جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
یک اندیشکده آمریکایی:

توانایی‌هکرهای ایرانی امریکا راغافل گیرکرده

سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۵
کد مطلب: 289484
با توجه به نگرانی روزافزون دولت اوباما، کاخ سفید ماه پیش یک جلسه‌ی مهمی را برای بررسی راهکارهای مدیریت خطر حملات سایبری ایران ترتیب داد.
توانایی‌هکرهای ایرانی امریکا راغافل گیرکرده
به گزارش جهان به نقل از اشراف، به دنبال افزایش حملات سایبری ایران علیه شرکت‌های آمریکایی، مقامات آمریکا همواره نگران خرابی‌هایی هستند که این حملات می‌توانند بر جای بگذارند، چرا که معتقدند بر خلاف حملات هکرهای چینی که با قصد سرقت اطلاعات انجام می‌شوند، این حملات قصد ویران کردن و آسیب زدن به تاسیسات این کشور را دارند.

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک در مقاله‌‌ای ضمن بررسی نگرانی‌های مقامات سابق و فعلی دولت آمریکا نسبت به حملات سایبری ایران علیه شرکت‌های انرژی این کشور، به این موضوع اشاره دارد که این اقدامات ایران می‌تواند آن‌ها را در معرض حملات انتقامی آمریکا قرار دهد. نویسنده با استناد به صحبت‌های مقامات آمریکایی، از جمله لئون پانتا، بر این باور است که حملات اخیر علیه تاسیسات آرامکو در عربستان می‌تواند نشان از عزم جدی ایران برای آسیب زدن به شرکت‌های آمریکایی داشته باشد.

*هکرهای ایران حملات سایبری خود به شرکت‌ها آمریکایی را وسعت بخشیده‌اند

بنا به گفته‌ی مقامات اسبق و فعلی آمریکا، هکرهای جمهوری اسلامی ایران میزان حملات سایبری خود به شرکت‌ها آمریکایی را وسعت بخشیده‌اند که البته این کار را از طریق انجام عملیات‌های نفوذی و تجسس در سیستم‌های شبکه‌ای شرکت‌های فعال در بخش انرژی انجام می‌دهند. در آخرین عملیات‌ها، هکرهای ایرانی موفق شدند تا به نرم افزار کنترل سیستمی دست پیدا کنند که به آن‌ها اجازه می‌داد در خط لوله‌های نفت و گاز دستکاری هایی را انجام دهند. یکی از مقامات سابق آمریکا می‌گوید: آن‌ها تا جایی پیش رفتند که موجب نگرانی مردم شدند.

*اهداف هکرهای ایرانی با هکرهای چینی کاملاً متفاوت است

این پیشرفت‌ها نشان می‌دهند در حالی که هکرهای چینی بیشتر به دنبال سرقت اطلاعات و اقدامات جاسوسی هستند، حملات هکرهای ایرانی نگرانی‌های بیشتری را برانگیخته است، چرا که با نیت دشمنی آشکار و پتانسیل ایجاد ویرانی انجام می‌شوند. مقامات آمریکا این سری از نفوذ هکرهای ایرانی را نگران کننده تر از حملات مستمر دیگر می‌دانند، و معتقدند که این حملات که توسط حکومت تهران پشتیبانی می‌شوند می‌توانند در ارائه‌ی سرویس بانک‌ها از طریق وب سایت اختلال ایجاد کنند. مقامات آمریکا می‌گویند برخلاف حملات گذشته، این حملات جدید موفق شده‌اند تا به منظور جمع آوری اطلاعات در مورد اقدامات کنترلی شرکت‌ها، به سیستم‌های کامپیوتری نفوذ کنند و موفق شده‌اند تا ابزار لازم برای ویران کردن و یا مختل کردن آن‌ها در آینده را به دست بیاورند.

*مقامات آمریکایی به طور دقیق به جزئیات مدارک دخالت ایران در این حملات اشاره نمی‌کنند

درعوض مقامات آمریکایی هشدار می‌دهند که ایران در حال نزدیک شدن به اقدامات انتقام جویانه‌ی آمریکاست. یک مقام آمریکایی می‌گوید: «این اقدامات نشان از افزایش حملات سایبری حکومت ایران دارد و هر چقدر که بیشتر این کار را انجام بدهند، بیشتر موجب نگرانی ما خواهند شد. کارهایی که آن‌ها تا کنون انجام داده‌اند مورد توجه قرار گرفته است، و آن‌ها باید هشیار و محتاط باشند ...» این مقامات فعلی و سابق، اسمی از شرکت‌های انرژی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، نبرده اند؛ و یا این که در مورد تعداد آن‌ها صحبت کنند. دو مقام سابق می‌گویند: در میان آن‌ها می‌توان به شرکت‌های نفت و گاز در امتداد مرز کانادا اشاره کرد، جایی که خیلی از نهادها مشغول فعالیت هستند.

*مقامات ارشد اطلاعاتی امریکا نسبت به توانایی هکرهای ایرانی غافل بودند

این مقامات هم چنین به صورت دقیق به جزئیات شواهد دخالت ایران اشاره نمی‌کنند. اما یک مقام سابق آمریکا می‌گوید: شواهد فنی وجود دارد که این حملات سایبری به شرکت‌های انرژی را مستقیماً به ایران وصل می‌کند. در ماه‌های اخیر، نگرانی مقامات آمریکایی نسبت به آن چه که مقامات دفاعی کشور آن را حملات سایبری مستمر دولت ایران و سپاه قدس این کشور می‌خوانند، افزایش یافته است. این خطر به سرعت رشد کرده است. تا همین ۱۸ ماه پیش، مقامات ارشد اطلاعاتی کشور نسبت به توانایی هکرهای ایرانی غافل بودند.

*تشکیل جلسه‌ی کاخ سفید به منظور بررسی راه‌های مقابله با حملات سایبری ایران

با توجه به نگرانی روزافزون دولت اوباما، کاخ سفید ماه پیش یک جلسه‌ی مهمی را برای بررسی راهکارهای مدیریت خطر حملات سایبری ایران ترتیب داد. در آن جلسه هیچ تصمیم مهمی برای برداشتن گام‌های جدی گرفته نشد، اما به گفته‌ی یکی از مقامات آمریکایی، آن‌ها قرار است تا برای ارزیابی مجدد این موضوع جلساتی را طی هفته‌های آینده برگزار کنند.

* این حملات سایبری موجب نگرانی مردم آمریکا شده است

در ماه اکتبر، لئون پانتا، وزیر دفاع سابق آمریکا، نسبت به خطر پنهان ایران هشدار داد، که البته در سخنانش اسمی از هیچ کشوری نبرد، و فقط خاطر نشان کرد که حمله‌ی هکرها به تاسیسات آرامکو در عربستان نشان از افزایش جنگ‌های سایبری خواهد داشت. از آن زمان تاکنون بر تعداد حملات سایبری ایران افزوده شده است. بر خلاف هکرهای چینی، نفوذ و حمله‌ی هکرهای ایرانی با هدف اختلال و یا آسیب به سیستم‌های کامپیوتری انجام می‌شود. یک مقام آمریکایی می‌گوید سرقت و ایجاد اختلال، نگرانی‌های مختلفی را به وجود آورده است. به همین خاطر است که آن‌ها توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *