سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
بر‌ اساس داده‌های بانک جهانی،در حیطه جذب سرمایه‌ خارجی

عملکرد دولت هاشمی ناامیدکننده است

جذب سرمایه در دولت اخیر ۲۹ برابر دولت هاشمی است
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب: 287868
براساس داده‌های بانک جهانی دولت هاشمی عملکردی ناامیدکننده در جذب سرمایه‌های خارجی داشته و اقتصاد ایران در این دوره تنها ۶۶۵ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب کرده که این رقم یک‌پانزدهم دولت خاتمی و یک‌بیست و نهم دولت احمدی‌نژاد بوده است.
عملکرد دولت هاشمی ناامیدکننده است
به‌گزارش جهان به نقل از تسنیم، آمارهای منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان می‌دهد ایران در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی طی سالهای 1989 تا 1996 که مطابق با دولت‌های اول و دوم هاشمی رفسنجانی است عملکردی ناامیدکننده داشته است. 
 
اقتصاد ایران طی 8 سال ریاست جمهوری هاشمی در مجموع توانسته است 665.1 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کند که این رقم یک‌پانزدهم دولت خاتمی و یک‌بیست و نهم دولت احمدی نژاد بوده است. 
 
بالاترین رقم سالانه جذب سرمایه گذاری خارجی در دولت هاشمی مربوط به سال 1990 است. ایران در این سال 362 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است.
 
بر اساس این گزارش در سالهای نخستین دولت خاتمی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران همچنان غیرقابل توجه بوده است اما از سال 2001 این روند تغییر کرده و میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران به رقم 1.084 میلیارد دلار رسیده و در سالهای بعد این رقم افزایش یافته است.
 
در سالهای 1997 تا 2004 که تقریباً مطابق با دوره ریاست جمهوری خاتمی است اقتصاد ایران مجموعاً 10.452 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است که این رقم 15 برابر رقم جذب‌شده در دوره 8ساله قبل از آن است.
 
در دولت احمدی نژاد به‌رغم این که رویکرد تسامح و تساهل و کرنش در برابر غرب که از سوی دولت اصلاحات اتخاذ شده بود کنار گذاشته شد روند سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران نه‌تنها کندتر نشد بلکه سرمایه‌های بیشتری وارد ایران شد.
 
طی سالهای 2005 تا 2012 که تقریباً برابر با دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد بوده بالغ بر 19.404 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب اقتصاد ایران شده است. این رقم 29 برابر سرمایه خارجی جذب‌شده در دولت هاشمی بوده و نسبت به دوره 8ساله دولت به‌اصطلاح اصلاحات نیز رشد 85درصدی داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *