جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

"روزنامه دولت فقط نباید مجیزگوی دولت باشد"

سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۰۱
کد مطلب: 287924
یک داوطلب انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید، روزنامه دولت باید صفحاتی برای انتقاد از دولت اختصاص داده و نباید فقط نباید مجیزگوی دولت باشد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم منوچهر متکی یکی از کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر طی سخنانی گفت: انتخابات به عنوان یک حق و تکلیف و نماد مهم مردم‌سالاری و دموکراسی در جامعه مدنی است.
 
وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب انتخابات مفهوم و معنایی در کشور ما نداشته است که ما شرایط را در آن دوران کاملا حس کردیم. 
 
کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: در آن زمان فهرست نمایندگان مجلس را به شاه ارائه می‌کردند و او هم پس از کسب تکلیف از سفارتخانه‌های مختلف اسامی را اعلام می‌کرد.
 
متکی در ادامه سخنانش در تنوع سیاسی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: تنوع سیاسی در کشور نشان دهنده این است که این مردم هستند که تعیین کننده شرایط بوده و اوضاع را رقم می‌زنند؛ انتخابات آزاد و حرف‌هایی از این دست بی‌انصافی به کشور و ملت است.
 
وی در ادامه افزود: جامعه دانشگاهی ما باید تلاش کند تا مردم همواره از نعمت دموکراسی که به آنها اعطا شده استفاده کنند. اگر ما از این فرصت استفاده نکنیم، بطور قطع از استفاده می‌کنند.
 
کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود:‌همه باید تاکید کنیم که در پای صندوق‌های رای سرنوشت کشور را تعیین کنیم. البته این هدیه‌ای است که از امام بزرگوار برای ما به ارمغان گذاشته شده است. 
 
متکی در بخش دیگری از سخنانش بر تاثیر انتخابات ریاست جمهوری بر گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: من تصور می‌کنم که ما در مقوله هسته‌ای همه استدلال‌های خودمان را گفتیم و بر اساس استدال‌های منطقی، حق خود را استیفا کردیم؛ ما امروز دست برتر را در مذاکرات هسته‌ای نیست به طرف مقابل خود داریم، ما تا این لحظه توانسته‌ایم غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم را انجام دهیم.
 
وی در همین زمینه تاکید کرد: امروزه وقت مناسبی است که ما دیپلماسی هسته‌ای را به صورت جدی و در جهت حل مذاکرات به کار گیریم. 
 
وزیر خارجه دولت نهم ادامه داد: در گذشته اراده سیاسی در طرف مقابل ما در مذاکرات هسته‌ای وجود نداشت. آنها به ما می‌گفتند که  برای حل موضوع هسته‌ای آمریکایی‌ها را راضی کنید. وقتی که ما در 6 محور به سوالات آنان پاسخ دادیم آمریکایی‌ها بازی‌‌های جدیدی را آغاز کردند.
 
متکی در ادامه افزود: من تصور می‌کنم که اراده سیاسی در گروه 1+5 ایجاد شده که ما نیز باید با سناریوی مناسبی به طرف حل مسئله هسته‌ای برویم. یکی از اولویت‌‌های دولت یازدهم باید ساماندهی مذاکرات هسته‌ای برای حل کل این موضوع باشد. البته ایران همیشه در مذاکرات بر حل منطقی این موضوع تاکید داشته است. 
 
وی اضافه کرد: ما همواره خواهان حل بحث هسته‌ای در این مذاکرات با حفظ حقوق خود هستیم. آنها همواره به ما می‌گفتند که شما به دنبال سلاح هسته‌ای هستید. آنها در گذشته نمی‌خواستند به این اقناع برسند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست اما امروز این رویکرد تا حدودی در آنها ایجاد شده است.
 
کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده در ماه‌های پایانی مسئولیتم در وزارت امور خارجه برای طراحی یک سناریو در مورد 5+1 با مقام معظم رهبری دیدار کردم که البته سازوکارهایی نیز در این زمینه تعیین شده است. معتقدم باید در یک چارچوب کلی و با حفظ اقتدار نظام، موضوع را حل و فصل کنیم.
 
متکی در همین زمینه تاکید کرد: دولت یازدهم باید طراحی جدیدی برای دیپلماسی هسته‌ای داشته باشد، البته آنها همواره اذعان کرده‌اند که منتظرم نتیجه انتخابات در کشور هستند. ولی این موضوع، جزو چارچوب‌ها و سیاست‌های کلی نظام است.
 
وی تصریح کرد: بنده حدود 5 سال در دولت‌های نهم و دهم حضور داشتم و نقدهایی در آن زمان داشتم که آنها را در درون خانواده دولت مطرح می‌کرد.
 
کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه افزود: در دولت مسئول حوزه سیاست خارجی بودم که ما دو مقوله جهت‌گیری‌ها و تعاملات را در این حوزه داشتیم. دولت نهم رویکرد جدیدی در حوزه سیاست خارجی ابداع کرد که در ابتدا خوب بود اما در ادامه کار به نتیجه نرسید. 
 
متکی در ادامه اظهار داشت: در حوزه هسته‌ای در دولت اصلاحات رویکردی اتخاذ شد که البته این رویکرد تا حدودی در دولت نهم اجرا می‌شد و آن رویکرد این بود که همه دولت‌ها به دنبال حق مسلم مردم ایران در موضوع هسته‌ای بودند. 
 
وی در ادامه افزود: دولت هشتم رویکردی را اتخاذ کرد که نزدیک به 3 سال، مذاکرات ادامه یافت اما به نتیجه نرسید. رویکرد دولت هشتم نتوانست ما را به عملیاتی کردن مذاکرات هسته‌ای برساند البته در اواخر دولت هشتم، دولت خاتمی متوجه شد که این رویکرد مناسب نبوده و پاسخگوی نیازهای ملت ایران نیست.
 
کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه اظهار داشت: رویکرد هسته‌ای در دولت نهم به کلی تغییر کرد که ما از تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای در نطنز و موارد دیگر خارج شدیم. اشکال در سیاست خارجی دولت نهم، نحوه بیان و برخوردها بود و کارها نیز از کانال کارشناسی شده عبور نمی‌کرد که ما در درون دولت این اشکالات را با آقای احمدی‌نژاد مطرح کردیم. 
 
متکی تشریح کرد: سیاست خارجی یعنی "حرف خوب زدن و خوب حرف زدن"؛ امام(ره) برای ما مسیرهای خوبی در حوزه سیاست خارجی ترسیم کرده اما ما تاکنون نتوانسته‌ایم این حرف‌های خوب را به طور صحیح بیان کنیم. 
 
وی در ادامه افزود: بعد از برکناری، حدود 2 سال در دانشگاه‌های مختلف حضور می‌یافتم که البته صحبت‌هایم در دانشگاه‌ها نقد دولت نبود بلکه سیاست‌های کلی دولت و مسئله بیداری اسلامی بود؛ الان هم اگر سیاست‌های دولت را نقد کنم رعایت انصاف را در انتقاد خواهم داشت و همواره نکات مثبت و منفی را در کنار هم مطرح می‌کنم. 
 
متکی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع انتخابات 88 و  اینکه قبلا گفته بود در این انتخابات به مردم ظلم شده است، اشاره و تصریح کرد: من قبلا گفته‌ام که د ر انتخابات 88 به مردم ایران ظلم شد زیرا ملت ایران با مشارکت 85 درصدی دومین رکورد را پس از رفراندوم سال 58 ثبت کرد. ملت ایران در طول 30 سال به علت نبودن دموکراسی و برخی بهانه‌جویی‌ها از سوی غرب مورد هجمه بوده لذا معتقدم که ملت ایران از انتخابات 88 می‌توانست بهترین فرصت را برای وجود دموکراسی در کشور به دنیا ایجاد کرده و از آن استفاده کند. 
 
وی در همین زمینه ادامه داد: شاهد بودم که نمایندگان همه کاندیداها در سال 88 عنوان کردند که فضای انتخابات همواره آرام و پرشور است که این فرصت خوبی در ادامه برای ملت ایران در جهت گسترش دموکراسی بود که متاسفانه اینگونه نشد.
 
کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری تصریح کرد: پس از اعلام جزئیات و حتی منطقه‌ای نتایج انتخابات سال 88، فتنه‌گران متوجه شدند که نفر اول آنها فقط یک میلیون و 800 هزار رای در تهران دارد اما آنها باز هم از موضع خود عقب‌نشینی نکردند. در این انتخابات، فتنه‌گران به هیچ چارچوب قانونی پایبند نبودند که من معتقدم این مسئله ظلم به ملت ایران است. 
 
متکی در همین زمینه گفت: وقتی سران رژیم صهیونیستی و آمریکا و همینطور غرب از فتنه‌گران حمایت کردند آنها هیچ موضعی نگرفتند که این نیز ظلم به ملت ایران و انقلاب است. به نظر من کروبی و موسوی بیشترین سهم و نقش را در ظلم به ملت ایران و انقلاب در انتخابات سال 88 ایفا کردند. 
 
کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به موضوع اقتصادی در کشور و فعالیت‌های عمرانی اشاره کرد و افزود: تاکنون کارهای عمرانی و اقتصادی خوبی در کشور انجام شده است. در همه دولت‌ها گام‌های اساسی در این زمینه برداشته شده و از زمان ورود برق به کشور، تولید آن تا دولت هشتم به 360 هزار مگاوات رسیده است که این میزان در دولت‌های نهم و دهم به 70 هزار مگاوات افزایش یافته که من معتقدم این پیشرفت خوبی است. 
 
متکی تاکید کرد: معتقدم که تولید ثروت باعث ارتقای سطح معیشت خانوارها می‌شود. اقتصاد علم و تخصص است که ما باید به آن توجه کنیم. ما در تولید ثروت اقدامات اساسی انجام نداده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: اقتصاد ما از ابتدا بر مبنای واردات استوار بوده و 80 درصد اقتصاد ما دولتی است که این مسئله رقابت با فضای خارج را برای بخش خصوصی فراهم نمی‌کند. 
 
کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور تولید است. ما امروز پس از گذشت 7 سال نقدینگی کشور را به 560 هزار میلیارد دلار رساندیم که این رقم مطلوبی نیست و نشان می‌دهد که به تولید توجه نشده است.
 
متکی در ادامه به برنامه‌های اقتصادی‌اش اشاره کرد و اظهار داشت: ما از مهر سال گذشته در خصوص موضوعات کلان اقتصادی جلساتی با برخی مدیران از مجموعه‌های مختلف داشته‌ایم که در این مدت برنامه‌ای تنظیم و تدوین شده است. ما در مسائل اقتصادی نیازمند یک سوزنبانی جدید هستیم.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برکناری‌اش از وزارت امور خارجه در سنگال اشاره کرد و افزود: من قبلا بارها گفته‌ام که پس از این دولت و هنگامی که بنده و آقای احمدی‌نژاد یک شهروند عادی باشیم در مورد این موضوع به طور مفصل صحبت خواهم کرد و معتقدم که پرداختن به این موضوع در حال حاضر به مصلحت نیست. 
 
متکی در ادامه افزود: پویایی در دانشگاه‌ها در عرصه تولید علم و علم‌اندازی و نقش‌آفرینی سیاسی خلاصه می‌شود که این مسئله که از دو دهه گذشته بیش از هر کسی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اضافه کرد: جنبش‌های دانشجویی از گذشته در کشور ما وجود داشته است که البته برای آن از تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی در کشورهای در حال توسعه نیز بیشتر است.
 
وزیر سابق امور خارجه کشورمان گفت: بنده معتقدم که نشاط و تحرک سیاسی دانشجویان در دانشگاه‌های ایران بیش از کشورهای دیگر است.
 
متکی اضافه کرد: البته پس از انقلاب تلاش‌های شد که جنبش دانشجویی در کشور از مسیر اصلی خارج شود ولی بنده معتقدم که سوال حق دانشجوست و نشاط دانشجویی با حضور نقش آفرین دانشجوی باید به یک فرصت در جامعه تبدل شود.
 
وی ادامه داد: وقتی که بنده در دوران وزارت خارجه به سفر می‌رفتم به من انتقاد می‌کردند که چرا رسانه‌های مخالف دولت را در این سفرها با خودم همراه نمی‌کنم و من د رپاسخ به آنها می‌گفتم که شما اگر رسانه‌ای موافق دولت سراغ دارید به من معرفی کنید.
 
عضو کابینه دولت نهم در ادامه اظهار داشت: معتقدم که رسانه‌ها باید آزاد بوده و از آنهابه عنوان یک فرصت استفاده شود و در این زمینه، روزنامه دولت باید صفحاتی برای انتقاد از دولت اختصاص دهد. روزنامه دولت فقط نباید مجیزگوی دولت باشد. آزادی بیان و مطبوعات حتما در چارچوب جامعه مدنی است که ما می‌توانیم از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنیم. 
 
متکی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که آیا شما قصد دارید با ائتلاف‌ها و یا کاندیداها همگرایی و یا ائتلاف داشته باشید، گفت: امروز آرایش سیاسی انتخابات شکل جدیدی به خود گرفته است، البته با تحولاتی که در ثبت‌نام‌ها در روز پایانی در وزارت کشور انجام شده، باید منتظر نظر نهایی شورای نگهبان باشیم.
 
وی ادامه داد: فکر می‌کنم که هر مجموعه سیاسی‌ای، راهکار و مسیر خودش را دنبال می‌کند. در بین کاندیداها می‌توان به لحاظ فکری، گرایشی و سیاسی تقسیم‌بندی‌هایی داشت که اگر بگوییم نیروهای اصولگراها در یک مجموعه قابل تعریف هستند، حرف درستی است. 
 
کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: قصد دارم که از نیروهای اصولگرا برای تدبیر و تدوین استراتژی جدید برای ورود هماهنگ به صحنه انتخابات دعوت کنم. روی این موضوع فکر کردم که اصولگرایان یا باید امکان توافق روی یک نامزد نهایی را در خود ایجاد کنند و یا اینکه بر روی استراتژی انتخابات سال 84 برای رسیدن به توافق بر روی دو یا سه نفر به نتیجه برسند. 
 
متکی در همین زمینه ادامه داد: اگر انتخابات به دور دوم برسد، هم‌افزایی جدیدی شکل خواهد گرفت که به موفقیت اصولگرایان منجر خواهد شد. اگر بتوان سازوکار عملیاتی وحدت بین اصولگرایان را فراهم کرد، گام‌های موفقی در این زمینه برداشته شده است. 
 
وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید شما اصولگرایان تعبیرتان از تحولات منطقه بیداری اسلامی و کشورهای عربی تعبیرشان بهار عربی است، علت این رویکرد غربی‌ها چیست؟ گفت: معتقدم که تحولات منطقه در کشورهای عربی، نظیر تظاهرات، تصویب قانون اساسی و همین‌طور شعارهای مردم نشان دهنده یک خیزش اسلامی در این کشورهاست و معتقدم که در این کشورها بیداری اسلامی اتفاق افتاده است به طوری که اولین تحرکات در کشور مصر اتفاق افتاد؛ رئیس جمهور آمریکا و کاخ سفید از این مسئله به هراس افتادند. هر کس هر اسمی که می‌خواهد می‌تواند داشته باشد، اما ما معتقدیم که شواهد موجود نشان‌دهنده خیزش و بیداری اسلامی در منطقه است.
 
متکی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله فرهنگ و جایگاه آن در دولت احتمالی‌اش اشاره کرد و افزود: متاسفانه ما در دولت‌های هفتم، هشتم و نهم و دهم از جایگاه واقعی دولت منحرف شدیم. در این دولت‌ها دولت به جایگاهی می‌رسید که ارائه نادرستی از این داشت و این اصلا درست نبود؛ این مسئله را بزرگترین انحراف فرهنگی و اعتقادی در کار دولت‌ها می‌دانم. 
 
وی در ادامه سخنانش به مسکن مهر اشاره کرد و اظهار داشت: مسکن مهر طرح خوبی است اما به درستی اجرا نشد. یکی از ضعف‌های مسکن مهر این است که ساکنان آن بر روی خانه و زمین‌شان احساس مالکیت ندارند، بنده معتقدم که دولت یازدهم می‌بایست به دلیل اینکه این زمین‌ها انفالی است اجازه انتقال و فروش آن به ساکنان را از نهادهای مربوطه و مقام معظم رهبری بگیرد.
 
کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه سخنانش به موضوع برخی اتفاقات در ائتلاف 5 نفره اصولگرایان اشاره کرد و گفت: ما در ائتلاف 5 گانه 2 مصوبه داشتیم که مصوبه اول این بود که هر تصمیمی را 5 نفر و به اتفاق آرا بگیرند و مصوبه دوم این بود که خروجی از طریق نظرسنجی انجام شود.
 
متکی در همین زمینه تاکید کرد: ما روز 18 اردیبهشت دور هم جمع شدیم و نظرسنجی ‌ها را به ما ارائه کردند. براساس نتایج برخی نظرسنجی‌ها مشخص شد که بنده نفر اول هستم و وقتی که این نتیجه مطرح شد، دوستان نتایج آن را نپذیرفتند و گفتند که این نتایج معتبر نیست.
 
وی در ادامه تاکید کرد: یکی از آقایان که فقط در جلسات حضور می‌یابد و عضو ائتلاف هم نیست در این جلسه گفت: که ننتیجه براساس قرعه‌کشی باشد و من نیز گفتم که اگر قرار بر قرعه‌کشی بود از ابتدا ائتلافی تشکیل نمی‌دادیم که پس از این موضوع بحث حکمیت را مطرح کردند.
 
کاندیداهای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه افزود: در موضوع حکمیت نیز جامعه روحانیت از ماه‌ها قبل به ما اعلام کرده بود که خودتان بر روی نظر واحد به جمع‌بندی برسید که در ادامه یک نفر نیز موضوع رای‌گیری را مطرح کرد که من  اعتراض کردم و گفتم که این چارچوب را منطقی نمی‌دانم. البته آنها رای‌گیری کردند و من نیز در رای‌گیری شرکت نکردم. 
 
متکی در پایان خاطرنشان کرد: در این رای‌گیری که بین 4 نفر از اعضاء انجام شد و 2 نفر یک رای و یک نفر 2 رای و یک نفر نیز حتی یک رای هم نیاورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *