پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱۵
۸۱

متلک‌گویی و آزار زنان با نگاه‌های بی واهمه/ غیرت کجاست؟

چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 283114
میزان تعرض کلامی به زنان و دختران در کشور ما، بیشتر از کشورهای اروپایی است. این اخباری است که توسط یک جامعه شناس ارائه شده و انتقادات بسیاری هم نسبت به این آمار صورت گرفته است که چرا با بیان این اخبار به تحقیر خود می پردازیم.
متلک‌گویی و آزار زنان با نگاه‌های بی واهمه/ غیرت کجاست؟
به گزارش سرویس فرهنگی جهان نيوز، احساس آرامش و امنیت برای هر فردی که در اجتماعی زندگی می کند، احساسی مسلم است و این حق طبیعی هر انسانی می باشد. این احساس لازم است که هم برای مردان وهم برای زنان یک جامعه مهیا باشد. اما به نظر می رسد این مسئله وقتی در ارتباط با زنان مطرح می شود، از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است. شاید این به خاطر شخصیت و موقعیت زنان می باشد. چرا که زن، موجودی لطیف است و به اصطلاح متون روایی ما، زن یعنی ریحانه.

البته درباره معنای ریحانه، تعابیر مختلفی مطرح شده است ولی آنچه مشخص است اینکه اصولا باید نسبت به حفظ شخصیت و موقعیت زنان تلاش کرد و باید مراقبت هایی را نسبت به او در نظر گرفت. به همین خاطر است که موضوع عفاف و حجاب مطرح می شود و به زنان توصیه می شود که برای حفظ احترام به خود و سایرین، نسبت به رعایت حجاب تلاش کنند و توجه ویژه ای نسبت به این موضوع داشته باشند. اما نکته مهم این است که هر کسی که به طور عمیق و درونی به حجاب ظاهری و باطنی اعتقاد داشته باشد، می تواند در رعایت آن موفق باشد و عده زیادی از افراد هستند که اعتقادی به این موضوع ندارند.

گذشته از این موارد، موضوعی که چند سال است در جامعه ما دیده می شود، موضوع مقابله با بدحجابی است که برخی از تعبیر گشت ارشاد هم برای بیان این موضوع، استفاده می کنند. در این رابطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات بسیاری مطرح شده است اما، در این نوشتار قصد پراختن به این مطلب را نداریم بلکه هدف از اشاره به این مطلب، بیان
نکته جالب اینجاست که در قرآن نیز نسبت به این موضوع به مردان تذکر داده شده که از چشمان خود مراقبت کنند و مجاز نیستند تا هر چه خواستند ببینند. این موضوع، موضوعی بسیار مهم است که متاسفانه در جامعه ما، چندان رعایت نمی شود
یک نکته مهم است و آن اینکه، آیا در جامعه ما به همان اندازه که به بانوان برای رعایت حجاب و عفاف، تذکر داده شده، به آقایان هم این هشدار داده شده که مراقب نگاه و زبان خود در برابر بانوان، باشند؟

نکته جالب اینجاست که در قرآن نیز نسبت به این موضوع به مردان تذکر داده شده که از چشمان خود مراقبت کنند و مجاز نیستند تا هر چه خواستند ببینند. این موضوع، موضوعی بسیار مهم است که متاسفانه در جامعه ما، چندان رعایت نمی شود. به گونه ای که حتی یک خانم محجبه و محجوب نیز وقتی در اماکن عمومی حاضر می شود، ممکن است با نگاه های عذاب آور و یا کلمات آزار دهنده پسری جوان یا مردی میانسال، مواجه شود.

بارها و بارها دیده شده که مردان و پسران جوان، با بی باکی به تعرض کلامی و رفتاری بانوان در کوچه و خیابان می‌پردازند، بدون اینکه واهمه ای از برخورد یک مقام قضایی با خود را داشته باشند. شاید همین امر موجب می شود تا اخبار و آماری ارائه شود مبنی بر اینکه میزان تعرض کلامی به زنان و دختران در کشور ما، بیشتر از کشورهای اروپایی است. این اخباری است که توسط یک جامعه شناس ارائه شده و انتقادات بسیاری هم نسبت به این آمار صورت گرفته است که چرا با بیان این اخبار به تحقیر خود می پردازیم.

لازم است این نکته بیان شود که باور کردن این اخبار برای کسانی که در این شهر زندگی می کنند و هر روز در اماکن عمومی تردد دارند، چندان سخت نیست و بهتر است از این زاویه به موضوع نگاه کنیم که بیان این اخبار موجب شود تا اقدامی سازنده برای حل این معضل، اندیشیده شود.

معضلی که شاید اغلب دختران و زنان ایرانی با آن مواجه باشند و هر کسی لااقل یک بار آنرا تجربه کرده باشد و مزاحمت خیابانی و تعرض کلامی را بخشی از تجربه اجتماعی خود بداند.

این مزاحمت ها در اشکال مختلفی وجود دارد. مثلا می توان از آزارهای فیزیکی مثل تنه زدن، ترساندن بانوان با موتورسیکلت و یا بوق زدن و آزارهای گفتاری را که شامل متلک پرانی ، به کار بردن عبارات مختلف است، نام برد. تمامی این رفتارها می تواند
بارها و بارها دیده شده که مردان و پسران جوان، با بی باکی به تعرض کلامی و رفتاری بانوان در کوچه و خیابان می‌پردازند، بدون اینکه واهمه ای از برخورد یک مقام قضایی با خود را داشته باشند
از عدم احترام به حقوق شهروندی بانوان باشد.

این رفتارها در برخی از موارد به شکلی نامطلوب جلوه می کند. آنجائیکه افرادی به بهانه مسافر کشی به بانوان تعرض می‌کنند و برای آنها محجبه یا بی حجاب ، پیر یا جوان فرقی نمی‌کند. همین قدر که زنی حضور داشته باشد و در کنار خیابانی ایستاده باشد باعث آزار او می‌گردند. این اتفاق باعث رنجش خاطر بسیاری از بانوان محترم می باشد.

این مسائل موجب می شوند تا حالتی از احساس ترس و استرس برای بانوان حاضر در اجتماع ایجاد شود و در نهایت احساس امنیت و آرامش از بانوان گرفته شود. این در حالی است که برای افرادی که تنها یک سفر به برخی از کشورهای نزدیک به کشور خودمان، داشته باشند، متوجه می شوند که میزان امنیت اجتماعی زنان در برخی از جوامع خاورمیانه، بیشتر از کشور ماست. مثلا در یکی از کشورهای عربی، این قانون وجود دارد که اگر یک خانم از تعرض کلام یا نگاه یک مرد، دچار اذیت و آزار شود، می تواند با یک تماس ساده تلفنی، پلیس را در جریان گذارد و مرد خاطی با مجازاتی سنگین مواجه  می شود.

به نظر می رسد وجود قوانین جدی در ارتباط با امنیت زنان از تعرض کلامی در جامعه، در کنار فرهنگ سازی برای افراد جامعه، می تواند زمینه ای را ایجاد کند تا چنین مواردی مشاهده نشود.

 قانون در بسیاری از موارد همچون اهرمی قدرتمند عمل می کند و اگر اجرا قوانین با آماده سازی بستر فکری در جامعه صورت گیرد، از این‌گونه آزارها جلوگیری نموده یا آن‌ها را کاهش دهد. فاصله گرفتن از ارزشهای دینی و اخلاقی ، کمرنگ شدن تربیت اجتماعی ، بی اعتنایی به حقوق شهروندی را می توان از ارکان اساسی آزارهای خیابانی و بی حرمتی و بی ادبی به زنان جامعه برشمرد.

اگر بخواهیم جامعه ای سالم با محیطی مطلوب و مناسب برای تمامی افراد داشته باشیم، لازم است برای اصلاح رفتارهای اجتماعی خود و سایرین تلاش کنیم و از نهادهای مسئول نیز بخواهیم با وضع قوانین به بهتر شدن اوضاع کمک کنند.
مرجع : تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بانو
اي كاش كه هم زنها و هم مردها باحجاب بودند! دشمن هرچند نتوانست با جنگ سخت مارا شكست دهدولي به آساني عقايد مردم را به بازي گرفته است واين بدليل كم كاري يا اصلا كار نكردن مسئولين در قبال اين مسئله است!
البته کار نکردن مسئولین که خوراکشون سیاسی بازیه به کنار. اما ما مردم هم عقل و درکمونو آکبند نگه داشتیم تا سالم تحویل قبر بدیم. چون اصلا به رفتارها و کردارهای غلطمون فکر نمی کنیم
رضا
Iran, Islamic Republic of
دادش می دونی مردم چرا بی اعتقاد شدن؟؟ به خاطر دزدی ها و رانت خواری های اقایونی که به نام اسلام لباس دین را پوشیدن و دارن اشک مردم رو درمیارن
چه ربطی داره ؟؟؟؟
خلاف یکی دیگه که دلیل گناه من نیست ....
اگه جدا به فکر اصلاح جامعه ایم اول از همه باید خودمونو اصلاح کنیم ...
كسى كه عقلش به چشمش باشه و قضاوتش از دين فقط ظاهر باشه، نتيجه اعمالش همين ميشه، يعنى اينكه ما نگاهمون به دين به بزرگانمون بايد باشه، نه سياستمدارها و كسانى كه به ظاهر لباس دين به تن كردند، پس خدا عقل براى چى به ما داده، لطفا ازش استفاده كنيد و اطلاعات كم دينى خودمون و هواهاى نفسانيمون رو پاى كسى ننويسيم
راضیه
واقعا جواب از این بی ربط تر نبود؟؟؟ اون دنیا اگه ازت پرسیدن چرا بی اعتقاد شدی همین جوابمو میدی؟؟ خدا هم احتمالا اون موقع میگه آره راست میگه حق با این بنده است...باشه بیا برو تو بهشت
مسئولین که سر جای خود. شما خودت جواب چی داری بدی به خدا؟ شما برای شناخت اسلام واقعی چی کار کردی؟ شما چند تا امر به معروف و نهی از منکر از این مسئولین کردی؟ اصلا می دونی این واجب چه شرایطی داره؟ شما چند تا تذکر به گناه هایی که دیدی دادی؟ می دونی این واجب از نماز و جهاد هم مهم تره؟
فرافکنی کردی
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
دليل عمده و قريب به صد در صد اين وقايع متاسفانه به خاطر پوشش و عملكرد بسيار زننده برخی از دختران و زنان در جامعه است. وقتي دختر يا خانمي براي خريد گوجه فرنگي آرايش شركت در جشن ملكه زيبايي جهان رو روي خودش پياده مي كنه، توقع داريد همه سرشونو بندازن پايين زمينو متر كنند؟!!
البته قبح و ذلت و خفت نگاه مردان چشم ناپاك قابل انكار نيست ولي الحق و الانصاف عمده دليل تعرضات به جماعت نسوان، متاسفانه به باعث و بانيش زنان و دختركان فوق بزك كرده اي است كه تقوا و حيا براشون از لجن كف جوي بي ارزش تره!!
ایضا پدر یا شوهری که به خودش زحمت یک درخواست زبانی برای اصلاح نحوه پوشش رو نمیده هم همونقدر در قبال این قضیه مسئوله
محمد
50 درصد زنان و 50 درصد مردان مقصرند. این نظر اقا مصطفی مثل این می مونه که در خونه ایی باز باشه و ما بریم دزدی بگیم خب! ذر باز بود دیگه ! با چنین تفکراتی مشکل برطرف نمیشه
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
محمد آقاي عزيز مثال مع الفارق زديد. اگه در خانه اي باز باشه دليل منطقي مي تونه داشته باشه ولي آيا عرضه كردن تن و بدن و حجم اندام با تمام ويژگي هاي جزئي و كلي! آن هم با انواع و اقسام رنگ و لعاب ها و ايضا ترفندهاي رفتاري زنانه - شيطانت آمیز! با تمام توان روحي و جسمي براي جذب انواع و اقسام نگاه هاي پاك و ناپاك،‌عمدي و غيرعمدي، كوتاه يا عميق مردان و اشبه الرجال! جامعه به سمت خود، انصافا قابل قياس با باز بودن در خانه است؟؟!! بنده عرض كردم كه هوسراني مردان چشم ناپاك و حقير و ذليل نفس قابل انكار نيست، ولي در ترازوي سنجش وزني در مقابل عمل خلاف عفت مانكن‌هايي كه ما در خيابان ها در حال رژه رفتن مي بينيم نداره....البته اين جماعت خودحقيربين كه به بزك زنده اند، غافلند از روزي كه اين جسم بي مقدار مفلوك را بايد طعمه جانوران زير خاك قرار دهند و روح ظلماني و پليد خود را گرفتار آتشي كنند كه از بدو خروج روح از بدنشان آنها را دربرخواهد گرفت. (اليته اين آتش شامل چشمان ناپاك هم خواهد شد و همه با هم خواهند سوخت)
محمد
مصطفی عزیز. بحث شما به متن خبر که مربوط به متلک انداختن و ترساندن زنان چه پیر و چه جوان و البته نظر من ارتباطی نداره. بحث من و خبر منتشر شده در مورده متلک انداختن هست .نه نظربازی یا نگاه هوس الود و هوسرانی ! من میگم چرا متلک انداختن و تنه زدن و ترساندن زنان و دختران مردم تو کشور ما از کشورهای غربی با اون وضع بی حجابی بیشتر هست؟ مگه ما ادعا نداریم مسلمان هستیم؟ در ضمن من به وفور مواردی رو دیدم که دختری حجاب معمول رو داشته و بهش متلک انداختن تنه زدن. با موتور تو پیاده رو ترسوندنش. متن خبر رو دوباره بخونید! میگه صرفنظر از حجاب داشتن یا نداشتن یا صرف ایستادن در کنار خیابان.باز هم میگم تفکر شما مشکل داره و رو این تاکید دارم. نگاه شما در این مورد ناشی از تفکر برتربینی مرد به زن هست.جالبه نظر ها رو میخوندم یکی گفته تقصیر خود دخترهاست که ازدواج نمیکنن پس حق دارن بهشون تنه بزنن و متلک بگن!! و کلی هم مثبت گرفته.
نمیدونم اگه به خواهر مادر و یا دختر خودت هم تنه بزنن و متلک بگن باز هم همین نظر رو داری؟
United States
فقط دعای عاقبت بخیری
باعث اکثریت بی حجابی زن های ما بی غیرتی مردان است
پارسال برای یکی از اقوام ما خواسنگار اومد پسره موقع صحبت با دختر گفته من دوست ندارم زنم با حجاب باشه!!!دختر فامیل ما هم که چون فکر کرد پسره خیلی روشن فکره!!! بهش جواب مثبت داد
اینم از جامعه ی ما
نه من یه دخترم ولی بااین حال نظرم با اقامصطفی بیکیه مقصرتا90درصد زن هاهستندو10درصد مردها چون داریم میبینیم معمولاکسی بادخترای محجبه ماری نداره واونایی که برای دخترای باوقارهم دردسرایجادمیکنند جزِِءاون 10درصد هستند
محدثه
Iran, Islamic Republic of
خانم هایی که محجبه ان چی؟ به اونا دیگه چرا متلک میندازن؟ قضیه اینجاست که از اول پسرا هر کاری کردن هیچی بهشون نگفتن و تاره تحسینشون هم کردن اینه اینقدر پررو شدن به هر کی که دلشون بخواد متلک میندازن
اینطور نیست و الان انقدر فراگیر شده که براشون چادری مانتویی فرقی نمی کنه
فقط کافیه یه بهره ای از زیبایی داشته باشی
توجه کن! زیبایی نه آرایش
United States
بعضیا سادیسم دارن.بعضی زنها که اونجور میان خیابون و بعضی مردا که مثلا دنبال تنه زدنو و متلک هستن
یه نوع بیماریه
تقصیر خود دخترهاست که بعضا نه حجاب دارند نه ازدواج می کنند.
ببخشید پس اگه دختری بی حجاب شد هر مردی به خودش این اجازه رو می تونه بده که از اون دختر استفاده کنه؟؟؟!!!!
برای شما با این تفکرات غلطتون متاسفم:((
Iran, Islamic Republic of
ببخشیدا ، شما امر و نهی صریح دین رو رها کردید ، دارید توجیه میکنید ؟ از مسلمات دین ، حفظ حجاب و عفافه ، اگر این رو قبول نداریم ، بای به دیانتمون شک کنیم
تقصیر آقایون هم کم نیست. چرا در کشورهای دیگه برای حفظ حریم و احترام زنان قوانین سخت برای مردان متعرض حتی کلامی وجود داره اما در ایران نه؟... اصلا خبر دارید همین برخی آقایون ایرانی در خارج از کشور هم مایه آبروریزی هستند؟؟/
صدا
شما اماری که خودروزنامه های خارجی منتشرمیکنند راخوندی ؟سالی 400000دخترتوامریکاناهواسته باردارمیشن
این قئانبن سختگیرانه که شما میگی چه جوری داره اجرامیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
توهین به نوامیس مردم به هیچ وجهی قابل قبول نیست و همان طور که تیتر زدید نشانه ی بی غیرتی فرد متلک پران است ولی ای کاش نظارتی صورت می گرفت این خانم هایی که با این وضع نا به هنجار می ایند بیرون و طعمه ی تمسخر افراد هرزه می شوند اصلاح می شدند
United States
آن زنی که نامتعارف بیرون می آید باید تحقیر شود چون خودش می خواهد
هیچ دختری حق این رو نداره که نا متعارف بیرون بیاد اما هیچ مردی حق داره که شخصیت یک بنده خدا رو خورد کنه؟! این ها همه از ضعف ایمان هستش
در کجای کتاب خدا نوشته شده که اگر کسی از دین خارج شد اون رو تحقیر کنید!
مگه امام حسین (ع) یزید (لعنت الله علیه) رو تحقیر کرد؟ امر به معروف کرد چرا باید به جای امر به معروف توهین کنیم؟؟
کمی بهتر فکر کنیم
متلک انداختن به زنان و دخترانی که عفت و حیای خودشونو در معرض فروش گذاشتن و با نحوه پوشش و رفتارشون داد میزنن که خریدار خیلی برنامه ها هستن چه غیرتی رو باید از ما برانگیزه؟ اگر یه خانم محجبه و متین و عفیف مورد تعرض و متلک قرار بگیره قبول. همه باید با اون اراذل و اوباش برخورد کنن. اما در غیر اینصورت ورود به دنیای کثیف و دو طرفه چشم چرانی و چراغ زدن غیرعقلانی است
هر عملى عكس العملى داره ، حد و اندازه خودمون رو با حجاب نشون ميديم ، چه مرد چه زن فرق نميكنه ، انسان با ظاهرش نشون ميده كه طرف مقابل اجازه داره چه رفتارى بهش نشون بده
احمدرضا
آقای فیلسوف یعنی ما چشمامونو ببندیم که بد حجابا و چشم چرانها هر کاری خواستن بکنند.تذکر لسانی به هیچ عنوان از مکلف ساقط نمیشه.
Iran, Islamic Republic of
احسنت.دقيقا درسته!!
مسئله و بحران بی حجابی که در سایه غفلت مسئولین وبی اعتنایی نیروی انتظامی و کم کاری متولیان فرهنگی و و مذهبی کم کم دارد به برهنگی تبدیل میشود والله و بالله اگر مهمتر از موضوع چهار شنبه سوری و تلفات وحوادث رانندگی نباشد کم اهمیت تر هم نیست در سال های اخیر و در پی اهتمام مسئولین اعم از صدا و سیما و نیروی انتظامی و رسانه ها شاهد کاهش چشمگیر حوادث چهارشنبه آخر سال و کاهش حوادث رانندگی جاده ای بوده ایم که این مهم با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب و استفاده از ابزار های بازدارنده قانونی حاصل گردیده است. سوال از متولیان امر این است که آیا حجاب که از ضروریات دین و توصیه اکید حضرات معصومین "ع" و یکی از موضوعات و سفارشات اصلی وصیت نامه اکثر شهدا است و یکی از نقاطی است که دشمنان بیرونی هم طرح ها و برنامه های وسیعی برای از بین بردن این فرهنگ و فرهنگ عفاف و حیا از جامعه ما دارند , باید با چنین سهل انگاری هایی مواجه گردد ؟مسئولین مربوطه جز کار های کم رنگ و کم اثر و طرح های آبکی و رعد و برقی و هر از چند گاهی که آن هم صرفا در جنبه برخورد و بازدارنگی بوده است چه گام مثبتی در این خصوص برداشته اند ؟ تقریبا هیچ !!!!چرا؟ پاسخ روشن است چون یا انگیزه " بخوانید غیرت " کافی در آن ها نیست و یا اصلا خود میخواهند جامعه را به این سمت سوق دهند و گوششان هم بدهکار فرامین و اشارات و سفارشات امام راحل "ره " و خلف صالح ایشان نیست و یا با عرض معذرت این جماعت بی حجاب و بی حیای امروز و احتمالا برهنه فردا زنان و فرزندان و اقوام خود آنان هستند و یا با خیانتی آشکار از اربابان بیرونی خود دستور گرفته اند که این موضوع را رها کنند .مردم متدین و ولایت مدار دلشان از این غفلت و یا خیانت خون است مردم مومن گرانی و مشکلات اقتصادی را میتوانند تحمل کنند اما تحمل این فقره کاری بسیار بسیار دشوار است به هر حال امید داریم دیگ غیرت آقایان به جوش بیاید و برای این موضوع حل شدنی و غیر لا ینحل هم فکری بکنند
بانوی ایرانی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
مشکل اینجاست که به زنان محجبه و چادری هم توهین می شه. اگه فقط به افراد بدحجاب توهین می شد، می گفتیم حقشونه. اما چرا باید به امثال من توهین بشه. به پوشش و چادر و عقاید من بارها و بارها حتی در صحن دانشگاه که یه محیط مثلا فرهنگیه، توهین شده و من تا چند روز از این بابت ناراحت بودم چون قانونی وجود نداره که با این ...ها برخورد بشه.

اللهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
وقتي نهي از منكر تعطيل ميشه، همه مي سوزن با هم...تر و خشك!!
جنس توهینی که به شما میشه با جنس توهینی که به خانم‌های بد حجاب میشه فرق داره... اصلا از نظر بسیاری از این خانم‌های بد حجاب توهین نیست و چه بسا دلشان هم بخواهد

اما وقتی شما به خاطر حفظ حجابت مورد تمسخر قرار میگیری.. برات اجر نوشته میشه.. برای اینکه برای حفظ دینت و اطاعت از فرمان پروردگارت این توهین و تمسخر رو شنیدی و تحمل کردی و آیا خدا این دینداری رو بی اجر خواهد گذاشت؟! هرگز
j
Iran, Islamic Republic of
مشکل از خود خواهرای محترمه چونکه من پسر به دخترای بد حجاب از ترس دچار شدن به گناه نمی تونم امر به معروف و نهی از منکر کنم ولی برای شما که محدودییتی نیست و خیلی راحت میتونید امر و نهی کنید چرا کوتاهی می کنید مگه امر و نهی از واجبات نیست(واجبه فراموش شده)
Iran, Islamic Republic of
خودمونیم ... خدا وکیلی... خدا وکیلی آیا زن و دختری که با آرایش و لباس آنچنانی در خیابان ظاهر می‌شود... خودش مرض ندارد؟!!!!
منصور
کاملا" موافقم ... از قدیم گفتن کرم از خود درخته ...
همیشه اینطور نیست
امروزه انقدر بی حیایی مد شده که حتی به زنهایی که در کنار شوهرشون هستن هم رحم نمیشه.
گاهی بعضی چنان زل میزنن به زنهایی که کنار شوهرشونن که ادم از این همه بی شرمی تعجب می کنه
Iran, Islamic Republic of
بله همیشه اینطور نیست اما اکثریت مطلقش همینطوره
هما
تعداد این گاهی ها که شما میگید خیلی کمه شاید توعمر یک خانم متاهل فقط یک باراتفاق بیفته
با سلام

از طرفی با کم کاری بعضی مسئولین این وضعیت نابهنجار پیش اومده که برای این ملت شریف و بزرگوار خیلی خطرناک است
و از طرفی دیگه برادر من اون که بد حجاب بیرون میادوضعش که معلومه در روز قیامت با همون موهای که بیرون انداخته آویزانش میکنند شما که مسلمانی چرا اینقدر بی حیا شدی که به نامحرم نگاه میکنید و می فرمائید که مقصر خودشه شما راست میگی خودتو اصلاح کن.
آخه عزیز من کی گفته حالا این بنده خدا خودش اهل چشم چرانی هست؟
چرا زود تهمت میزنی؟!
این بابا یه حقیقتی رو بیان کرده که نه تهمته و نه افترا...

بعد هم شما رو به خدا تو هر موضوعی مسئله رو نچسبونید به مسئولین....
مسئولین هر غلطی کردند، توجیه رفتار من و شما نمیشه.
در کدامیک از مواردی که همه چیز را گردن دیگران از جمله مسئولین میاندازیم... خدا از ما به عنوان یک عذر می‌پذیرد؟؟؟!!!!
محمد
چند وقت پیش توی یکی از خیابونهای تهران دیدم دو تا پسر جوون از ماشین پیاده شدن برن به دختر بدحجابی که توی ایستگاه اتوبوس نشسته بود متلک بندازن و شماره و.. من هم از عمد رفتم توی ایستگاه و بهشون زل زدم و اوناهم حیا کردن و رفتن. رفتم به دختره که هفده هجده سال بیشتر نداشت با زبون نرم می گم اگه شما انقدر آرایش نکنی و حجابتو رعایت کنی دیگه کسی مزاحمت نمی شه. خیلی خونسرد توی چشام نگاه کرد و گفت: مزاحم؟! نه ! کسی مزاحمم نشده ه ه ه!! و با تمسخر بهم گفت باشه حتما برادرررر! بعدا احساس کردم بعضی ازینا اصلا برای متلک شنیدن توی ایستگاه اتوبوس می شینن یا جلوی مغازه ها رژه می رند.
خانمها حجاب را رعایت کنند و بی جهت برای کارهای غیر ضرور بدون محرم از منزل خارج نشوند کسی هم مزاحم آنها نمی شود.
Iran, Islamic Republic of
این مسئله که مسئولین کم کاری کردند کاملا صحیح است ، اما شاید اونها بخوان جهنمی بشن ، پس ما هم باید به این توجیه ، امر به معروف و نهی از منکر رو کنار بذاریم؟ یک کلمه گفتم : خانم حجابت رو اصلاح کن ، کسی رو نمیکشه ، اگر 10 درصد مردم همین یک جمله رو بگن ، طرف نمیتونه اینجوری بیاد بیرون
Iran, Islamic Republic of
باید از شما گروهی باشند که دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر کنند و آنها همان رستگارانند...(سوره ی آل عمران 104) همچنین در سوره ی مائده ، یکی از علل لعن شدن بنی اسراییل بر زبان پیامبران ، عدم امر به معروف و نهی از منکر هست : کافرین از بنی اسراییل بر زبان داوود و عیسی لعنت شدند ... آنها از منکری که انجام میدادند ، نهی نمیکردند و چقدر بد کاری بود که انجام میدادند (مائده : 78 و 79)
تا قبل از گرفتاری به سرنوشت اقوام پیشین ، این واجب الهی را زنده کنیم ، هرکی آمادست یا علی مدد
اصلا ربطی به حجاب نداره
متاسفانه بعضی از مردها به قدری بی بند وبار شدن که به خودشون جرات میدن به خانمی با حجاب کامل هم آزار برسونن
من خودم حجابم کامله اما متاسفانه روزی نشده که حرفی نشنوم یا تنه نزده باشن
Iran, Islamic Republic of
زیر پرچم حق بودن ، همیشه مشکل داره ، اما کاملا مرتبط با بی حجابیست ، وقتی شهوت مردی در اثر بی حجابی و بدحجابیه مانکنهای خیابونی تحریک بشه ، هزار و یک مشکل بوجود میآید و شاید به خانم چادری هم تعرض کنه
مشکل رو خودمون یعنی "مردم" باید حل کنند.امربمعروف و نهی از منکر .پیچیده نیست
Iran, Islamic Republic of
احسنت به شما
خدایا به حق مادرمون فاطمه ی زهرا (س) همه ی ما رو اهل امر به معروف و نهی از منکر قرار بده و در این مسیر تیربیتمون کن، آمین.
از نیروی انتظامی بپرسید که اگه کسی به خاطر برخورد با این معضل ازش شکایت بشه آبروش رو میبرند و کمترین چیزی که میگویند اینه که به تو چه...؟
از مسولین بپرسید که فک و فامیلاشون رو که این کارا رو می کنند رو ضمانت می کنند و اجازه نمی دهند برخوردی قانونی با اونها انجام بشه و ...
به من با چادر هم متلک انداختند که خودم متعجب بودم که دیگه چندادن ربطی به پوشش نداره !
ماهواره هم بی ارتباط نیست!
آقایونی که اینگونه نظر دادید به فرض یکی پوشش بد ببینید طرف چقدر ضعیف و هوسباز باید باشد که اینگونه تحریک شود!
شما ظاهرا از اساس با ویژگی‌های ذاتی زنان و مردان بیگا‌نه‌ای...
عزیز من مهمترین راز تحریک جنسی مردان از راه دیدن و چشم است... تو خیابون که نمیشه چشم بسته راه رفت و یا دائم زل زد کف پیاده رو!
متأسفانه طوری شده که هر طرف سر بگردونی از این صحنه‌ها به چشم میاد...
در این موضوع قطعا مهمترین عامل خود زنها هستند.
آخه مگه مرض داری که با این وضعیت زننده تو خیابون ظاهر میشی و جوان مریض و یا غیر مریض که با این وضع اقتصادی نه امکان ازدواج دائم و نه حتی ازدواج موقت رو داره رو تحریک میکنی!
وقتی که برای خواستگاریت میان فکر کردی غلام و اسیر و عبیر گیر آوردی و هزار جور اورد ناشتا میدی...
United Kingdom
با سلام
هر وقت سم وارد بدن شد کل بدن از کار می افتد نه تنها بخشی که سم از آن وارد شده، اگر برای حل معضلات فرهنگی اقدام موثری انجام نشود، تا چند سال دیگر دشمنان این ملت نیازی به حمله نظامی نخواهند داشت، بلکه خودمان دو دستی کشور را تقدیمشان خواهیم کرد!
روزی با حجاب کامل به من متلک پراندند به فرد مورد نظر گفتم مگر تو خواهر و مادر نداری گفت دارم اما آزادن به اونا هم بگن !!!!!!
و من دست به دامان نیروی انتظامی شدم دیگه هیچ راهی برام نبود !!
دوستان بهتره خاله زنکی با هم مواجه نشیم و توجیه مآبانه استدلال نکنیم. این یه درد اجتماعی است که باید با درایت و با نگاه اسیب شناسی حل بشه.

