پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱
آیت الله سیدمحمد خامنه ای:

بهترین خدمت فلسفه به بشر از نظر سیدمحمدخامنه‌ای

سیاست جزء ذات دین است
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 288214
رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، صبح امروز اول خرداد در هفدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا با بیان اینکه سیاست جزء ذات دین است و تنها وظیفه سیاستمداران نیست که سیاست داشته باشند، گفت: بهترین خدمتی که فلسفه به بشر کرد، این است که روش زندگی اجتماعی را که همان سیاست است، به بشر آموخت.
بهترین خدمت فلسفه به بشر از نظر سیدمحمدخامنه‌ای
به گزارش جهان به نقل ازمهر، آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا صبح امروز اول خردادماه در سخنرانی افتتاحیه هفدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا با عنوان فلسفه و راه زندگی گفت: فلسفه راه زندگی را در تبعیت از فطرت و دین آسمانی می‌داند. فلسفه از راه حکمت عملی هم اخلاق را می‌آموزد، هم خانواده را به عنوان مرکز تربیت انسان‌ها می‌سازد و هم به سیاست می‌پردازد.
 
وی با اشاره به اینکه سیاست جزء ذات دین است و در جامعه تنها وظیفه سیاستمداران نیست که سیاست داشته باشند و همه انسان‌ها در مراتب مختلف باید از بینش سیاسی برخوردار باشند، افزود: بهترین خدمتی که فلسفه به بشر کرد، این است که روش زندگی اجتماعی را که همان سیاست است، به بشر آموخت و برای او در خانواده آرامش ایجاد کرد.
 
آیت الله خامنه ای در ادامه سخنانش اظهار داشت: برای کاربردی کردن فلسفه و حکمت که اساساً برای به‌ زیستن آمده، برگزاری چنین همایش‌هایی بسیار مفید و سازنده است، زیرا در این‌گونه همایش‌ها بحث‌ها و زوایایی که بسته مانده‌اند، باز و مطرح می‌شوند.
 
وی تصریح کرد: در کشوری مانند کشور ما که مهد حکمت و فلسفه بوده است و به گواهی تاریخ کشور ایران می‌تواند مادر تمدن، حکمت و اندیشه بشریت باشد، باید از نعمتی در بهترین زمان حیات تاریخی خود در اختیار داریم، استفاده لازم را ببریم و بایسته است که بتوانیم به این‌گونه مباحث بیشتر بپردازیم.
 
رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا بیان کرد: در تعریف فلسفی، حیات دو معنا و دو خاصیت می‌تواند داشته باشد: نخست اینکه وجود ادراک و دیگری قدرت عمل است. برای دانستن تفاوت انسان با دیگر موجودات در حیات فلسفی ابتدا باید ببینیم چه شباهت‌هایی با دیگر موجودات داریم تا بتوانیم تفاوت‌ها را ببینیم و به تعالی برسیم. در واقع، حیات مورد بحث در حکمت متعالی، حیاتی است که در آن پیام و مسئولیت وجود داشته باشد.
 
وی افزود: حیات انسان به تفکر، تعقل و اندیشه درست ادراک در دنیای خویش است. در حقیقت، فلسفه عبارت است از علم پیدا کردن ادراک عقلانی به جهان جامع واقعی که در آن زندگی می‌کنیم. فلسفه برای اینکه در یک کلمه بتواند راه زندگی را به بشر نشان دهد، می‌گوید که بشر باید از قانون تبعیت جزء از کل پیروی کند. در این‌جا منظور از جزء، انسان فقیر و ابتدایی است و منظور از کل، انسان کبیر و متعالی است.
 
آیت الله سید محمد خامنه ای اذعان کرد: فلسفه کاری می‌کند که انسان به تدریج حجم علم خود را بیفزاید و در حکمت متعالیه با هر علمی، حجم وجود خود را افزایش دهد. گام نخست در راه ادراک انسانی خودشناسی و گام دوم، جهان‌شناسی است و از مجموعه این دو ادراک انسان به مبدا متعالی ازلی و ابدی می‌رسد که همان فلسفه است. فلسفه شاخه‌ای از دین برای افرادی است که مقداری از حالت ابتدایی بودن و عوام بودن بشری درآمده باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
"از مجموعه این دو ادراک انسان به مبدا متعالی ازلی و ابدی می‌رسد که همان فلسفه است. فلسفه شاخه‌ای از دین برای افرادی است که مقداری از حالت ابتدایی بودن و عوام بودن بشری درآمده باشند."
این ادعای خیلی بزرگی است، لطفا اول به شبهه ی تضاد حکمت و فلسفه پاسخ داده شود، سپس این گونه اظهارات التهاب آفرین بیان شود.