چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۷
۱

لقب رهبر انقلاب به شیخ عیسی قاسم+تصاوير

يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 287518
خصوصياتي چون علم، پرهيزگاري و اخلاص در کنار مهرباني و فروتني، به او جايگاه مردمي بي‌همتايي در ميان مردم بحرين داده و ولي امر مسلمين جهان نيز وي را "ستاره آسمان تشيع" توصيف کرد‌ه‌اند.
لقب رهبر انقلاب به شیخ عیسی قاسم+تصاوير

به گزارش جهان به نقل از مشرق، رژیم بحرین در اقدامی هتاکانه، ساعت دو بامداد جمعه، ده‌ها نظامی مسلح رژیم آل‌خلیفه با همراهی افراد لباس شخصی با حمله به منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رئیس شورای اسلامی علمای بحرین و رهبر معنوي شيعيان اين کشور، در شهر "الدراز" در غرب منامه، در نبود صاحبخانه، خانواده او را که در خواب به سر مي‌بردند وحشت‌زده بيدار کرده و علاوه بر ايجاد رعب، خسارتهایی را به منزل وی وارد کردند.

این اقدام غیرقانونی دستگاه سرکوب‌گر آل خلیفه در تعرض به یک نماد مذهبی بحرینی، موج مخالفت‌های گسترده را در سطح داخلی و منطقه‌ای به دنبال داشته است که اين واکنش‌ها همچنان ادامه دارد.

حزب‌الله لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای، حمله به منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم در منامه را محکوم کرد و این اقدام را اهانتی خطرناک به مقدسات دینی و شخصیت‌های مذهبی دانست.

علمای بزرگ بحرین نیز حمله به خانه این روحانی را اقدامی زشت و نشانه‌ای بسیار خطرناک دانستند. آنها در بیانیه خود رژیم بحرین را مسؤول عواقب این هتاکي دانستند و گفتند: ملت بحرین در قبال تعدی به بزرگترین نماد دینی در بین نمادهای این کشور سکوت نخواهد کرد و دستگاه حاکم باید همه پیامدها و نتایج این اقدام خود را برعهده بگیرد.

سيد مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز دیروز از طرفدارانش خواست تا پس از نماز جماعت، با برگزاری تظاهرات، خواستار بسته شدن فوری و بدون تاخیر سفارت بحرین در عراق شوند.

پس از این اقدام هتاکانه رژیم بحرین "مشرق" با انتشار مجدد گزارش "زندگي و سوابق رهبر انقلابيون بحرين" به شخصیت برجسته این عالم ربانی پرداخت.


در بحرين حدود 15 حزب فعاليت مي‌کنند که اعضاي آنها شيعه، سني، ملي‌گرا، سکولار، بعثي و غيره هستند؛ البته با توجه به جمعيت اندک بحرين بعضاً اعضاي اين احزاب به بيش از يک‌صد نفر نمي‌رسد. در اين ميان "مجلس علماي شيعي" يک تشکل جدي و منسجم در بحرين به شمار مي‌آيد که "شيخ "عيسي قاسم" فرزند احمد، با نفوذترين روحاني بحريني، رئيس اين تشکل است.

 * شيخ عيسي قاسم کيست؟
آيت الله حاج شيخ "عيسي احمد قاسم الدرازي البحراني" از برجسته‌ترين علما و رهبران سياسي بحرين است که در روستاي "دَراز"، از روستاهاي اطراف "منامه" در پايتخت بحرين ديده به جهان گشود و تحصيلات مقدماتي خود را در مدارس اين روستا به پايان رساند.

تحصيلات علوم ديني خود را در بحرين در دهه 1960 ميلادي با حضور در محضر شيخ "علوي الغريفي" آغاز کرد و سپس راهي نجف اشرف شد تا به تحصيل علوم ديني و از جمله فقه در آن بپردازد. وي از جمله دانش‌آموختگان آيت الله شهيد "سيد محمدباقر صدر" است.
با آغاز فعاليت براي تأسيس پارلمان بحرين که قصد داشت پس از شکل‌گيري کشور، کار تدوين قانوني اساسي بحرين را به انجام برساند، مردم بحرين از شيخ قاسم خواستند با بازگشت به اين کشور خود را براي حضور در اين پارلمان کانديدا نمايد و در عمل شيخ عيسي موفق شد با بالاترين رأي به پارلمان بحرين راه يابد و در کنار جريان اسلامگراي پارلمان، نقش مهمي در تدوين مواد و بندهاي اسلامي در قانون اساسي بحرين ايفا کند.


شيخ عيسي قاسم، در حال ورود به حوزه رأي گيري انتخابات پارلماني بحرين

در سال 1971 ميلادي، وي نامزد نمايندگي در مجلس ملي شد و با به دست آوردن آراي لازم به اين مجلس راه يافت و تا زمان انحلال اين مجلس با اخلاص و وفاداري هرآنچه در توان داشت، به مردم بحرين خدمت کرد.
 

* ادامه تحصيلات عاليه ديني

در سال 1971 ميلادي که جمعيت "بيداري اسلامي" در بحرين تأسيس شد، وي از جمله بارزترين و برجسته‌ترين بنيانگذاران آن بود و در ادامه، در ابتداي دهه 1990 ميلادي براي اتمام تحصييلات عاليه ديني خود، عازم شهر مقدس قم شد و تحصيلات حوزوي و علوم ديني خود را در محضر اساتيدي چون آيات عظام مرحوم آيت الله "فاضل لنکراني"، "سيد محمود هاشمي" و "سيد کاظم حائري" ادامه داد.

وي تا هشتم مارس سال 2001 ميلادي در قم اقامت داشت و مشغول به تحصيل بود تا اينکه در اين سال خود را براي بازگشت به بحرين آماده کرد و پس از ورود به بحرين که با استقبال وسيع و شورانگيز مردم اين کشور انجام گرفت، رسالت تدريس و آگاه سازي و بيدارسازي شيعيان بحرين نسبت به ظلم و استبداد آل خليفه و اقامه نماز جمعه را برعهده گرفت.

* گزيده سخنان علماي بزرگ درباره شيخ

حضرت آيت الله العظمي "سيد علي خامنه‌اي"، رهبر معظم انقلاب اسلامي، آيت الله شيخ عيسي قاسم را "ستاره‌اي در آسمان تشيع" توصيف نموده و فرمودند: «اينجانب به وجود شيخ افتخار مي‌کنم.»

سخنراني شيخ در جمع عزاداران حسيني

حجت الاسلام والمسلمين شيخ "اسد قصير" از اعضاي دفتر استفتائات مقام معظم رهبري که مسؤوليت انتقال استفتائات مقلدان عرب زبان معظم له را بر عهده دارد، درباره ديدگاه ولي امر مسلمين در مورد شيخ قاسم گفته است: «اگر من هم در بحرين بودم خود را ملتزم به ديدگاه ها و مواضع سياسي حضرت شيخ عيسي مي دانستم و اگر از سيدنا القائد نيز سؤال شود قطعاً پاسخ ايشان نيز همين خواهد بود.»
آيت الله "سيد کاظم حسيني حائري" از مراجع تقليد نيز درباره ايشان فرمودند که شيخ قاسم، "عالم رباني" و "شيخ جليل القدري" است که هرکس به وي اقتدا کند و از او هدايت جويد، رستگار مي‌شود.


آيت الله محمدتقي مصباح يزدي نيز درباره شيخ عيسي قاسم گفته است: «من پيش از سفرم به بحرين، شيخ عيسي را که از اعضاي مجمع جهاني اهل بيت(ع) و نماينده آيت الله خامنه‌اي مدظله العالي بودند، مي‌شناختم. سابقه آشنايي من با ايشان به جلسات مجمع و حضور ما در آنجا بازمي‌گردد و من هيچ‌گاه جز علم و تقوا و پرهيزگاري چيزي از ايشان نديدم و با هيچ يک از علماي بحرين به اندازه شيخ عيسي آشنا نيستم و نمي‌توانم آنها را با شيخ عيسي مقايسه کنم.»
وي مي افزايد: «بي‌شک انتخاب ايشان توسط رهبر معظم انقلاب براي عضويت در مجمع جهاني اهل بيت(ع) به دليل ارجحيت شيخ بر ساير علماي کشور بحرين است و در يک کلام، بايد بگويم من مريد و دوستدار ايشان هستم و همواره براي آن شيخ جليل القدر دعاي خير مي کنم.»
آيت الله مصباح همچنين پيش از سفر به بحرين، تأکيد کرده بود که تنها زماني پا به خاک اين کشور خواهم گذاشت که شيخ عيسي به من اذن دهد و پس از خوشامدگويي و اعلام آمادگي شيخ عيسي، وي اقدام به سفر به بحرين نمود.

ساده زيستي و تواضع شيخ، زبانزد مردم است

علامه سيد عبدالله الغريفي که خود از علماي بزرگ و محبوب بحرين است درباره عظمت مقام شيخ قاسم مي گويد: «من تا اين لحظه به هيچ شخصيت بزرگي به اندازه شيخ عيسي احمد قاسم، ايمان عميق نداشته ام و در مورد رهبري ايشان در چنين سطحي، به هيچ وجه نگران و مردد نيستم.»
حجت الاسلام شيخ علي سلمان، رئيس فراکسيون "الوفاق" بحرين که مقامات اين کشور تلاش بسياري دارند که با ترويج شايعات مختلف، روابط وي با شيخ را شکرآب توصيف کنند و به اين شايعه دامن بزنند، بارها در سخنراني هاي مختلف خود، عظمت مقام شيخ قاسم را ستوده و به شاگردي وي افتخار کرده و مردم را به تبعيت از دستورات و فرامين شيخ توصيه اکيد کرده است.

 

* خصوصيات و ويژگي‌هاي فردي

پرهيزگاري، تسلط بر مسائل و جريات روز کشور و جهان، در کنار مهرباني و مردمداري و علم فراوان و تسلط بر مسائل فقهي، موجب شده تا شيخ، جايگاه بسيار با نفوذي در ميان مردم بحرين بيابد و بجرأت بتوان گفت، محبوب ترين روحاني در ميان مردم بحرين باشد.

او از ميان مردم برخاست و اين مردم بودند که به وي اين جايگاه رفيع را بخشيدند. شهرت و معروفيت خود را از طريق رسانه‌ها و راضي و خشنود کردن آنها به دست نياورده و به همين دليل، شيعيان بحرين، همواره مطيع و فرمانبر اوامر و دستورات و اشارات او هستند.

کساني که سخنراني‌هاي شيخ را دنبال يا استماع کرده باشند، بخوبي مي‌دانند، زبان وي، زبان حال مردم است و هيچ‌گاه کسي موفق نشده،‌ او را از گفتن حق يا حقيقت يا دفاع از آن بازدارد.
از جمله ويژگي هاي شيخ، حمايت دائمي او از مسلمانان و مظلومان جهان، بويژه حمايت قاطع از جريانات مقاومت در منطقه از جمله حزب الله لبنان بوده و به همين دليل، مردم لبنان نيز علاقه زيادي به شيخ عيسي دارند.

 

* نقش مواضع شيخ در قيام مردم بحرين
با آغاز قيام مردمي بحرين در 14 فوريه گذشته، شيخ عيسي قاسم که رهبر معنوي جنبش الوفاق بحرين به رياست شيخ "علي سلمان" و از جمله جنبش‌هاي معارض بحريني است، رهبري و هدايت مردم اين کشور را جهت تبيين اعتراضات مسالمت‌آميزشان نسبت به ظلم و ستم آل خليفه و مطالبه حقوق برحقشان از اين خاندان جائر برعهده گرفت و هرگاه آل خليفه با ترفند و توطئه‌اي خواسته تا با فريب مردم و به بهانه انجام مذاکرات و گفت وگو با معارضان آتش قيام آنها را فرو بنشاند، شيخ عيسي قاسم در کنار ديگر علماي اين کشور با روشنگري‌هاي خويش، اين ترفند آل خيلفه را نقش برآب ساخته است.

 

*زيرکي سياسي شيخ
زيرکي در عمليات هاي رواني و تبليغاتي و مانورهاي سياسي و فرهنگي، از ديگر ويژگي هاي شيخ است. عيادت از خانواده شهدا و جانبازاني که در حملات وحشيانه آل خليفه مجروح شده اند و در بيمارستان ها و منازل شان بستري هستند، يکي از اشتغالات شيخ در روزهاي جاري است که اين اقدام وي، به کابوسي براي رژيم آل خليفه و سعودي ها تبديل شده و آرامش رواني را از آنها گرفته است.

عيادت شيخ از جانبازان و مجروحان حملات وحشيانه رژيم آل خليفه و آل سعود
 

خطبه هاي وي در نماز جمعه بحرين نيز همواره يکي از نگراني هاي آل خليفه بوده است، زيرا صدور يک کلام از سوي شيخ، براي مردم به منزله موضع ولايت امر و مراجع تلقي مي شود و مي تواند در ظرف زماني کوتاهي، سرنوشت منطقه را تغيير دهد.
جنايات و فجايعي که رژيم آل خليفه تا اين لحظه آفريده است در شرايطي است که انقلابيون به رهبري شيخ عيسي قاسم، تا اين لحظه از اقدامات خشونت آميز منع شده و تنها به تحصن و اعتراضات مدني بسنده کرده اند.
 

تصاويري از آيت الله شيخ عيسي قاسم و محبوبيت مردمي او را مشاهده مي کنيد:

 

مصاحبه يکي از علماي بحرين با الجزيره در مقابل تصاوير شيخ

 

تصويري از رايزني هاي روزمره شيخ با ديگر علماي بحريني

 

شيخ بر روي تخت بيمارستان

مردم بحرين حتي در دسته هاي عزاداري محرم نيز تصاوير شيخ را با خود حمل مي کنند

سخنراني شيخ در روز عاشورا

شيخ در کنار شاگرد برجسته خود، شيخ علي سلمان، رئيس فراکسيون الوفاق بحرين

 

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پيروز
روحاني يعني اين در صف اول جبهه، شجاع، باتقوا، ساده زيست و عامل و هركس به خداوند ايمان داشته باشد خداوند مهر او را دردل مردم ميگذارد اين را در انقلاب ديديم خيلي ها شايد رهبر و امام را از نزديك نديده اند اما در دلشان مهر او را دارند چون این ملاک ها رو دارن.