شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تحلیلی بر افت قیمت سکه و طلا

دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 290581
ثبات قیمت ارز و افت محسوس قیمت سکه و طلا خبر مهم بازار دیروز بود. ضمن اینکه بانک مرکزی نیز اعلام کرد که در مرکز مبادلات طی هفته گذشته رکورد بیشترین ثبت سفارش شکسته شده و از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز به گروه‌هاي نه گانه اختصاص یافته است.
تحلیلی بر افت قیمت سکه و طلا
به گزارش جهان به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز طبق روال ، قیمت ارزها در این مرکز نسبت به روز شنبه تغییری نداشت. در بازارهای جهانی نیز بهای طلا در سطح ۱۳۸۸ دلار ثابت ماند. اگرچه انتظار برای افزایش قیمت طلا برای هفته‌هاي آینده همچنان در صدر نظرسنجی‌ها وجود دارد. خبر مهم و قابل توجه دیگر اینکه کاهش عیار استاندارد داخلی طلا از سطح ۱۸ عیار منتفی اعلام شد.

بازار داخلی
قیمت ارز دیروز تا بعد از ظهر تقریبا نوسانی ۱۰ تومانی داشت، اما تا غروب با افت بیشتری روبه‌رو شد. در بازار سکه و طلا قدری از قيمت‌ها کاسته شد. در بازار داخلی همچنان مسائل روانی و خبرهای غیراقتصادی تاریخ مصرف تقریبا ۱ روزه دارند که عموما با برطرف شدن آثار آنها خیلی زود قيمت‌ها به پایه اول بازمی‌گردد و در عین حال به دلیل نبود شفافیت و برخی مناسبات موجود در رد و بدل شدن اطلاعات اقتصادی کلان بازار ارز، به طور حتم نمي‌توان تداوم احتمالی تاثیرات اخبار و فضاسازی‌هاي منفی غربی‌ها را به طور دقیق ردیابی کرد. این اتفاق البته ناخوشایند نیز نیست. بهتر اینکه عرضه و تقاضای ظاهری، حداقل تعادل روانی به بازار داخلی ببخشد و قیمتی پایه برای ارز که مورد وثوق بخش‌های صادراتی نیز باشد، امکان تثبیت در بازار را بیابد.

قيمت‌های داخلی
دیروز دلار آمریکا در بازار تهران تقریبا ۳۶۵۰ تومان فروخته شد. قیمت آن تا بعد از ظهر در همین سطح با نوسان ۱۰ تومانی رو به پایین ادامه یافت. قیمت آن البته تا ۳۶۳۵ تومان هم بر تابلوها در چهارراه استانبول نقش بست. یورو با ۲۰ تومان کاهش تا ۴۷۳۵ تومان افت کرد.

در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۲۵۰ تومان کاهش تا ۱۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان افت کرد. سکه طرح جدید با ۵۰۰۰ تومان کاهش قیمت به نرخ ۱میلیون و ۳۱۵ هزار تومان افت کرد. نیم سکه با ۲۰ هزار تومان کاهش تا ۷۰۰ هزار تومان بر تابلوها افت کرد و ربع سکه نیز ۵۰۰۰ تومان ارزان شد و ۴۲۵ هزار تومان فروخته شد.

قیمت این سکه‌ها به ترتیب در کف بازار ۱میلیون و ۳۰۵ هزار تومان ، ۶۹۶ هزار تومان و ۴۲۵ هزار تومان اعلام شد. روند کاهشی قیمت‌ها تا غروب شدت یافت و قیمت‌های پایین‌تری برای ارز و سکه اعلام شد.

رکورد ثبت سفارش در مرکز مبادلات ارزی شکست
در همین حال بانک مرکزی که این روزها با بالاترین میزان انتقادها در مورد عملکرد نظارتی و تخصیص ارز به واردات مواجه است؛ در گزارشی جدید از عملکرد مرکز مبادلات ارزی در سال جاری دفاع کرده است. به گفته بانک مرکزی این مرکز در سال جاری مبلغی بالغ بر ۶۰۳ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۹۲۹ دلار برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ارز تخصیص داده است که در این بین، سهم دارو ۳۱۰ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۸۰۶ دلار بوده است.

بانک مرکزی اضافه کرده است: مرکز مبادلات ارزی کشور با ثبت رکورد جدید ۳۱۹۵ فقره ثبت سفارش در هفته گذشته پرکارترین هفته کاری خود را از بدو فعالیت تاکنون تجربه کرده است. همچنین روز چهارشنبه هشتم خرداد با ثبت سفارش هزار و ۵۵۲ فقره بیشترین ثبت سفارش را طی یک روز از بدو فعالیت به خود اختصاص داد.

بر اساس این گزارش تعداد ثبت سفارش از اول سال جاری تا روز پنج‌شنبه مورخ ۹/۳/۹۲ به رقم ۱۶ هزار و ۷۷۷ فقره ثبت سفارش رسید.

این گزارش می افزاید: در سال‌جاری برای گروه‌هاي نه‌گانه کالایی و خدماتی مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد و ۸۴۷ میلیون و ۶۶ هزارو ۱۷۸ دلار ارز تخصیص داده شده است.

مبادله‌ای‌ها ثابت ماندند
بانک مركزی نرخ تمامی ارزها را روز یکشنبه در مركز مبادلات مطابق هر یکشنبه بدون تغییر اعلام كرد.
بر این اساس نرخ هر دلار آمریكا ۲۴ هزار و ۷۸۰ ریال، هر پوند ۳۷ هزار و ۶۶۷ ریال و هر یورو نیز ۳۲هزار و ۲۰۹ ریال تعیین شد. همچنین نرخ هر فرانک سوئیس ۲۵ هزار و ۹۴۴ ریال، كرون سوئد ۳ هزار و ۷۴۴ ریال، یوآن چین ۴ هزار و ۳۹ ریال، روپیه هند ۴۳۸ ریال، هر یكصد ین ژاپن ۲۴ هزار و ۷۰۰ ریال و هر یک‌هزار وون كره‌جنوبی ۲۲ هزار ریال اعلام شد. نرخ هر لیر تركیه نیز از سوی بانک مركزی در مركز مبادلات ارزی۱۳ هزار و ۲۱۲ ریال، هر روبل روسیه ۷۷۶ ریال و هر ریال قطر ۶ هزار و ۸۰۵ ریال اعلام شده است.

بهای طلا در بازارهای جهانی
دیروز یکشنبه بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در سطح ۱۳۸۸ دلار بامداد شنبه، بسته ماند. نظرسنجی کیتکو در روز شنبه نشان داد که از ۲۷ نفر پاسخ‌دهنده به نظرسنجی‌ها، ۱۷ نفر (۶۳ درصد) به افزایش قیمت طلا برای هفته پیش رو معاملات جهانی طلا رای داده‌اند. از این میان ۴ نفر (۱۵ درصد) به کاهش قیمت و ۶ نفر (۲۲ درصد) به محدودیت نوسان رای داده‌اند. همچنین سایت بلومبرگ نیز در یک نظرسنجی از میان تحلیلگران اقتصادی نظرات مختلفی را در خصوص روند بهای جهانی طلا در هفته جاری ارائه کرده است. به گزارش بلومبرگ، در نظرسنجي اين هفته از ۳۳ تحليلگر اقتصادي بلومبرگ ۱۵ نفر به افزايش، ۱۳نفر به کاهش و ۵ نفر به عدم تغيير قيمت جهاني طلا در هفته جاري راي دادند. در توضیح این نظرسنجی آمده است حق بیمه‌هاي پرداخت شده توسط طلافروش‌ها در هند و هنگ‌کنگ برای تضمین جواهرات خود رو به کاهش است. میزان فروش سکه در ضرابخانه آمریکا در ماه مه به میزان یک سوم فروش آن در ماه آوریل رسیده است.

تازه‌ترین اطلاعات به‌دست آمده از بلومبرگ نشانگر این موضوع است که سرمایه‌گذاران طی ماه جاری حدود ۱۲۳ تن به ارزش ۶/۵ تریلیون دلار از ذخایر طلای خود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به فروش رسانده‌اند.
پس از کاهش قیمت جهانی طلا در ۱۶ آوریل به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر میزان خرید فیزیکی این فلز افزایش یافت و منجر به رشد ۱۳ درصدی بهای آن طی دو هفته اخیر شد.

به گزارش سایت طلا در حال حاضر میزان خرید فیزیکی طلا کاهش یافته و طبق نظرسنجی صورت گرفته از تحلیلگران اقتصادی بلومبرگ این کاهش برای اولین بار از سال ۲۰۰۰ تاکنون صورت گرفته است. شورای جهانی طلا پیش‌بینی کرده است از آنجا که میزان واردات طلا در هند طی سه ماه اخیر از ۳۰۰ به ۴۰۰ تن رسیده است میزان خرید فیزیکی طلا در هند در این مدت رکورد خواهد زد. دبيرکل انجمن طلاي چين تصریح کرد: به احتمال زياد ميزان تقاضاي خريد طلا در چين پس ازافزايش در ماه آوريل (ماه گذشته) درنيمه دوم سال جاري ميلادي با کاهش مواجه خواهد شد.

کاهش عیار طلا منتفی شد
در خبری دیگر با اعلام رای ۷۵ درصدی به منتفی شدن کاهش عیار طلا در نظرسنجی‌هاي انجام شده، رييس اتحاديه کشوري طلا و جواهر از منتفي شدن طرح کاهش عيار مصنوعات طلا خبرداد و گفت: در گزارش تحقيقي و نظرسنجي صورت گرفته بيش از ۷۵ درصد به عدم اجراي اين طرح راي دادند. محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با سایت طلا درخصوص کاهش یا تعدیل عیار طلا در کشور اظهار کرد: سال گذشته با توجه به نوسانات قیمت طلا و همچنین افزایش بهای آن یکی از انجمن‌های صنفی پیشنهادی را مبنی بر کاهش عیار طلا جهت افزایش میزان تولید مطرح کرد تا عیارهای پایین‌تری از طلا را داشته باشیم. وی در ادامه افزود: در پی مطرح شدن موضوع کاهش عیار طلا بسیاری از سازمان‌ها نسبت به این موضوع اظهار نظر کردند که خود انجمن‌های صنفی طلا و جواهر نیز از این طرح انتقاد کرد و در نهایت یک برخورد آرا پیش آمد که آیا این کار عملی است؟ آیا مقرون به صرفه است؟ آیا مورد پذیرش مردم واقع خواهد شد؟

رييس اتحاديه کشوري طلا و جواهر تاکید کرد: اظهارنظرها در خصوص کاهش عیار طلا به صورت شخصی بود و طی جلسات متعدد که در سازمان ملی استاندارد و اتحادیه‌هاي صنفی برگزار شد مقرر شد یک کار تحقیقاتی توسط سازمان حمایت از مصرف کننده و سازمان ملی استاندارد و اتحادیه‌هاي کشوری صورت بگیرد و در مراکز ۳۱ استان کشور و تهران انجام گیرد. کشتی آرای همچنین تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد سازمان حمایت از مصرف کننده کار تحقیقاتی را در ۳۱ استان کشور و اتحادیه کشور در استان تهران انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه کشوری کار تحقیقاتی را در استان تهران به جهاد دانشگاهی واگذار کرد، اذعان داشت: هزار پرسشنامه در تهران توزیع شد که ۵۰۰ پرسشنامه به افراد فعال صنفی و ۵۰۰ پرسشنامه به افراد مصرف‌کننده در مراکز عمده خرید و فروش، بازار و کریم خان توزیع شد و نتیجه تحقیقات به صورت یک جزوه منتشر شد که نتیجه آن روز چهارشنبه گذشته در سازمان ملی استاندارد همزمان با گزارش تحقیقی سازمان حمایت از مصرف‌کننده مورد بررسی قرار گرفت. رييس اتحاديه کشوري طلا و جواهر افزود: چون در نتیجه هر دو گزارش و نظرسنجی بیش از ۷۵ درصد مخالف کاهش عیار طلا به ۹، ۱۲، ۱۴ بودند، مقرر شد فعلا بحث کاهش عیار کاملا منتفی شود و تا موقع مناسب اگر لازم شد، مجددا انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *