جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

چرا باید از وزیر اقتصاد و بهمنی تقدیر کرد!

سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب: 289284
سخنان روز یکشنبه وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی درباره اقدامات و عملکرد اقتصادی دولت، ضرورت تقدیر از خدمات تیم اقتصادی دولت دهم خصوصا وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را بیش از گذشته افزایش داده است.

به گزارش جهان به نقل از مشرق، اظهارات شمس‌الدین حسینی و محمود بهمنی در بيست و سومين همايش سالانه سياست‌هاي پولي و ارزي که به نوعی یکی از آخرين تحليل‌ها و توجيه‌هاي مردان اقتصادي احمدي‌نژاد به شمار می‌آید، نشان از یک نکته مثبت در وضعیت تیم اقتصادی دولت بود.  
این نکته مثبت به تخصص، تجربه، عملکرد، هوشمندی، تدبر یا مدیریت تیم اقتصادی دولت مربوط نیست، بلکه به روحیه آنها مرتبط است. 

در شرایطی که به علت گسترده شدن تحریم‌ها، کشورمان در یک جنگ اقتصادی به سر می‌برد و طبیعتا لازمه مقاومت در هر دفاع و جنگ، داشتن روحیه اعتماد به نفس بالا می‌باشد، خوشبختانه مردان اقتصادی احمدی‌نژاد نشان دادند که اعتماد به نفس بی‌بدیلی دارند و این همان نکته مثبت تیم اقتصادی دولت است؛ البته به نظر می‌رسد این اعتماد به نفس، بیش از حد مجاز است!

مثلا در حالی که جامعه تحت فشار شدید گرانی‌ها و تورم فزاینده قرار دارد، بهمنی و حسینی با خونسردی کامل در این باره سخن گفتند و به خیال خود موج روحیه امید را به مردم تزریق کردند. مثلا این سخن رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر این که «تورم 30 درصدی خیلی بالا است اما نمی‌توانیم آن را کاهش دهیم!»، باعث کاهش نارضایتی مردم از گرانی‌ها می‌شود.
 
بهمنی همچنین اظهار داشت که گرانی‌های ماه‌های اخیر مربوط به افزایش قیمت ارز نیست چون هنوز کالاهای وارداتی با ارز مبادله‌ای در بازار توزیع نشده، بنابراین بانک مرکزی در این باره مسئولیتی ندارد بلکه وزارت صنعت باید پاسخ‌گوی مردم باشد. مطمئنا مردم از این سخنان فرافکنانه، خشنود شده‌اند چرا که اطمینان قلبی پیدا کرده‌اند که بانک مرکزی کشورمان ذره‌ای کوتاهی نکرده و نمی‌کند. 

مردم همچنین از تناقض سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی با رئیس‌جمهور درباره رشد نقدینگی هم تعجب نکردند. در حالی که احمدی‌نژاد بارها گفته که رشد نقدینگی کاهنده است، بهمنی دیروز گفت: «نرخ رشد نقدينگي کشور 30 درصد است که اين نرخ بالاترين نرخ رشد سالانه نقدينگي در ۶سال اخير است. » این تناقض هم احتمالا در راستای همان پمپاژ روحیه به مردم است خصوصا آن که بهمنی این را هم گفت که «نقدينگي مهمترين شاخص اقتصادي است که ما خيلي دوست داشتيم نقدينگي را مهار کنيم اما در شرايط فعلي نقدينگي به طور خاص در جامعه دو برابر شده است.»

شاه بیت سخنان بهمنی هم این بخش بود که نیاز به توضیح ندارد: «اگر مسائل تحریم و اجرای هدفمندی یارانه‌ها نبود، تورم را به زیر 5 درصد می‌رساندم.»

اما این روحیه اعتماد به نفس فقط به بهمنی منحصر نبود و وزیر اقتصاد هم با دست پر به میدان آمده بود.
 
 
سيد شمس‌الدين حسيني از کنترل بازار ارز! خبر داد و گفت: «پس از چندين تکانه ارزي در سال گذشته بانک مرکزي، معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي و وزارت صنعت و معدن و تجارت مطالعات مشترکي را براي تدوين بسته سياستي مقابله با نوسانات نرخ ارز انجام دادند به طوری که مقاوم سازي بازار ارز با سازو کارهاي مرکز مبادلات ارزي از جمله راهکارهاي ارائه شده براي تامين ارز مورد نياز متقاضيان و جلوگيري از نوسانات نرخ ارز بوده است.»

خبر خوش دیگر وزیر اقتصاد در روزهای تورم 30 درصدی هم جالب بود: «مهم‌ترين اقدامي که براي پيشگيري از تورم و شتاب آن در شرايط کنوني بايد انجام دهيم نيز تدوين شده است.» بنابراین مردم باید منتظر اجرای این بسته مدون باشند.

اوج اعتماد به نفس حسینی را هم در این جمله می‌توان یافت: «عملکرد اقتصادی دولت با توجه به همه محدودیت‌های خارجی عملکرد قابل قبولی است.»

با توجه به این سخنان مردان اقتصادی دولت که در آن روحیه اعتماد به نفس باورنکردنی موج می‌زند، به نظر می‌رسد باید از طرف ملت ایران از بهمنی و حسینی بابت عملکرد بی‌نظیرشان قدردانی کنیم و غصه گرانی‌ها، بیکاری، نابسامانی‌های بازارهای مختلف و رکود اقتصادی را نیز به فراموشی بسپاریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *