کنند.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، انتخابات را عرصه ظهور قدرت ملی دانست و گفت که این فرصت مغتنمی است تا گام اساسی در جهت تحقق حماسه سیاسی برداشته شود، چراکه در جمعه آینده همه نگاه‌ها متوجه ملت ایران خواهد بود.

رییس هیات اجرایی دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر لزوم فراهم کردن شرایط لازم برای آشنایی مردم با برنامه‌های کاندیدا‌ها، اضافه کرد: رییس‌جمهور به عنوان شخص دوم کشور ماموریت‌های خطیری بر عهده دارد و مردم حق دارند با برنامه‌های او در همه حوزه‌های آشنا شوند تا بتوانند به فردی با اندیشه برنامه محور و به دور از هرگونه شعارزدگی رای دهند.

نجار با تشریح اقدامات وزارت کشور برای برگزاری این دوره از انتخابات گفت: ما بعد از برگزاری موفق انتخابات دوره نهم مجلس و با استفاده از تجربیات همه ادوار گذشته انتخابات و نصب‌العین قرار دادن قانونمداری، عدالت محوری، امانتداری و حضور گسترده مردم برگزاری انتخابات را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وزیر کشور همزمان شدن انتخابات ریاست جمهوری با شوراها را موجب افزایش حجم فعالیت مجریان انتخابات دانست و یادآور شد: بسیاری از فرآیند‌های هر دو انتخابات برابر مر قانون به مرحله اجرای گذاشته شده است و ما اکنون در مرحله تبلیغات دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها هستیم ضمن اینکه در چهار حوزه انتخابات میان دوره‌ای مجلس و در دو استان انتخابات میان دوره‌ای خبرگان برگزار می‌شود.

وی در ادامه نامزد‌ها، هواداران، مجریان و ناظرین را به قانون دعوت کرد و از کاندیدا‌ها و هوادارانشان خواست با پذیرش قانون بدانند که انتخابات عرصه برد و باخت نیست و برنده واقعی در آن مردم هستند.

نجار اضافه کرد: کاندیدا‌ها منش نیکو و اخلاق انتخاباتی را سرلوحه کارشان قرار دهند، گزک به دست دشمن ندهند و با در نظر داشتن مصالح ملی عرصه را بر دشمن تنگ کنند. آنها همچنین باید از ریخت و پاش در تبلیغات، ملتهب کردن فضا، بر هم زدن آرامش مردم و دامن زدن به مسائل قومی و مذهبی اجتناب کنند و در فضای منطقی برنامه‌هایشان را دنبال کنند و از دادن وعده و وعید‌هایی که به اعتماد عمومی خدشه وارد می‌کند بپرهیزند.

رییس هیات اجرایی دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری در ادامه به کاندیدا‌ها توصیه کرد: نتایج انتخابات را بپذیرید و کسی را که از صندوق‌ها بیرون می‌آید یاری کنید و در زمره اولین کسانی باشید که به فرد منتخب تبریک می‌گوید و اگر هم اعتراض و شکایتی است آن را از مسیرهای قانونی دنبال کنید.

وزیر کشور همچنین به مردم اطمینان داد که همه دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات با عمل به مُر قانون حافظ رای مردم خواهند بود.

نجار اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری وتشکیل هیات اجرایی مرکزی با ترکیب مصرح در قانون با حضور معتمدان مردمی را از اهم اقدامات وزارت کشور در رابطه با انتخابات دانست و گفت‌:‌ هیات اجرایی مرکزی تاکنون هفت بار تشکیل جلسه داده و تصمیمات خوبی برای تسهیل در روند انتخابات گرفته است.

وی تشکیل کمیسیون بررسی تبلیغات و برگزاری مستمر جلسات مربوطه را از دیگر رئوس برنامه‌های وزارت کشور دانست و افزود که اینکار به منظور استفاده عادلانه و برابر نامزد‌ها از امکانات دولتی انجام شده است.

وزیر کشور با اشاره به افزاش شعب اخذ رای به ۶۰ هزار شعبه، ادامه داد: با احتساب صندوق‌های مربوط به انتخابات میان دوره‌ای مجلس و خبرگان ۱۳۰ هزار صندوق اخذ رای پیش‌بینی شده است. همچنین سامانه جامع انتخابات برای دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها راه‌اندازی شده که قابلیت ردیابی در همه سطوح را دارد و موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.

نجار با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم از سوی شورای عالی امنیت ملی کشور و دستگاه‌های نظارتی برای برقراری امنیت انتخابات انجام شده، از شورای نگهبان، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، مسئولان امنیتی و نظامی و خانواده وزارت کشور و هیات‌های اجرایی و همچنین رسانه ملی و سایر رسانه‌ها تشکر و قدردانی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در ۲۴ خردادماه مردم با حضور پرتعداد پای صندوق‌های رای و با استفاده از حق قانونی‌شان در تعیین سرنوشت کشور، از این آزمون سربلند بیرون بیایند و پایداری‌، صلابت و عزمشان را برای استمرار حرکت غرورآفرین کشور به نمایش بگذارند.

وزیر کشور همچنین، با تاکید بر اینکه "حضور بیشتر مردم در انتخابات دشمن را بیش از این به عقب می‌راند"، گفت: مردم با حضور پرشور دنیا را در برابر عظمت خود مبهوت خواهند کرد.

نجار در بخش دیگری از اظهارات خود مبعث رسول اکرم(ص) را تبریک و ایام سوگواری رحلت رهبر کبیر انقلاب را تسلیت گفت و افزود: بذر قیام ۱۵ خرداد در سال ۴۲ به دست امام افشانده شد و در بهمن ۵۷ به بار نشست امروز هم پس از ۳۴ سال از پیروزی انقلاب و ۲۴ سال از رحلت ایشان متفکران جهان متاثر از افکار و اندیشه‌های آن استوره زهد و تقوا هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *