جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۲

چرا ایران در مقابل کره جنوبی سکوت کرده است؟

سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۴۴
کد مطلب: 284057
شرکت سامسونگ که سودی میلیاردی از فروش گوشی‌های هوشمند در ایران به جیب می‌زند، بار دیگر همچون سیاق سایر شرکت‌های کره‌ای پیشگام تحریم‌های غرب علیه کشورمان شده و از توقف خدمات برنامه‌های کاربردی سامسونگ در ایران از ابتدای خرداد ماه، خبر داده است.
چرا ایران در مقابل کره جنوبی سکوت کرده است؟
به گزارش جهان، این اولین بار نیست که دولت و شرکت‌های کره‌جنوبی که عموما بازاری نسبتا انحصاری در ایران در اختیار دارند، پیشگام اجرای تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان می‌شوند.

اواخر سال 1390 که آمریکا طرح تحریم نفتی ایران را پیش گرفت، کره‌جنوبی از نخستین کشورهایی بود که اجرای این تحریم‌ها را کلید زد و به واشنگتن اطمینان داد که واردات نفت از ایران را به شدت کاهش خواهد داد.

این در حالی است که شرکت‌های کره‌ای همچون سامسونگ، ال جي، هيوندايي و برندهاي ديگر به علت غیبت رقبای آمریکایی و اروپایی، همه ساله به راحتی ميلياردها دلار سود از بازار بزرگ ايران به جيب مي‌زنند و عملا كره‌جنوبي يكي از برندگان اصلي تحريم‌هاي يك جانبه غرب عليه ايران است. با این حال، کره‌ای‌ها نشان داده‌اند که به راحتی در برابر فشارهای آمریکا کوتاه می‌آیند و دست ایرانی‌ها را در حنا می‌گذارند.

در تازه‌ترین دور همکاری کره‌ای‌ها با تحریم‌های آمریکا، شرکت سامسونگ با ارسال ایمیلی با عنوان اطلاعیه عمومی به کلیه اعضای ایرانی فروشگاه برنامه تلفن‌های همراه هوشمند این شرکت، Samasung Apps، اعلام کرده که خدمات این فروشگاه به کاربران ایرانی از ابتدای خرداد ماه متوقف خواهد شد.

اگرچه مشتریان ایرانی از چنین اقدامی، زیان خواهند دید اما روی دیگر ماجرا آن است که در هر حال این موضوع می‌تواند تهدیدی برای سامسونگ به عنوان اولین برند بازار گوشی‌های هوشمند ایران در برابر سایر رقبا باشد. خصوصا آن که چندماهی است رقابت تنگاتنگی میان سامسونگ و رقیب آمریکایی آن یعنی Apple  بر سر در اختیار گرفتن بازار جهانی گوشی‌های هوشمند، آغاز شده است و این دو شرکت به تاکنون چندین شکایت پر سر و صدا از یکدیگر در کشورهای مختلف به راه‌ انداخته‌اند تا بتوانند حتی با ابزارهای حقوقی، رقیب را از بازار کشورهای مختلف بیرون کنند.

در این شرایط، از دست دادن بازار بکر، بزرگ و انحصاری ایران از سوی سامسونگ، مطمئنا بیش از همه به نفع رقیب آمریکایی آن تمام می‌شود. هرچند شرکت اپل هم به علت تحریم‌ها نمی‌تواند مستقیما در بازار ایران حضور پیدا کند، اما همین که رقیب اصلی آن یک بازار چند میلیونی را از دست می‌دهد، برای پیشی گرفتن از سامسونگ کافی است.

از سوی دیگر انتظار می‌رود مسئولان تصمیم‌گیر کشورمان این بار برخورد قاطعی با اقدامات ناجوانمردانه کره‌ای صورت دهند و بایستی هم در سطح دیپلماتیک و هم در سطح اقتصادی، شاهد اعتراض دولت ایران به دولت کره باشیم. مسلما تحريم كالاهاي مصرفي كره در ايران اگرچه تبعات کوتاه‌مدتی به دنبال خواهد داشت، اما مزاياي فراواني دارد كه يكي از آنها كاهش حجم تقاضاي ارز و تقويت توليدكنندگان داخلي است.
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
Iran, Islamic Republic of
از بس مردم ایران بدبختن یعنی نمیشه 5تا گوشی ایرانی بخری به جای 1سامسونگ هم اقتصاد خودت رونق بگیره هم یک مشت آدم کوتوله برات شاخ نشن!!!!؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
دوست خوب من همان گوشی ایرانی به قول شما هم در ایران فقط مونتاژ می شود وساخت همین کره وچین ... است که این روزها ایران را استثمار کرده است.
چادر خاکی
بله همون گوشی ها هم چینی (البته چینی نه کره ای) هستند ، اما فقط حدود 400 نفر بطور مستقیم از هموطنان عزیز (ستم دیده در جنگ تحمیلی ) دارن از قبال مونتاژ این گوشی ها نان چند خانواده را میدهند ، کمی غیرت لازمه تا کمک کنیم
(در ضمن من دیروز یک گوشی جی ال ایکس جی4 گرفتم و خدا میدونه کیفیتش حرف نداره ، تا الان سامسونگ نوت و نوت2 و گلکسی اس3 داشتم ولی دیگه تموم شد....)
Iran, Islamic Republic of
اگه اجازه ورود گوشي هاي امريكايي به ايران داده مي شد روي همه كمپاني ها كم مي شد
پيروز
دستگاه ديپلماسي كشور بايد دقت كنه هرجا كه رئيس جمهور زن انتخاب شده مثل كشوراي آرژانتين ،برزيل،كره جنوبي و .... كه سياست قويي هم ندارند بعد از چندي دچار مشكل شده رايزنان اقتصادي ما بايد براي روابط اقتصادي وسياسي بعد از انتخاب يك زن بعنوان رياست جمهوري آن كشور چاره انديشي كنند و با ديدار با بازرگانان اين كشورها به اونا تذكر بدن كه بازار ايران يك جانبه نمي تواند در اختيار يك كشور قرار گيرد و رقباي ديگري هستند كه جايگزين آنان شود يعني هشدار و دورانديشي به موقع مخصوصا در اقتصاد مقاومتي فعلي
Iran, Islamic Republic of
نظرت واقعا خیلی جالب بود!!! مثلا تاچر و هیلاری و آلبرایت و رایس هم که زن بودند سیاست قوی نداشتند . . .
پيروز
ممكنه تك وتوك افرادي باشند كه استثنائي باشند اما تاچر نخست وزير بود و تحت سيطره حزب كار ميكردتصميمات در انگليس تابع حزب كارگر و محافظه كار است در زمان تاچر ما دچار مشكلات زيادي با انگليس شديم حتي ديپلماتهاي ما در لندن شهيد شدند هيلاري و آلبرايت و رايس وزير خارجه بوده اند اونها هم تحت نظارت شوراي روابط خارجه ايالات متحده و شانزده مركز اطلاعاتي كارميكنند خود رايس هم در سمت مشاور عالي امنيت بوش بود اينها سمت اجرائي نيستند حالت عملكردي ندارند يعني تصمصيم ساز هستند اما تصميم گير نيستند بيشتر نظريه پرداز هستند
Iran, Islamic Republic of
کسی از کاسبی کردن بدش نمیاد - کره به ما گوشی میده ولی با قیمت بالاتر - راست میگه دوستمون ما مونتاژکاریم فقط
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
تنها راه حمایت از تولید ملی و اشتغالزایی و مبارزه با چنین تحریم هایی خرید کالای ایرانی با کیفیت است. البته با کیفیت. هر چند کاملا در ایران تولید نشده باشه و مونتاژ شده باشه.
yousef
ورود تلوزيون 84 ابنچ به ايران پاسخ ماه به تحريم ها بود لذا زور نزنيد اونها دست مارو خوب خوندن
mojtaba
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز 105 اینچ هم اومده...
نويد
Iran, Islamic Republic of
اگه تو همون جريان تبليغ صهيونيستي تبلت سامسونگ اين وزارت خارجه به وظيفه مليش عمل ميكرد، حالا اينطوري نمي شد!