پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

مصوبه‌ای که وزیر اقتصاد را پاسخگو می‌کند

دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 287771
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب پیشنهاد کمیسیون اقتصاد شورای پول و اعتبار را مکلف به تعیین قیمت محاسباتی ارز جهت تسویه وزارت نفت، بانک مرکزی و خزانه داری کل کشور کردند.
مصوبه‌ای که وزیر اقتصاد را پاسخگو می‌کند
به گزارش جهان به نقل از مهر، در ادامه بررسی بخش های درآمدی لایحه بودجه 92 نمایندگان مجلس شورای اسلامی بالاخره در خصوص مرجع تعیین کننده قیمت ارز در لایحه بودجه تصمیم گیری کردند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کمیسیون اقتصاد در این خصوص را ارایه داد.

براساس این پیشنهاد تعیین قیمت محاسباتی ارز جهت تسویه حساب وزارت نفت، بانک مرکزی و خزانه داری کل کشور به شورای پول و اعتبار محول شد. علاوه بر این مقرر شد وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در حسن اجرای این مصوبه مسئولیت مشترک داشته باشند.

این مصوبه موجب می شود وزیر اقتصاد نیز در خصوص مسایل ارزی پاسخگو باشد.

در ماه های پیش که چند بار وزیر اقتصاد برای پاسخگویی در خصوص نوسانات بازار ارز به مجلس دعوت شده بود اعلام کرد که مسایل ارزی در حوزه مسئولیت وی نیست.

متن کامل این مصوبه به شرح زیر است:

شورای پول و اعتبار مکلف است در طول اجرای این قانون وظایف زیر را انجام دهد و گزارش آن را به صورت ماهانه توسط وزیر به کمیسیون اقتصاد و کمیسیون برنامه و بودجه ارایه دهد.

1- پایش منابع ارزی 2- پایش و اولویت بندی مصارف ارز 3- تعیین میزان و  نحوه مداخله بانک مرکزی در بازار آزاد ارز و نظارت بر حسن اجرای آن. 4- مدیریت نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت پذیری در تجارت خارجی. 5- تعیین قیمت محاسباتی ارز جهت تسویه حساب وزارت نفت، بانک مرکزی و خزانه داری کل کشور.

وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی در حسن اجرای این مصوبه مسئولیت مشترک دارند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی آب 136 رای موافق، 35 رای مخالف، 18 رای ممتنع از مجموع 228 نماینده حاضر در مجلس با این پیشنهاد موافقت کردند.

نظرات مخالفان و موافقان این پیشنهاد متعاقباً منتشر می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *