شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
تشریح راهکارهای اقتصادی حداد عادل؛

تثبیت نرخ ارز «راه‌حل کوتاه مدت» مشکلات اقتصاد است

يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 290394
یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع فعالان اقتصادی گفت: من ادعای معجزه نمی‌کنم و هیچ‌گاه در صحبت‌های من وعده‌های ۱۰۰روزه، ۲ساله و ۶ماهه برای حل مشکلات کشور نمی‌شنوید.
تثبیت نرخ ارز «راه‌حل کوتاه مدت» مشکلات اقتصاد است
به‌ گزارش جهان، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در سخنانی، گفت: اصول کار من اعتقاد به استفاده از دانش تخصصی و تجربه افراد است و من این دو را کنار هم مؤثر می‌دانم. بنده اهل تصمیم‌گیری عجولانه نیستم.

وی ادامه داد: اگر من رئیس‌جمهور شوم و به استان‌ها سفر کنم، هیچ‌گاه برای اینکه مردم برایم هورا بکشند بودجه استانی را سه برابر نمی‌کنم. بنده به حدود و اختیارات ریاست‌جمهوری واقفم و می‌دانم که تصمیمات رئیس‌جمهور چه عواقبی برای کشور خواهد داشت.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه افزود: من در حوزه اختیارات وزرا دخالت نمی‌کنم، اما وزرا و افراد نیز باید شرایط کلی را داشته باشند. من از آنها مسئولیت می‌خواهم تا آنها نیز از زیردستان خودشان مسئولیت بخواهند. در عزل و نصب زیردستان وزرا دخالتی نخواهم داشت.

حدادعادل تصریح کرد: بنده حدود ۱۱ سال در وزارت آموزش و پرورش بودم و ۶ ماه قبل استعفای خود را به تمام کشور و مراکز ذی‌ربط اعلام کردم. در این مدت مشاور خود را برای تصدی امور اجرایی آموزش دادم و شرایط را برای تصدی این وزارتخانه آماده کردم.

وی در ادامه افزود: بنده اهل
سهمیه‌بندی بنزین جزو اقدامات مجلس هفتم بود. مردم در این طرح قبول کردند که ماهانه ۱۰۰ لیتر استفاده کنند و ما نیز سهمیه ۱۲۰۰ لیتری برای یک‌سال را پیش‌بینی کردیم، اما امروز این میزان با تصمیمات نادرست به ۱۶۵۰ لیتر رسیده است
جدال و جریان نیستم و معتقدم امروز کشور به آرامش نیاز دارد. بنده در رفتار معتدل و در اصول پابرجا هستم و در جایی که به اصل اعتقادات و انقلاب خدشه وارد شود بی‌درنگ عکس‌العمل نشان می‌دهم.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000290/nf00290394-1.jpg

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، در ادامه به برخی از مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از بیچارگی‌های ما همواره این بوده که برخی‌ها خواسته‌اند کشور را بر اساس تضاد اداره کنند.

حدادعادل در ادامه اظهار داشت: بنده به بخش خصوصی معتقدم و هیچ‌وقت تحت تأثیر افکار سوسیالیستی و مارکسیستی نبوده‌ام، اما در اوج ترویج سوسیالیسم و مارکسیسم در دانشگاه بودم، ولی هیچ‌گاه این افکار و عقاید روی من اثرگزار نبوده است. بنده در هرجا که فعالیتی داشته‌ام به حفظ بخش خصوصی معتقد بوده‌ام.

وی تأکید کرد: بنده وقتی‌که رئیس مجلس هفتم بودم، سیاست‌های اصل ۴۴ به ما ابلاغ شد که ما به‌شکل قانون آن را به دولت ابلاغ کردیم. در آن زمان ریاست کمیسیون اصل ۴۴ به‌عهده آقای نادران بود که وی فردی فعال و متخصص است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در همین زمینه، افزود: باهنر در آن زمان تصور می‌کرد که نمی‌تواند با نادران کار کند و معتقد بود که وی افکار افراطی دارد، اما پس از مدتی باهنر به من گفت که نادران فردی متخصص و روشن‌فکر است.

حدادعادل در ادامه یکی از مشکلات مهم اقتصاد کشور را وابستگی اقتصاد به نفت دانست و گفت: من به اقتصاد بدون نفت اعتقاد دارم. وابستگی اقتصاد به نفت تا امروز باعث شده که دولت‌ها همواره روش‌های غلطی داشته باشند و از طرفی مردم نیز دچار رخوت و سستی شوند. باید اقتصاد وابسته به نفت را اصلاح کنیم که راهکار آن نیز توسعه بخش کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و آب و هوایی
راه‌حل کوتاه‌مدت مشکلات اقتصادی کشور تثبیت نرخ ارز است. تا زمانی‌که نرخ ارز در کشور تثبیت نشود، فعالیت‌های اقتصادی سامان‌دهی نشده و سرمایه‌گذاران نیز از سود و سرمایه‌گذاری مطمئن برخوردار نخواهند بود
کشور است.

وی در ادامه اظهار داشت: بنده معتقدم که اگر منظومه تولید و صادرات محصولات کشاورزی تنظیم شود، می‌توانیم اشتغال ایجاد کرده وابستگی اقتصاد را به نفت نیز بهبود بخشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: به‌نظر بنده مشکلات اقتصادی کشور به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها مشکلات ساختاری، سیاست‌گذاری و تحریم‌های خارجی است که باید در کوتاه‌مدت و میان‌مدت عوامل آن بررسی و شناسایی شود.

حدادعادل در ادامه تصریح کرد: به‌نظرم راه‌حل کوتاه‌مدت مشکلات اقتصادی کشور تثبیت نرخ ارز است. تا زمانی‌که نرخ ارز در کشور تثبیت نشود، فعالیت‌های اقتصادی سامان‌دهی نشده و سرمایه‌گذاران نیز از سود و سرمایه‌گذاری مطمئن برخوردار نخواهند بود که این روش باید اصلاح شود.

وی در همین زمینه اظهار داشت: بنده معتقدم که استفاده از دانش متخصصان و تجربه دست‌اندرکاران و نیز همراه کردن ملت می‌تواند اقتصاد کشور را از مشکلات موجود نجات دهد. مشکلات اقتصادی فعلی کشور فقط از طریق دولت و مجلس حل نمی‌شود، بلکه ملت نیز باید دولت و مجلس را همراهی کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه سخنانش یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور را توجه به مؤلفه‌های جهاد اقتصادی دانست و گفت: اگر به مؤلفه‌های جهاد اقتصادی توجه داشته باشیم، می‌توانیم از مشکلات اقتصادی رهایی یابیم و به‌سمت پیشرفت حرکت کنیم.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنانش، استفاده از تجربه دوران دفاع مقدس را برای پیشرفت همه‌جانبه کشور در این برهه از زمان لازم و ضروری دانست و افزود: ما پس از دوران دفاع مقدس با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌ایم که
قصد دارم کنار رئیس جمهور معاونت تولید و اشتغال ایجاد کنم. قصد دارم در این معاونت از فردی متخصص و باتجربه استفاده کنم تا این معاونت بتواند در هماهنگی با وزارتخانه‌ها در موضوع تولید اشتغال فعالیت کند
این دوران تجربه خوبی برای ما در حوزه‌های مختلف برای پیشرفت ایجاد کرد و امروز نیز باید از تجربه جنگ اقتصادی استفاده و زمینه‌های پیشرفت را برای آینده فراهم کنیم.

وی در ادامه تأکید کرد: دنیا فقط آمریکا و اروپا نیست. من معتقدم که اگر روزی آمریکایی‌ها بفهمند که با فشار نمی‌توانند ملت ایران را به‌زانو درآورند، به‌طور قطع مشکلات با مذاکره حل خواهد شد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000290/nf00290394-2.jpg

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، افزود: من قصد دارم کنار رئیس جمهور معاونت تولید و اشتغال ایجاد کنم. قصد دارم در این معاونت از فردی متخصص و باتجربه استفاده کنم تا این معاونت بتواند در هماهنگی با وزارتخانه‌ها در موضوع تولید اشتغال فعالیت کند تا شاهد نابسامانی‌های وضع اقتصادی موجود نباشیم.

حدادعادل در ادامه افزود: یکی از برنامه‌های من جدّیت در اصلاح نظام بانکی است و بنده تصمیم دارم که جمع ۲۰ ــ ۳۰ نفره‌ای را به‌عنوان مشاوران اقتصادی برگزیده و از تجربیات آنها برای حل مشکلات اقتصادی کشور استفاده کنم.

وی در ادامه سخنانش استفاده از تجربیات متخصصان اتاق بازرگانی را ضروری دانست و گفت: بنده به‌طور قطع از تجربه متخصصان اتاق بازرگانی استفاده خواهم کرد. من به‌عنوان رئیس جمهور سعی می‌کنم که اتاق بازرگانی را چراغ راه قرار دهم. بنده هیچ‌گاه از اقتصاد برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده نمی‌کنم و در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت فقط مصلحت ملت و کشور را در نظر می‌گیرم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ در بخش دیگری از سخنانش به طرح سهمیه‌بندی بنزین در مجلس هفتم اشاره کرد و افزود: سهمیه‌بندی بنزین جزو اقدامات مجلس هفتم بود. مردم در این طرح
نده به‌طور قطع از تجربه متخصصان اتاق بازرگانی استفاده خواهم کرد. من به‌عنوان رئیس جمهور سعی می‌کنم که اتاق بازرگانی را چراغ راه قرار دهم. بنده هیچ‌گاه از اقتصاد برای پیشبرد اهداف سیاسی استفاده نمی‌کنم و در برنامه‌ریزی‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت فقط مصلحت ملت و کشور را در نظر می‌گیرم
قبول کردند که ماهانه ۱۰۰ لیتر استفاده کنند و ما نیز سهمیه ۱۲۰۰ لیتری برای یک‌سال را پیش‌بینی کردیم، اما امروز این میزان با تصمیمات نادرست به ۱۶۵۰ لیتر رسیده است.

