پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

ماجرای صحبت‌های بشار اسد درباره اس300 چه بود؟

جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب: 289938
رسانه‌های بین‌المللی روز گذشته بلافاصله پس از مصاحبه رئیس‌جمهور سوریه با شبکه تلویزیونی المنار سخنانی را از قول وی نقل کردند که بازتاب گسترده‌ای داشت.
ماجرای صحبت‌های بشار اسد درباره اس300 چه بود؟
به گزارش جهان، برخی گزارش‌های رسانه‌ای دیروز مدعی شدند بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المنار» از تحویل اولین محموله‌های سامانه موشکی اس ـ 300 از روسیه خبر داده است؛ این در حالی است که وی در سخنانش سخنی از دریافت این سامانه موشکی، چنانکه ادعا شده، به میان نیاورده است.

رسانه‌های بین‌المللی روز گذشته، بلافاصله پس از انتشار سخنان رئیس جمهور سوریه از قول وی مدعی شدند: «سوریه اولین محموله موشک‌های زمین به هوای اس ـ 300 را دریافت کرده است.»

با این حال نگاهی به متن کامل سخنرانی بشار اسد نشان می‌دهد وی هرگز چنین اظهاراتی مطرح نکرده است. (متن کامل سخنرانی رئیس جمهور سوریه به زبان عربی را در این لینک ببینید.)

با این حال، به احتمال قوی بخشی از سخنان رئیس جمهور سوریه که وی در آن درباره قراردادهای مسکو با دمشق سخن گفته باعث این استنباط اشتباه شده است.

آقای بشار اسد در پاسخ به سؤالی درباره سامانه اس ـ 300 به شبکه تلویزیونی المنار گفت: « ما معمولا در مورد موضوعات نظامی اطلاع رسانی نمی کنیم و اعلام نمی‌کنیم که چه چیزهایی را تحویل گرفته یا چه چیزهایی داریم.»

قرارداد سوریه با مسکو برای دریافت سامانه موشکی اس ـ 300 در سال 2010، یعنی پیش از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، امضا شده و مسکو هم در برابر فشارهای کشورهای غربی و اسرائیل تأکید کرده مفاد این قرارداد را در موعد مقرر، اجرایی خواهد کرد.

بشار اسد در مصاحبه دیروز افزود: « قراردادهای ما با روسیه ارتباطی با بحران سوریه ندارد؛ ما سالهاست که برای دریافت انواع مختلفی از تجهیزات نظامی با مسکو رایزنی می‌کنیم و روسیه متعهد به اجرای این قراردادهاست و می خواهم بگویم که در این راه نه سفر نخست وزیر اسرائیل و نه خود بحران و پیامدهای آن بر وارد کردن سلاح تاثیر نگذاشته است.»

رئیس جمهور سوریه همچنین تصریح کرد : « همه توافق‌های ما با روسیه اجرا خواهد شد؛ بخشی از این قراردادها در گذشته اجرا شده و ما با روس‌ها به اجرای این قراردادها ادامه می‌دهیم.»

سامانه موشکی دفاع هوایی اس 300 که برای دفاع از صنایع بزرگ و مراکز اداری، پایگاه‌های ارتش و تاسسیسات مشابه طراحی شده است، توانایی نابودی موشک‌های بالستیک را داراست. پیشرفته‌ترین مدل این سامانه قادر است موشک‌ها یا هواپیماهای دشمن را در ارتفاع بالغ بر 125 مایلی ساقط کند.

این در حالی است که مقامات دفاعی روسیه و آمریکا هم امروز گزارش‌های تحویل محموله‌های روسی اس ـ 300 به دمشق را تکذیب کردند.

یک مقام صنایع دفاعی روسیه در گفت‌وگو با روزنامه «ودوموستی» این کشور خبر ورود این محموله‌ها به خاک دمشق را رد کرد و گفت اصلا مشخص نیست که این سامانه در سال جاری به سوریه تحویل شود.

یک منبع دیگر به روزنامه روسی «کامرسنت» گفت که تحویل موشک‌های اس ـ 300 در سه ماهه دوم سال 2014 صورت خواهد گرفت.

وی همچنین به این روزنامه گفت پس از تحویل این سامانه‌ها به سوریه در سال 2014 دست‌کم به 6 ماه دیگر برای آموزش پرسنل و انجام آزمایش‌های لازم نیاز خواهد بود.

دو مقام بلندپایه آمریکایی هم به خبرگزاری فاکس‌نیوز گفته‌اند موشک‌های زمین به هوای اس ـ 300 هنوز تحویل سوریه نشده است.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *