جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی:

نامزد ریاست جمهوری نباید بیش از 75 سال سن داشته باشد

اعضای شورای نگهبان نظر مجلس را قبول دارند
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 287826
محمد دهقان با بیان اینکه مجلس تا کنون سه مصوبه در این خصوص تصویب کرده است، گفت: در مذاکره ای که با برخی اعضای شورای نگهبان داشتم دریافتم میخواهند این نظر را ازطریق آیین نامه شورای نگهبان اعمال کند.
نامزد ریاست جمهوری نباید بیش از 75 سال سن داشته باشد
به گزارش جهان، محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر با بیان اینکه مجلس تا کنون سه بار مصوب کرده است کاندیداهای ریاست جمهوری نباید بیشتر از 75 سال باشد و افرادی که سنشان بالاتر از این مقدار است حق ثبت نام در انتخابات را ندارند گفت: آخرین بار در ابتدای مجلس هشتم این موضوع به تصویب مجلس رسید اما شورای نگهبان با این نظر که اختیار تشخیص شرایط اصل 115 به صورت اختصاصی با شورا است این مصوبه را تایید نکرد.
 
وی اظهار داشت: تصمیم گیری راجع به اصل 115 با توجه به بند 9 اصل 110 قانون اساسی به صورت اختصاصی با شورای نگهبان است به همین خاطر سه بار مصوبه مجلس برای شرط سنی کاندیداهای ریاست جمهوری مورد تایید قرار نگرفت.
 
نماینده مردم طرقبه و چناران در ادامه افزود: بعد از رد این مصوبه توسط شورای نگهبان در مجلس هشتم،در مذاکره ای که با برخی اعضای شورای نگهبان داشتم دریافتم که شورا این نظر مجلس را قبول دارد و میخواهد این نظر را ازطریق آیین نامه شورای نگهبان اعمال کند.
 
وی با بیان این که اگر شورای نگهبان این آیین نامه را کمی زودتر از این تهیه می کرد امروز کسانی که سنشان بیشتر از 75 سال است و توانایی اداره کشور در پست بسیار مهم قوه مجریه را ندارند برای انتخابات ثبت نام نمی کردند.
 
دهقان اظهار داشت: مصوبه مجلس در خصوص شرط سنی کاندیداها در بسیاری از کشورهای دنیا پذیرفته شده است و افراد مسن سکان مدیریت پرمشغله اجرایی کشور را به دست نمی گیرند بلکه از خدمات افراد با تجربه و کهنسال بیشتر در اتاق های فکر استفاده می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *