پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۲
چرا دولت برای کنترل بازار و قیمت‌ها کاری نمی‌کند؟

تورم و گرانی فدای 'پرچم گردانی'

يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۴۱
کد مطلب: 283683
سفرهای متوالی دولت به استان‌های مختلف که با برگزاری برنامه‌های حاشیه‌ای و غیرمهم همراه است، موجب غفلت از وضعیت بازار کالاهای اساسی شده است.
تورم و گرانی فدای
به گزارش جهان، طی روزهای اخیر، قیمت برخی کالاهای اساسی و اقلام خوراکی دستخوش تغییراتی شده و برخی نگرانی هایی را در سطح جامعه ایجاد کرده است.

بر خلاف انتظار، تاکنون هیچ واکنشی از سوی دولتمردان نسبت به این نوسانات مشاهده نشده که یکی از علت های آن را باید در مشغله سفرهای پشت سر هم استانی دانست.


طی روزهای اخیر، برنامه اصلی دولتمردان به حضور در سفرهای استانی، سخنرانی در شهرهای مختلف استان‌ها، افتتاح طرح‌های جدید، نیمه‌کاره یا قبلا افتتاح‌شده و نهایتا برنامه‌های حاشیه‌ای و "پرچم بازی "خلاصه شده است.

این در حالی است که تیم اقتصادی دولت از وظیفه اصلی خود مبنی بر کنترل بازار،‌ غافل شده است. ترافیک برنامه‌های سفرهای استانی حتی موجب شده تا شوراها و ستادهای تصمیم‌گیر دولت نیز تشکیل نشود. به عنوان مثال، همزمان با التهاب قيمت ها در بازار جلسه ديروز ستاد تنظيم بازار به دليل حضور نيافتن برخي از وزيران عضو کارگروه بدون مصوبه و نتيجه گيري خاص پايان يافت.


حسن رادمرد، معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشته است که: قرار شد با توجه به نيمه کاره ماندن جلسه ديروز در هفته هاي آينده نسبت به قيمت گذاري جديد روي کالاهاي اساسي تصميم گيري شود.

با اين اوصاف و همزمان با مشخص نشدن قیمت قطعی برخی کالاهاي اساسي و مصرفي، بي نتيجه ماندن جلسه ستاد تنظيم بازار و شرکت نکردن برخي از وزرا در آن توجيهي منطقي نداشته و ادامه اين روند ستاد «تنظيم» بازار را به يک نظاره گر و به عبارتي به ستاد «ناظر» بازار تبديل مي کند که فقط شاهد افزايش بي ضابطه قيمت ها خواهد بود.

حضور متوالی دولت در سفرهای استانی، حتی انتقاد نمایندگان مجلس را نیز درآورده است، به طوری که در جلسه علنی مجلس، نمایندگان نسبت به عدم حضور وزرا در مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان، انتقاد کردند.


به نوشته‌مشرق،بررسی قیمت خرده‌فروشی کالاها در سطح شهر بیانگر آن است که قیمت کالاهایی مانند روغن‌نباتی،برنج ایرانی و خارجی ،قند وشکر، انواع رب گوجه‌فرنگی، ماکارونی، حلوا شکری، آبمیوه‌ها، نوشابه‌های گازدار، تنقلات و برخی انواع لبنیات و همچنین نرخ انواع شامپو، صابون، وایتکس، مایع ظرفشویی و پودر شوینده تغییرات داشته ؛ به‌نحوی که فروشندگان کالا از تغییر روزانه قیمت‌ها گلایه داشته و نسبت به عرضه کالا با نرخ‌های مصوب تردید دارند.

متاسفانه این اوضاع بازار در حالی است که مقامات ارشد دولتی این‌روزها به سفرهای استانی می روند و گویا کنترل بازار، جزء حقوق ملت نیست!



نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Latvia
سلام : این دولت مردمی است ،
وقتی مردم گران میکنند و مردم هم گران میخرند ، مگر دولت بیکار است که بیاید بر خلاف خواسته مردمش اقدام کند .
متآسفانه مارا عادت داده اند همه مشکلات را بپذیریم و غر بزنیم و ازدیگران انتظار داشته باشیم تا بیایند و مبارزه بکنند .
نه این راه مبارزه با گرانی نیست و تا ابد هم این راه پیروز نخواهد شد . بیخود از دولت هم نباید توقع بیجا داشت ،
باید برای پیروزی همه مردم تلاش کنند و الا همه یک طرف و دولت هم طرف ِ دیگر، امکان مؤفقیت در آن وجود نخواهداشت ، حتی اگر رئیس جمهور قدرت رستم دستان را داشته باشد .
متشکرم
Iran, Islamic Republic of
چی بگیم؟ خدا ناظره و همه چیز رو میبینه و وای از روز حساب . خدا آخر و عاقبت آدمو ختم بخیر کنه و یک لحظه هم اونو به خودش واگذار نکنه