حدادعادل در ادامه سخنانش، اصلاح نظام بانکی را جزو ضروریات برنامه‌های آینده‌اش دانست و افزود: امروزه بانک‌ها به‌جای اینکه بنگاه پولی باشند، بنگاه نزول‌دهی و فعالیت‌های اقتصادی هستند. بانک‌ها با دریافت پول‌های کلان از مشتریان، در فعالیت‌های اقتصادی و خارج از چارچوب و وظایفشان سرمایه‌گذاری می‌کنند که اصلاح این روش از طریق اصلاح نظام بانکی امکان‌پذیر است. اگر نظام بانکی اصلاح شود، سود بانکی مشخص شده و بانک‌ها فقط در چارچوب وظایف خود عمل می‌کنند.

وی در ادامه به استفاده از تجربیات نخبگان و دانشگاهیان در حوزه اقتصاد اشاره کرد و گفت: من فکر می‌کنم همان‌طور که بین بازرگانان افراد مؤمن و متقی وجود دارند، در دانشگاه‌ها نیز همین‌طور است که باید از ظرفیت‌های آنان در مسائل اقتصادی استفاده شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، ادامه داد: در مرحله دوم باید از ایرانیان خارج از کشور در امور مختلف استفاده شود و اگر در جایی نیاز بود می‌توانیم از متخصصان خارجی استفاده کنیم، اما امروزه با توانمندی‌های متخصصان داخلی ما نیازی به استفاده از خارجی‌ها نداریم.

حدادعادل در ادامه اظهار داشت: بنده ادعای معجزه نمی‌کنم، هیچ‌گاه در صحبت‌هایم وعده‌های ۱۰۰روزه، ۲ساله و ۶ماهه برای حل مشکلات کشور نمی‌شنوید. من ریاضی خوانده‌ام و برای حل مشکلات براساس فرمول حرکت می‌کنم. زمان بازیچه نیست که ما آن را به‌راحتی و با آزمون و خطا از دست بدهیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را بر اساس قانون بودجه ۹۲ ضروری دانست و گفت: پرداخت یارانه‌ها در این وضع دارای اشکالاتی است، اما بر اساس قانون
امروزه بانک‌ها به‌جای اینکه بنگاه پولی باشند، بنگاه نزول‌دهی و فعالیت‌های اقتصادی هستند. بانک‌ها با دریافت پول‌های کلان از مشتریان، در فعالیت‌های اقتصادی و خارج از چارچوب و وظایفشان سرمایه‌گذاری می‌کنند که اصلاح این روش از طریق اصلاح نظام بانکی امکان‌پذیر است
بودجه ۹۲ که در مجلس تصویب شده نباید آن را متوقف کنیم. اما معتقدم که روش‌های اجرای آن اصلاح شده و سهم ۳۰درصدی تولید از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود که اگر این کار صورت گیرد، شاهد رشد تولید و رونق اقتصاد خواهیم بود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، در ادامه تصریح کرد: اگر بنده رئیس جمهور شوم، استانداران را با مشورت نمایندگان مجلس انتخاب می‌کنم و قول می‌دهم که اگر مسئول قوه مجریه شدم، به بخش خصوصی اعتماد و از تجربه و تخصص آنها استفاده کنم. البته این باور من است و همواره به آن عمل می‌کنم.

حدادعادل در بخش دیگری از سخنانش انضباط مالی را در پیشرفت اقتصادی مهم دانست و گفت: بنده اهل خاصه‌خرجی نیستم. مدیریتم در مجلس هفتم نیز همین‌گونه بوده است. من اهل صرفه‌جویی هستم و به انضباط مالی اعتقاد دارم.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000290/nf00290394-3.jpg

وی در همین زمینه به سفرش در زمان ریاست مجلس به هند اشاره کرد و گفت: در زمانی‌که من رئیس مجلس هفتم بودم و قصد سفر کاری به هند را داشتم، دختر و همسر بنده با هزینه شخصی به این سفر آمده خودم برای آنها بلیط خریداری کردم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ در ادامه افزود: بنده معتقدم که وظیفه اصلی دولت سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، حمایت و هماهنگی بخش خصوصی با بخش دولتی است. معتقدم تا جایی‌که می‌توانیم، باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای رونق اقتصادی کشور و بهبود فضای کسب و کار استفاده کنیم. اگر قانون اصل ۴۴ به‌درستی اجرا شود در میان‌مدت می‌توانیم شاهد رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال مولد در کشور باشیم.

به گزارش تسنیم، حدادعادل گفت: رئیس‌جمهور باید قانون‌پذیر باشد و در جایی‌که قانون ایراداتی دارد آن را از مجاری قانونی اصلاح کند. تا وقتی‌که قانون اصلاح نشود باید به همین قانون موجود عمل کنیم. ما می‌توانیم قانون بد را اصلاح کنیم اما بی‌قانونی اصلاح نیست که باید به آن توجه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *