جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
عراقچی در نشست خبری:

قرار نبود اشتون جواب پیشنهادات را بدهد!

سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 288062
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به مذاکرات اخیر دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: قرار نبوده است در این مذاکرات خانم اشتون جواب پیشنهادات را بدهد بلکه قرار بود نتیجه نظر شش کشور را به ایران ارایه دهد. جواب اصلی در مذاکرات داده خواهد شد اما توضیحات خانم اشتون مفید بود و می تواند زمینه را برای مذاکرات فراهم کند.
قرار نبود اشتون جواب پیشنهادات را بدهد!
به گزارش جهان به نقل از مهر، عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشور در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران شهادت تعدادی از هموطنان و زائرین عتبات عالیات در حادثه انفجار نزدیک سامرا را به خانواده آنها و ملت ایران تسلیت گفت و اظهار داشت:  ما انفجارات را محکوم می کنیم و به طور جدی خواهان این هستیم که دولت و نیروهای انتظامی در عراق امنیت زائران را تامین و در این امر  کوشا باشند.

وی افزود: این انفجارات مسلماً به دست عوامل خارجی رخ داده است و این در حالی است که صحنه سوریه به سمت پیروزهای دولت سوریه پیش می رود و عوامل تروریستی در حال شکست هستند و این انفجارات نیز در همان راستا است. از سوی دیگر انفجارات به دنبال اختلافات شیعه و سنی و طایفه گری در عراق است که امیدواریم هرچه زودتر خاتمه یابد.

سفر احمدی نژاد به اتیوپی به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه آفریقا است

عراقچی درباره سفر رئیس جمهور به آفریقا گفت: سفر محمود احمدی نژاد به اتیوپی به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه آفریقا است. جمهوری اسلامی ایران عضو ناظر این اتحادیه است و معمولاً در اجلاس های وزرا و سران به تناسب شرکت می کند.

وی با اشاره به اینکه اجلاس امسال اتحادیه آفریقا از ویژگی های خاصی برخوردار است بیان کرد: امسال پنجاهمین سال تاسیس اتحادیه آفریقا است که این روز عنوان روز جهانی آفریقا شناخته می شود و بر همین اساس اجلاس سران از ویژگی های خوبی برخوردار است و سفر رئیس جمهور نیز در حال برنامه ریزی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز هر سال به مناسبت روز جهانی آفریقا برنامه ای را با حضور سفرای آفریقایی در تهران برگزار می کند و امسال نیز روز نهم خردادماه در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه مراسم روز جهانی آفریقا با حضور علی اکبر صالحی و سفرای کشورهای آفریقایی برگزار خواهد شد.

مذاکرات ایران و آژانس از نظر ما شکست خورده نیست

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص مذاکرات 25 اردیبهشت ماه بین جلیلی و اشتون در استانبول گفت: مذاکرات بین جلیلی و اشتون مذاکرات بین ایران و 1+5 نبود.

وی افزود: در گفت و گوی بین جلیلی و اشتون ابعاد مذاکرات آلماتی و پاسخ خانم اشتون مطرح شد که قرار بود نتیجه پیشنهادات آلماتی را ظرف یک هفته ارائه دهند که این یک هفته تا 40 روز به تاخیر افتاد.

عراقچی با اشاره به این که خانم اشتون دیدگاه های طرف مقابل را تشریح کرد اظهار داشت: دو طرف اذعان داشتند که مذاکرات مفید بوده است و زمان دور بعدی مذاکرات در گفت و گوهای آتی مشخص خواهد شد. اگر 1+5 ترجیح می دهد مذاکرات را بعد از انتخابات دنبال کند مشکل خودشان است چرا که مواضع کشورمان مواضع اصولی ما قبل و بعد از انتخابات تغییری نخواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری دهمین دور از مذاکرات آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در وین بیان کرد: این مذاکرات برای تعیین چارچوب فراتر از تعهدات ایران به NPT و پادمان ها است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر این که این مذاکرات سخت و پیچیده است، اظهار داشت: مذاکرات بین ایران و آژانس تا به حال به نتیجه نرسیده ما امیدواریم در دوره های بعدی به نتیجه برسد اما به هر حال مذاکرات از نظر ما شکست خورده نیست.

سومین نشست دوستان سوریه در تهران

 عراقچی همچنین درباره اجلاس بین المللی که قرار است 8 خرداد ماه در تهران برگزار شود گفت: این اجلاس در خصوص راه حل های سیاسی برای حل بحران سوریه است.

وی تاکید کرد: ما از ابتدا معتقد بودیم که بحران سوریه هیچ راه حل و راهکار نظامی ندارد و باید از طریق گفت و گو های سیاسی به راه حل عادلانه دسترسی پیدا کرد.

عراقچی افزود: برای رسیدن به این راهبرد تا به حال دو نشست در تهران برگزار شده که این سومین نشست است شعار این نشست راه حل سیاسی برای ثبات منطقه است که ما به آن اعتقاد داریم.
وی خاطر نشان کرد: هدف این جلسه کمک به رویکردهای سیاسی است که هر روز برای بحران سوریه هرچه بیشتر شکل می گیرد.

عراقچی گفت: از تعداد زیادی از کشورها وزرای امور خارجه شخصیت های بلندپایه و نمایندگان سازمان های بین المللی برای حضور در جلسه دعوت شده و امیدواریم این جلسه در وقت مقرر برگزار و به ایجاد راهکار سیاسی در سوریه کمک کند.

عراقچی درباره بازداشت میکائیل کاظمی تبعه ایرانی در آذربایجان گفت: رفت و آمدهای سیاسی گسترده بین ایران و آذربایجان برای گسترش همکاری ها وجود دارد. ایران و آذربایجان دو کشور دوست هستند و بعضاً سوء  تفاهم هایی نیز در روابط به وجود می آید که ریشه آن را در کسانی دیدیم که خواهان گسترش روابط نبودند و به کشورهای دیگر وابسته هستند.

وی  اظهار داشت: نیروهای امنیتی کشور ما چندی پیش دو تبعه آذربایجانی را که در تماس با نیروهای بیگانه در داخل ایران بودند دستگیر کردند که ما مراتب را به دولت آذربایجان اعلام کردیم و پس از پایان بازپرسی ها بر اساس حسن نیت آنها را به دولت آذربایجان عودت دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: میکائیل کاظمی نیز از کارمندان استانداری اردبیل است که همراه یک هیات ایرانی به آذربایجان رفته بود و به دلیل برخی سوء  تفاهم ها  دستگیر شده است ما این موضوع را از مراتب قانونی پیگیری کردیم و امیدواریم سوء تفاهم ها هرچه سریعتر رفع شود.

اعتقاد به راهکار سیاسی برای سوریه در مواضع ترکیه پررنگ تر شده است

وی در خصوص تغییر مواضع دولت ترکیه در قبلا سوریه پس از سفر نخست وزیر این کشور به آمریکا بیان کرد: در خصوص مواضع ترکیه نسبت به سوریه پس از سفر آقای اردوغان شاهد بودیم که توجه و اعتقاد به راهکار سیاسی برای سوریه در مواضع ترکیه پررنگ تر شده است.

عراقچی با اشاره به اینکه ما از این مواضع استقبال می کنیم اظهار داشت: این حرفی است که ما و بسیاری دیگر از ابتدای بحران در سوریه گفته ایم که سوریه راهکار نظامی ندارد و اگر از ابتدا به این توصیه و راهکار ایران توجه می شد جلوی بسیاری از مسایل  و خونریزی ها در سوریه گرفته می شد.

وی تاکید کرد: امیدواریم ایران و ترکیه بتوانند برای حل این مشکل و معضل در سوریه کمک کنند. ما مشورت های  منطقه ای را موثرتر از فرامنطقه ای می دانیم و به همین دلیل نیز از گفتگوهای چهارجانبه ایران، عربستان، مصر و ترکیه در این رابطه استقبال کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارت وزیر خارجه آلمان درباره  دستیابی ایران به سلاح هسته ای تاکید کرد: قبل از اینکه آنها بخواهد بگویند با سلاح هسته ای ایران مخالفت دارند این مساله از سوی خود ایران مورد تاکید قرار گرفته و رهبری جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اند که ایران مخالف سلاح های کشتار جمعی و هسته ای است. این موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه نگرانی در این باره بی دلیل است.

درخواست بازرسی از پارچین خارج از تعهدات ایران است

وی درباره درخواست بازدید از پارچین از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق تعهدات خود براساس ان پی تی و موافقت های پادمانی با آژانس به تعهدات خود پایبند است و کوتاهی نخواهد کرد. اگر آژانس تقاضایی فراتر از تعهدات بر اساس ان پی و پادمان دارد که بازرسی از پارچین نیز در همین رابطه است باید یک چهارچوب و ساختاری داشته باشد.

عراقچی گفت: این همان چیزی است که در وین و تهران در حال مذاکره با آژانس هستیم و تا زمانی که چارچوب ها و ما به ازای آن مشخص نشود طبیعتاً جمهوری اسلامی ایران فراتر از تعهدات عمل نخواهد کرد.

کنفرانس ژنو 2 فراگیر باشد

وی درباره کنفرانس ژنو 2 و اینکه برخی مخالف حضور ایران هستند گفت: کنفرانس ژنو در حقیقت اثبات ایده ها و راهکارهای جمهوری اسلامی ایران برای سوریه بوده است. از روز اول اعتقاد داشتیم هیچ راه حلی برای سوریه قابل تصور نیست مگر گفتگوی دولت و معارضین که اگر زودتر از این به توصیه های ایران توجه می شود جلوی بسیاری از خونریزی ها گرفته می شد

وی افزود: ما از هر گونه راه حل در این رابطه استقبال می کنیم و انتظار ما از ژنو 2 رسیدن به راهکار مورد پذیرش مردم سوریه است و البته لازمه موفق بودن اجلاس فراگیر بودن آن است که همه کسانی که در سوریه تاثیرگذار هستند باید در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در همه ابتکارات منطقه ای از جمله عراق و افغانستان همواره مشارکت سازنده و مفیدی داشته و نتایج مثبتی به بار آورده است.  در ژنو نیز اگر از ایران دعوت شود حتماً با  نظر مثبت حضور خود را بررسی خواهد کرد.

مذاکرات ایران و 1+5 برای تعیین زمان بعدی ادامه دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات اشتون را با آقای جلیلی سازنده می داند بیان کرد:  خانم اشتون قرار بود که نتیجه گفتگوها و مشورت ها را ارایه دهد و قرار شد مذاکرات برای تعیین زمان بعدی ادامه پیدا کند.

عراقچی همچنین در خصوص خروج نیروهای پ. ک. ک از عراق اظهار داشت: تحولات را در خصوص پ ک ک از نزدیک پیگیری می کنیم هر گونه تحولی در منطقه باید با مشورت همه کشورها باشد ما همواره از استقلال عراق حمایت کردیم و معتقدیم باید مورد احترام قرار گیرد.

وی تاکید کرد: امیدوار هستیم اگر در این خصوص تحرکاتی وجود دارد مشورت های لازم با ایران و عراق صورت گیرد. ما معتقدیم درگیری های قومی و طایفه ای در عراق از سوی دشمنان است و این خطی است که در سوریه  و عراق دنبال می شود و باید با این توطئه مقابله شود. ما برای ایجاد آرامش و تفاهم در بین مذاهب اسلامی تلاش کردیم و هرگونه اقدام مالی و حمایت سیاسی و ارسال اسلحه  برای گروهَ های افراطی از نظر ا مردود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در این باره که آیا شرکت جلیلی در انتخابات خللی در مذاکرات ایجاد می کند، بیان کرد: فعلاً تا قبل از انتخابات قرار نیست مذاکره ای برگزار شود به همین دلیل این سوال موضوعیت ندارد.

توافق نامه ایران و آرژانتین به تأیید ایران رسیده است

وی درباره توافقنامه بین ایران و آرژانتین در مورد پرونده آمیا و اینکه آیا این توافق نامه مورد تایید ایران قرار گرفته است، بیان کرد: یادداشت تفاهم بین طرفین به امضا رسیده است بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران تایید یادداشت تفاهم با مجلس نیست در نهادهای دیگری انجام می شود که تایید و نهایی شده  و قابل اجرا است.

قرار نبود اشتون نتیجه پیشنهادات را بدهد

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره گفتگوهای جلیلی و اشتون بیان کرد: قرار نبوده است در این مذاکرات خانم اشتون جواب پیشنهادات را بدهد بلکه قرار بود نتیجه نظر شش کشور را به ایران ارایه دهد. جواب اصلی در مذاکرات داده خواهد شد اما توضیحات خانم اشتون مفید بود و می تواند زمینه را برای مذاکرات فراهم کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *