جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲

"پراید جلیلی‌ از بنز رفسنجانی‌ سبقت‌ گرفت"

ایرباس "قالیباف" مواظب باشد
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب: 288865
المانیتور معتقد است که جلیلی شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات ایران دارد.
به گزارش جهان به نقل از اشراف، «المانیتور» در مقاله‌ای به قلم «مئیر جاودانفر» می‌نویسد: شورای نگهبان به «هاشمی رفسنجانی» ، رئیس‌جمهور سابق و نیز «رحیم مشایی»، معاون و مشاور رئیس‌جمهور «احمدی‌نژاد» رای مخالف داد.

■ هزینه ورود مشایی و رفسنجانی به انتخابات، بیش از مزایای آن است ■

این مقاله مدعی می شود: پس از یک روز شایعه و ضدشایعه، اخبار رسمی از راه می‌رسد: «اسفندیار رحیم‌مشایی» ، متحد رئیس‌جمهور «محمود احمدی‌نژاد»، و «هاشمی رفسنجانی»، رئیس‌جمهور سابق از سوی شورای نگهبان برای نامزدی در انتخابات ۱۴ ژوئن ایران رد صلاحیت شده‌اند. ممکن است این سؤال برای برخی مطرح شود: چرا؟ به طور کلی، ورود «مشایی» و «رفسنجانی» به انتخابات می‌توانست مشروعیت بیشتری به انتخابات ببخشد و افراد بیشتری برای رای دادن به پای صندوق می‌رفتند. این رویکرد می‌توانست موجب ترمیم مشروعیت متزلزل جمهوری اسلامی شود.

■ رفسنجانی سابقه انتقاد از سیاست‌های رهبری را در کارنامه خود دارد ■

نویسنده این مقاله مدعی شد: برای مثال «رفسنجانی» را مد نظر بگیرید: او مهم‌ترین فرد در ایران است که آشکارا اعلام کرده احتمال بقای رئیس جمهور سوریه، «بشار اسد» در قدرت اندک است. برخی از محافظه‌کاران در درون نظام این سخن را هدیه‌ای به دشمنان دانستند در حالی که برخی دیگر این جمله را انتقاد وی از حمایت مستمر رهبری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «اسد» تعبیر کردند. اگر «رفسنجانی» اجازه ورود به انتخابات را می‌یافت ممکن بود این مسئله و نیز سیاست‌های فعلی انرژی هسته‌ای را به عنوان مباحث انتخاباتی مطرح کند. چنین رویکردی موجب طرح عمومی و به نقد کشیده شدن این مباحث می‌شد که نه رهبری و نه سپاه پاسداران تمایلی به طرح عمومی آنها ندارند.

■ مشایی چهره‌ای تفرقه‌انگیز و به دنبال اسلام ایرانی است ■

المانیتور در ادامه می نویسد: همین حالت در مورد «مشایی» نیز صادق است. شرکت او در انتخابات می‌تواند موجب تفرقه بیشتر در نظام شود. همانند «رفسنجانی»، مشارکت او نیز می‌توانست اغلب محافظه‌کاران را با هم متحد کند؛ با این حال، در نگاه رهبری ایران، او چهره‌ای تفرقه انگیز است. و به احتمال زیاد او نیز مسائل زیادی مانند بحث اسلام ایرانی را مطرح می‌کرد که ممنوعه‌های انتخاباتی محسوب می‌شدند. این موضوعی حساس است و می‌توانست دوباره هم دردسر ساز شود.

■ رد صلاحیت «مشایی» به معنای پایان فعالیت سیاسی او و «احمدی‌نژاد» است■

مئیر جاودانفر مدعی شد: رد صلاحیت «مشایی» به معنای پایان فعالیت سیاسی او و «احمدی‌نژاد» است. همچنین این رد صلاحیت پایانی بر همه امیدها برای بازگشت «رفسنجانی» به قدرت، به عنوان مقامی ارشد است. به هر حال، اگر «رفسنجانی» و «احمدی‌نژاد» تصمیم بگیرند به بهانه رای شورای نگهبان به بی‌ثباتی‌ها دامن بزنند، شرایط بدتر خواهد شد.

■ برخی چهره‌های مشهور دیگر نیز رد صلاحیت شده‌اند ■

این مقاله می افزاید: «رفسنجانی» و «مشایی» در این رد صلاحیت تنها نبوده‌اند. چهره‌های شناخته شده دیگری نیز از سوی شورای نگهبان رد شده‌اند. در این میان «علی فلاحیان» ، وزیر سابق اطلاعات، «منوچهر متکی»، وزیر خارجه سابق «احمدی‌نژاد»، و نیز «مصطفی کواکبیان»، نماینده میانه‌روی مجلس نیز دیده می‌شوند.

■ سه نفر بیشترین شانس را برای برنده شدن دارند■

این مقاله در ادامه می نویسد: ظاهراً از میان هشت نفری که تایید صلاحیت شده‌اند، سه نفر بیشترین شانس را برای برنده شدن دارند - «سعید جلیلی»، مذاکره‌کننده هسته‌ای، «محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران و «غلامعلی حداد عادل»، سخنگوی سابق مجلس. محافظه‌کاران دیگری که تایید صلاحیت شده‌اند اما گمان می‌رود شانس کمتری داشته باشند «علی‌اکبر ولایتی»، وزیر سابق امور خارجه و «محسن رضایی»، فرمانده سابق سپاه هستند. در عین حال، نامزدهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو یعنی «حسن روحانی»، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای و «محمدرضا عارف» معاون «خاتمی» و نیز چهره‌ای کمتر شناخته شده یعنی «محمد غرضی»، که در دوره «میرحسین موسوی» و «رفسنجانی» وزیر نفت و پست و تلگراف بوده نیز حضور دارند.

■ سبقت گرفتن فعلی جلیلی از دیگر نامزدها ■

مئیر جاودانفر می نویسد: سوابق و تاریخچه زندگی فرد تنها ملاک‌های مدنظر نیستند. فعلاً به نظر می‌رسد که در این رقابت، پراید «جلیلی» در حال پیشی گرفتن از رقبایش، به ویژه شهردار «قالیباف» است. اخیراً، «کامران باقری لنکرانی» ، نامزد مورد حمایت «آیت‌الله مصباح یزدی» تصمیم گرفت از رقابت کنار رفته تا جای خود را به «جلیلی» بدهد. این بدان معنا است که حال «جلیلی» تحت حمایت کامل ائتلاف «پایداری» است. همین حالت برای «داوود»، برادر «احمدی‌نژاد» نیز رخ داد و او توسط برادرش به نفع «مشایی» کنار زده شد. حتی اخیراً «حداد عادل» نیز اعلام کرده که ممکن است اعضای ائتلاف ۱+۲ («ولایتی»، «قالیباف» و خود او) نیز به نفع «جلیلی» کنار روند.

این مقاله در پایان نوشت: بیست و چهار روز برای سیاست مضطرب ایران زمان زیادی است. اتفاقات زیادی ممکن است رخ دهد. اما تاکنون، مسیر سیاست‌های ایران تنها جایی است که پراید آهسته «جلیلی» از مرسدس بنز «رفسنجانی» سبقت گرفته. ایرباس «قالیباف» ، که شهردار تهران سال‌ها با آن پرواز کرده است باید مواظب باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *