کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

منشا محاسبات اشتباه رفسنجانی کجاست؟

90 درصد زائران می‌خواهند به هاشمی رای دهند!

22 ارديبهشت 1392 ساعت 22:16

بعضی را دیدم که بی اختیار از شدت شوق جلوی ماشین ایشان را سد کرده و بی اعتنا به هشدارهای اسکورت و محافظین شادمانی می کنند کسی را دیدم که از شدت خوشحالی می رقصیدند. عده ای شیشه ماشین ایشان را می بوسیدند.


به گزارش جهان، با وجود شکست های پی در پی و مستقیم و غیرمستقیم حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی در چند انتخابات گذشته، اما باز هم وی در آستانه ورود به نهمین دهه از زندگی خود در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

این حضور غیرقابل انتظار رییس مجمع تشخیص مصلحت سئوالاتی را در ذهن بسیاری از ناظران سیاسی پدید آورد که چرا هاشمی کهنه کار پس از ثبت نام یاران و نزدیکانش در انتخابات و با وجود کهولت سن باز هم سودای ریاست جمهوری کرده است و چرا وی که در انتخابات 84 خود و در 88 نماینده اش طعم شکست را چشیده، دگر بار به میدان رقابت پا گذاشته است چه که این بار علاوه بر انتقادات پیشین به رییس دولت سازندگی، نقدهای دیگری همچون عملکرد اشتباه در فتنه 88 و برخی مسائل مربوط به فرزندانش نیز به او وارد شده است.

در این باره نگاهی به یادداشت اخیر غلامعلی رجایی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی که درباره اتفاقات روز ثبت نام هاشمی (شنبه 21 اردیبهشت) نوشته شده، می تواند پاسخگوی این سئوالات باشد.

وی در بخشی از یادداشت خود با اشاره به جلسه علی مطهری و چند نماینده دیگر با هاشمی می نویسد: بقیه حاضرین در ملاقات هم متفقاَ به آمدن ایشان اصرار کردند. در آخر برادر ایشان مهندس محمد هاشمی که تازه از سفر عراق آمده گفت در یک نظرسنجی که برای من آمده است از صد درصد زائران کاروانهایی که روزانه از مرز زمینی به عراق می روند نود درصدشان می خواهند در صورت نامزدی شما به شما رای بدهند. در آخر ملاقات حاج آقا با صراحت سخنانی گفت. از جمله اینکه قصد حضور نداشته است ولی اصرار بسیارمردم و گروه‌های مختلف مقاومت ایشان را برای نیامدن تمام کرده است.

رجایی همچنین به تجمع -البته غیرقانونی- حامیان هاشمی مقابل وزارت کشور اشاره می کند و اظهار می دارد: بعضی را دیدم که بی اختیار از شدت شوق جلوی ماشین ایشان را سد کرده و بی اعتنا به هشدارهای اسکورت و محافظین شادمانی می کنند کسی را دیدم که از شدت خوشحالی می رقصیدند. عده ای شیشه ماشین ایشان را می بوسیدند. ازدحام جمعیت چنان بود که ماشینها بسختی راه می رفتند. به هر تقدیر بود وارد وزارت کشور شدیم و آیت الله ثبت نام کرد.

وی تلویحا رای هاشمی را با رای خاتمی در سال 76 مقایسه می کند و می نویسد: ...کسی پیامک داد میلیونها سی دی در جهت تخریب شخصیت آیت الله آماده توزیع است. به اعتقاد من هر چه اینگونه کارهای تخریبی بیشتر شود مردم بیشتر به ایشان اقبال پیدا می کنند. درست همانگونه که در دوم خرداد 76 برای جناب خاتمی اتفاق افتاد.

گرچه طبیعی است که حامیان سینه چاک آقای هاشمی از کاندیداتوری ایشان ذوق زده باشند و حتی نمی توان بر ایشان خرده گرفت که بر چه اساسی این چنین محبوبیت تراشی برای هاشمی می کنید اما این سئوال را حداقل می توان پرسید که شما که دائما آمارهای رسمی کشور را زیر سئوال می برید، اکنون خود بر اساس کدام مکانیسم علمی و طبق کدام ضوابط و نظرسنجی حکم می دهید که 90 درصد زائران به هاشمی رای می دهند؟! آیا می ارزد که برای اقناع هاشمی به کاندیداتوری نظرسازی کرده و قول رای 90 درصدی به او بدهید تا خیالش از ریاست جمهوری راحت باشد؟ آیا طبیعی نیست که این پندار به وجود آید که منشا تصمیمات نسنجیده آقای رفسنجانی، مشاوره های غلط اطرافیان بوده باشد؟

اکنون می توان به علت بسیاری از تحلیل ها و قضاوت های اشتباه آقای هاشمی در سالیان اخیر و بویژه در چهار سال گذشته پی برد.


کد مطلب: 286430

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/286430/90-درصد-زائران-می-خواهند-هاشمی-رای-دهند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com