پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
لاریجانی در مراسم افتتاح مجتمع ناشران قم:

رئیس‌جمهورآینده روابط خارجی را بهبود بخشد

شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 290077
رئیس مجلس با بیان اینکه ناشران و فرهنگیان در حوزه نشر باید به موضوعات دینی، فرهنگی و اصولی توجه کنند، گفت: رئیس‌جمهور آینده نیز باید از ظرفیت‌های سیاسی‌وفرهنگی کشور استفاده کند.
رئیس‌جمهورآینده روابط خارجی را بهبود بخشد
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی، در مراسم افتتاح مجتمع ناشران استان قم با تبریک به مناسبت افتتاح این مجتمع گفت: ساخت چنین مجموعه‌ای برای ناشران این استان بسیار ضروری بود چون استان قم مرکز جهان تشیع بوده و از نظر نشر دینی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

نماینده مرم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه همت اتحادیه ناشران و کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأسیس مجتمع ناشران استان قم بسیار پررنگ بوده است، افزود: به طور حتم چنین مجتمع‌هایی برای شهر قم بسیار لازم است از طرف دیگر برخی شهرداری‌ها که توانمندی بالایی برای کمک به بخش‌های نشر دارند، باید در این جهت حرکت کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه به علت وضعیت اقتصادی و گرانی ناشران با مشکلات بسیاری روبرو هستند، تصریح کرد: این قشر هم اکنون در مظلومیت قرار دارد لذا می‌بینید که مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۲ برای نشر و گسترش معارف دینی اعتبار مناسب و قابل توجهی در نظر گرفته است از این رو امیدواریم با این اعتبارات وضع نشر در این استان توسعه یابد.

لاریجانی با اعلام اینکه حرکت امام خمینی(ره) در ترویج فهم، معرفت و فکر دینی در دنیای معاصر بسیار ارزشمند بوده است، گفت: این تحرکات برکات بسیاری را برای کشور و به ویژه شهر قم داشته است از طرفی دیگر یکی از نکات برکت این موضوع حرکت انقلاب اسلامی بر اساس فکر و فرهنگ دینی بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برخی از انقلاب‌ها در جهان و منطقه بر اساس اهداف و مایه های مالی یا علمی صورت گرفته است، یادآور شد: اما انقلاب اسلامی ایران بر اساس اهداف و فرهنگ دینی شکل گرفته است از طرف دیگر این فرهنگ دینی قرابت خاصی با مراجع و حوزه‌ها داشته است که می‌بینیم مراجع در قرون مختلف برای آن تلاش بسیاری کرده‌اند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تأکید بر اینکه هدف امام خمینی(ره) از ترویج فرهنگ دینی همان فرهنگ صیانت از فکر انقلابی بوده است، گفت: امام خمینی(ره) با ترویج فکر انقلابی و دینی دنیا اسلام را تکان دادند از این رو در شرایط کنونی بخشی از مسئولیت این حوزه بر دوش ناشران است که در کنار تلاش نویسندگان و دانشمندان باید صورت گیرد.

لاریجانی با بیان اینکه متأسفانه کار فرهنگی و چاپ و نشر ثمره مادی برای افراد ندارد، افزود: خوشبختانه از اوایل انقلاب به بخش فرهنگ و نشر یارانه‌های مختلف ارائه می‌شد اما با توجه به اینکه قم علمدار حوزه نشر است باید توجه خاصی به این موضوع شود همچنین باید توجه داشت که در حوزه نشر استان قم کار سست در آثاری که جنبه خرافی دارد بیرون نیاید که این موضوع به طور حتم در شأن این استان نیست.

وی با بیان اینکه ناشران و فرهنگیان در حوزه نشر باید به موضوعات دینی، فرهنگی و اصولی توجه داشته باشند، تصریح کرد: توجه به این موضوع موجب می‌شود که جوانان از پایگاه قدرتمند فکری برخوردار شوند از طرفی دیگر انتظار ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه به حوزه نشر استان قم است چون این استان به عنوان مرکز تولید فکر در قیاس با جاهای دیگر باید از حمایت خاصی برخوردار باشد.

لاریجانی ادامه داد: با توجه به افزایش اعتبارات حوزه نشر و چاپ در بودجه ۹۲ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه آقای حسینی باید زکات این موضوع را به بخش نشر قم اختصاص دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) با ترویج مکتب فکری خود در شرایط معاصر مردم سالاری دینی را محقق کردند، گفت: این موضوع و تلاش‌ها موجب شد که هم اکنون در کشور هم تفکر دینی جاری باشد و هم مسئولان با آرای مردم در عرصه سیاست حضور پیدا کنند این در حالی است که در برخی کشورها به ویژه کشورهایی که هنوز دیکتاتورها در آن حضور دارند کشور ما را مورد هجوم قرار می‌دهند اما آنها می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران از پایگاه قوی مردمی برخوردار است.

وی ادامه داد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب ویژگی اصلی جمهوری اسلامی ایران این است که مسئولان آن با اتکا به آرای مردم تعیین می‌شوند که این موضوع به طور حتم بسیار با ارزش بوده از این رو باید در جهت صیانت از این موضوع تلاش کرد از طرفی دیگر امیدواریم که با حضور چشمگیر مردم در انتخابات ریاست جمهوری حماسه سیاسی محقق شده و فردی انتخاب شود تا با استفاده از قابلیت‌های سیاسی، فرهنگی و کاری شرایط کشور به ویژه مشکلات معیشتی و روابط خارجی و بین‌الملل را بهبود ببخشد.

لاریجانی افزود: خوشبختانه با توجه به همت رهبر معظم انقلاب و تلاش مسئولان استان قم بسیاری از آبادانی و توسعه این شهر شکل گرفته اما هنوز با وجود این تلاش‌ها عقب‌ماندگی های بسیاری وجود دارد از طرف دیگر شاهد هستیم که هنوز پروژه های اصلی شهر قم مانند مترو، مونوریل و طرح حرم تا جمکران به پیشرفت قابل قبولی نرسیده است.

وی با تأکید بر اینکه به طور حتم مجموعه شهرسازی استان قم نیاز به جهش و آبادانی دارد، افزود: رئیس جمهور آینده کشور باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشد از طرفی دیگر شورای شهر آینده استان قم باید با تلاش مضاعف این شهر را از تمام جهات به آبادانی برساند.

لاریجانی با بیان اینکه حضور مراجع و حوزه‌های علمیه در شهر قم برای این شهر بسیار افتخارآفرین است، یادآور شد: اما برای تحقق این موضوع باید نخست زمینه تحقق یک شهر و استان نمونه فراهم شود از این رو شاهد هستیم که برای آستان حرم حضرت معصومه (س) در بودجه ۹۲ اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است تا مناطق اطراف حرم آباد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری تلاش‌های انجام شده برای انتقال آب به شهرک‌های صنعتی استان قم از تهران افزود: از طرف دیگر برای تحرک و جهش پروژه مترو قم هم با پیمانکار آن که قرارگاه خاتم‌الانبیاء است صحبت‌هایی شده و قرار است که سرعت این پروژه بهبود یابد تا در آینده در استان قم شاهد مشکلات ترافیکی نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *