سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد

خودروهای فاقد یورو۴ شماره‌گذاری نمی‌شوند

يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 288958
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پایان خرداد آخرین فرصت استاندارد‌سازی خودرو‌های یورو ۴ است و این مهلت تمدید نمی شود.
خودروهای فاقد یورو۴ شماره‌گذاری نمی‌شوند
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدجواد محمدی‌زاده صبح امروز در اولین همایش ملی بیوتکنولوژی محیط زیستی با بیان اینکه امروز محیط زیست به عنوان یکی از جنبه‌های غیرقابل اغماض توسعه پایدار برای تداوم فعالیت‌ها نیازمند بهره‌گیری از زیست فناوری است، اظهار داشت: زیست فناوری در حفاظت محیط زیست نقش ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: مصوبه جدید مجلس فضای تغییر کاربری‌ها را تسهیل کرده و این شیوه تصمیم‌گیری موجب می‌شود زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی ملی افزایش یابد. در حقیقت مجلس با این مصوبه امکان سوءاستفاده برای زمین خواران، استفاده‌کنندگان از منابع طبیعی و زمین را فراهم کرده است.

به گفته وی، سازمان محیط زیست ضمن گلایه از نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای فراکسیون محیط زیست خواستار بررسی و اصلاح مصوبه است و حتی برای شورای نگهبان نیز جهت بررسی مصوبه و اصلاح آن نامه نوشته شده تا هرچه سریع‌تر جلوی این مصوبه گرفته شود و اجازه افزایش زمین خواری در کشور داده نشود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره کاهش ۳۵ درصدی بودجه محیط زیست در سال ۹۲ اظهار داشت: البته در سال ۹۲ به طور کلی تمام بخش‌ها در کشور با یک بودجه انقباضی مواجه هستند اما از آنجایی که موضوع محیط زیست یک موضوع اولویت‌دار است، ما از مجلس محترم توقع داریم به بودجه محیط زیست توجه بیشتری کنند و با ارائه طرح‌های جدید و تصویب آنها این نقصان را جبران کند. لبته سازمان محیط زیست برای مجلس و دیگر مراجع رسمی مربوط در این خصوص نامه نگاری کرده و خواستار بهبود بودجه شده است.

وی درباره مصوبه‌ای که روز گذشته مبنی بر شماره‌گذاری خودروهای بالای ۵۰ سال و اجازه تردد آنها ارائه شده و مغایرت آن با مصوبات کاهش آلودگی هوا مبنی بر عدم اجازه تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها تصریح کرد: البته این اتومبیل‌ها ماشینهای خاصی هستند که جنبه موزه‌ای و تاریخی دارند و تعدادشان بسیار محدود است و بایستی در موزه‌ها نمایش داده شوند یا در مکان‌های خاص تردد کنند، اما به هر حال شرط آنها داشتن معاینه فنی خودروهاست.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه تقاضای سازمان محیط زیست این است که این خودروها در مکان‌های خاص و موزه‌ها نمایش داده شوند یا تردد کنند، یادآور شد: اما به هر حال چنانچه هر یک از این خودروها تأییدیه معاینه فنی را نداشته باشند، سازمان محیط زیست پیگیری می‌کند و جلوی فعالیت آنها را می‌گیرد.

محمدی‌زاده تاکید کرد: سازمان محیط زیست با دادن مهلت دو ماهه نیز به خودروسازان مخالف بود و این مهلت را تنها برای اصلاح فرآیند تولید خودروسازان داد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص مهلت خودروسازان برای رعایت استاندارد یورو ۴ که تا پایان خرداد ماه سال جاری تمدید شده بود، افزود: این مهلت به هیچ عنوان دیگر تمدید نمی شود و خودروسازان باید تا ابتدای تیرماه خود را با استانداردهای سازمان محیط زیست مطابقت دهند وگرنه سازمان محیط زیست اجازه شماره‌گذاری خودروهایی که استاندارد یورو ۴ را ندارند، نمی‌دهد.

به گفته وی روش‌های شیمایی آلایندگی بالایی در محیط دارد و برای حفظ محیط زیست استفاده از روش‌های بیولوژیکی باارزش است. در حوزه کشاورزی پایدار به جای استفاده از کودهای شیمایی،‌کودهای بیولوژیکی باعث تثبیت ازت و حفظ املاح پتاسیم و آمونیاک می‌شود و در نتیجه حفظ خاک می‌شود؛ نه تنها در حوزه دانش باید موضوع زیست فناوری ساماندهی شود، بلکه در حوزه کارآفرینی نیز زیست فناوری باید نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه علم بشر در حوزه شناخت دریا بسیار محدود است، گفت: استفاده از بیوتکنولوژی باید در حوزه دریا نیز در دستور کار قرار گیرد. تکنیک‌های جدید برای مدیریت اکوسیستم‌های دریایی، حفاظت و صیانت از ذخایر دریایی به صورت پایدار با استفاده از زیست‌فناوری باید بکارگیری شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه در کشاورزی نیز بیوتکنولوژی کاربردهای فراوانی دارد،‌ اظهار داشت: گیاهان مقاوم به آفات و بیماری‌ها می توانند به عنوان تولید برتر مدنظر قرار گیرد. میکرو ارگانیزم‌ها از جمله باکتری، قارچ و مخمرها در خاک و آب می‌توانند در پالایش محیط زیست و از بین رفتن آلودگی‌های محیط زیست نقش موثری داشته باشند.

محمدی‌زاده نقش بیوتکنولوژی را در حفظ تنوع زیستی با اهمیت دانست و گفت: زیست فناوری در تشخیص سریع بیماری‌های حیات وحش، حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض، کنترل گونه‌های مهاجم و غیربومی و توسعه پایدار در این حوزه را شکل دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه ۱۴ میلیون هکتار جنگل در ایران وجود دارد، خاطر نشان کرد: باید از زیست فناوری به عنوان راهبرد عاقلانه برای صیانت از جنگل‌ها به کارگیری شود. زیست فناوری محدودیت‌های تامین نیازهای صنعتی، تامین سوخت و سایر مصارف را از جنگل ها را برطرف خواهد کرد و باعث حفظ ذخایر جنگلی کشور می‌شود.

محمدی‌زاده با اشاره به برخی از اهداف تجاری، سلطه سیاسی و روش‌های غیرصحیح برای بهره‌گیری از مواد ژنتیکی، اظهار داشت: باید در حوزه زیست فناوری با قدرت و پشتیبانی پژوهشی در جهت ایمنی زیستی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه نگرانی‌های در زمینه دستکاری‌های محصولات ژنتیکی وجود دارد، گفت: تمام طرفداران محیط زیست باید تلاش کنند این مسیر معیوب صلاح شود.بستر‌های قانونی برای کنترل خطرات محصولات دستکاری شده ژنتیکی در کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل ایمنی زیستی فراهم شده است. باید در مسیر رشد و توسعه اقتصادی باید از زیست فناوری حداکثر استفاده را برد.

محمدی‌زاده با بیان اینکه قدمت بیوتکنولوژی، به سابقه آفرینش و تاریخ حیات بشر بر می‌گردد، افزود: در سده های اخیر این علم مورد توجه قرار گرفته است و گستره آن علوم متعددی را در برمی گیرد.

معاون رئیس جمهور در ادامه به کاربردهای زیست فناوری در رشته های اقتصاد، بهداشت، محیط زیست ، صنعت و تغذیه اشاره کرد و گفت: ظرفیت های علمی ایران در حوزه بیوتکنولوژی نانو در جهان ستودنی است. قرن ۲۱، قرن بیوتکنولوژی است و پیشقراولی نظام اسلامی ایران همچنان با صلابت پیش رود.

وی خواستار مشارکت نیروی انسانی متخصص در حوزه کارآفرینی و‌ حمایت بخش خصوصی در حوزه زیست فناوری شد و گفت: برای ارتقای زندگی مردم باید بهره‌مندی از زیست فناوری فرهنگ سازی شود. باید در جهت آموزش هدفمند رسمی و غیر رسمی برای تربیت نیروی کارآمد در رشته های زیست فناوری تلاش شود. همچنین خواستارهم افزایی برای ارتباط متخصصین و مراکز مرتبط با موضوع زیست فناوری شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رشد سریع بیوتکنولوژی در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری، پزشکی،‌معدن و محیط زیست تاثیر زیادی گذاشته است، تاکید کرد: دولتمردان باید در این حوزه تلاش بیشتری داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *