پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
مدیرکل معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت:

سفرکاروان‌های‌شخصی به‌عراق ممنوع‌است

سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 289408
مدیرکل عتبات عالیات با اشاره به بهبود وضعیت مجروحان حادثه تروریستی روز گذشته سامرا، از ممنوع شدن سفر کاروان‌های زمینی بدون نظارت سازمان حج به عراق خبر داد و گفت: رایزنی‌ها برای ممنوع شدن سفر هوایی این کاروان‌ها نیز در حال انجام است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مسعود اخوان، با اعلام بهبود وضعیت پزشکی ۱۷ مجروح حادثه تروریستی روز گذشته در شهر سامرا، که طی آن پنج نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند، گفت: این مجروحان به احتمال بسیار زیاد تا عصر امروز از بیمارستان شهر بلد مرخص می‌‌شوند.

وی در تشریح مشکلاتی که کاروان‌های آزاد با آن مواجه هستند، گفت: اینکه ما اصرار داریم زائران تحت پوشش سازمان حج و زیارت به عتبات عالیات سفر کنند به این دلیل است که ما نظارت کامل بر این کاروان‌ها داریم و هر اتوبوسی که به سامرا اعزام می‌شود، دارای مدیر، روحانی و مأمور امنیتی است.

اخوان تصریح کرد: در صورت بروز هر اتفاقی ما به سرعت از وضعیت کاروان تحت نظارت سازمان حج و زیارت مطلع می‌شویم، اما هیچ کس از مکان، برنامه و شرایط کاروان‌های آزاد اطلاعی ندارد. حتی روز گذشته برای کسب اطلاعات در خصوص میزان مجروحان این حادثه گروه‌های متعددی را اعزام کردیم و فردی که این کاروان را هدایت می‌کرد نیز به حدی شوکه شده بود که نمی‌توانست اطلاعات درستی به ما ارائه دهد.

وی تصریح کرد: بارها شده است که ما از کاروان‌ها خواسته‌ایم که به سامرا نروند اما کاروان‌های آزاد به این شهر سفر کرده‌اند؛ متأسفانه این گروه‌ها با ما هماهنگ نیستند.

اخوان در پاسخ به این سؤال که چرا اقدامات قانونی برای ممانعت از اعزام کاروان‌های آزاد صورت نمی‌گیرد، گفت: عده‌ای سودجو با استفاده از ناآگاهی مردم اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و این ثبت‌نام‌ها حتی توسط بانوان در مساجد صورت می‌گیرد، قانون در این خصوص وجود دارد و اکنون عزیمت انفرادی به عتبات عالیات از مرزهای زمینی ممنوع شده و نیروی انتظامی مانع تردد این گروه می‌شود.

وی ادامه داد: ما این قانون هنوز در سفرهای هوایی اجرایی نشده است و این گروه نیز که هدف حمله تروریستی قرار گرفتند نیز از طریق هوایی به این سفر رفته بودند.

مدیرکل معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با تأکید بر اینکه مشکل گروه‌هایی که زیر نظر سازمان حج و زیارت نیستند، فقط مسئله انفجارها نیست، بلکه این گروه‌ها برای سفارت و دفترهای نمایندگی ما نیز مشکلات زیادی به وجود می‌آورند و حتی گروه‌های زیادی از این کاروان‌ها ساعت‌ها در کنار خیابان می‌مانند تا هتلی برای آنها پیدا شود.

وی از انجام مذاکراتی برای ممانعت از اعزام کاروان‌های هوایی که زیر نظر سازمان حج و زیارت نیستند، خبر داد و گفت: نیازمند همکاری بیشتر مسئولان هواپیمایی کشوری هستیم.

اخوان در پایان اعلام کرد: سفارت ایران در عراق و مسئولان زیربط تصمیم گرفته‌اند که فعلاً زائران تا کاظمین اعزام شوند و مسئله اعزام به سامرا در دست بررسی قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *