پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۱

ماجرای کشف یک میدان عظیم گاز در ایلام/ میدانی که 17 روز بیشتر گاز ندارد!

شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 286035
شرکت ملی نفت ایران در حالی از کشف یک میدان عظیم گازی در غرب کشور خبر داده است که گاز این میدان پاسخگوی نیازهای گاز کشور برای مدت 17 روز هم نیست.
ماجرای کشف یک میدان عظیم گاز در ایلام/ میدانی که 17 روز بیشتر گاز ندارد!
به گزارش خبرنگار جهان، احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران چهارشنبه 18 اردیبهشت ماه 1392 از کشف یک میدان بزرگ گازی با ٢٦٠ میلیارد فوت مکعب گاز درجا در افق مخزنی ایلام در غرب کشور خبر داد. 
 
معاون وزیر نفت تاکید کرده است: بر اساس محاسبات حجمی مخزن، حجم گاز درجا در حالت مورد انتظار در افق مخزنی ایلام، ٢٦٠ میلیارد فوت مکعب و گاز قابل استحصال حدود ١٧٥ میلیارد فوت مکعب برآورد شده است.

 
بر اساس یک محاسبه ساده هر یک میلیارد فوت معکب معادل 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی است و به عبارت دیگر 175 میلیارد فوت مکعب گاز قابل برداشت این میدان معادل 8.7 میلیارد مترمکعب گاز است.
 
در حال حاضر متوسط مصرف گاز ایران در بخش‌های مختلف کشور همچون نیروگاه‌ها، صنایع و کارخانجات، جایگاه‌های CNG، مشترکان خانگی، تجاری و دولتی روزانه حدود 500 میلیون مترمکعب است.
 
از این رو با احتساب 8.7 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی قابل برداشت این میدان و میزان مصرف روزانه گاز کشور، این کشف گازی تنها می تواند پاسخگوی تنها 17 روز مصرف گاز مورد نیاز کشور است.
 
از سوی دیگر در حال حاضر در خوشبینانه ترین حالت ضریب بازیافت از مخازن جوان کشور حدود 50 درصد است که در صورت تحقق آن تنها حدود 130 میلیارد فوت مکعب گاز این میدان جدید گازی در غرب کشور قابل برداشت است.

به نظر می رسد که بهتر است مدیران نفتی در موضع‌گیری‌ها دقت بیشتری داشته باشند و پیش از اعلام اخبار حوزه کاری خود از کارشناسان خبره مشورت بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جهت اطلاع من متخصص مخازن هستم.این میدان اصلا از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست گازش استخراج بشه.