اولا اینکه میگین شما پاک باش به صورت مطلق حرف اشتباهیه. به قول قدیمیا نمیشه گوشت رو گذاشتن جلو گربه و بگی دست نزن. اما این حرف دو بعد داره یک بعد اجتماعی و یک بعد فردی.

از نظر فردی ما باید قوی و سلیم و النفس بشیم تابا دیدن صحنه های بد منحرف نشیم و طبق دستور قرآن کریم غض بصرداشته باشیم یعنی وقتی ادم بدپوشش دیدیم نگاهمونو محدود کنیم نه اینکه زل بزنیم یا به بهانه اینکه ببین طرف چطور اومده بیرون سیاحت کنیم! اینطوری طرفبد محل هم میشه و مجبور میشه برای جلب توجه و مجبت مردم از روش های انسانی تری استفاده کنه.

ثانیا نباید از نقش ماهواره و فیلم های سینمایی و حتی تلویزیونی در تررویج فرهنگ غربی (اباحه گری، عریان زیستی و ترویج آزادی به سبک غرب) غافل بشیم. متاسفانه ما در مقابل رسانه ها غلبا منفعلیم و به راحتی تاثیر می گیریم و فکر می کنیم هر کاری مشاهیر کردن درسته در حالیکههرکسیباید عقل و درک خودشو میزان قرار بده واز طرفی هم برای رشد عقلش در مسیر دلخواه تلاش کنه.م ثلا اگر طرفدار افکار اسلامه باید به سمت اسلام شناسی بره تا هر فکری که با اسلام مخالف بود رو زود تشخیص بده و ازش دوری کنه.

ثالثا از نقش مردها نباید غافل شد. این از روی بی انصافیه که ما همه تقصیر رو به گردن زن بدحجاب بندازیم چرا که مانباید به سمت بدی ها میل پیدا کنیم. اگر کسی ما رو دعوت به خودکشی کنه آیا قبول می کنیم؟! هرگز. مگر اینکه مریض باشیم چرا که خودکشی نزد ادم عاقل و سلیم العقل راهی نداره.

ثالثا باید فرق بذاریم بین ادم ناآگاه و منحرف با آدم آگاه و مغرض. اغلب دختران جوان به خیال اینکه بد پوششی نشانه آزادی یا روشنفکری و امثالهم هست در دام بد پوششی می افتن. لذا باید با تقویت فکری جامعه سعی کنیم کمک کنیم تا اغلب آگاه بشن.

رابعا از امران بهمعروف و اهیان از منکر حمایت بشه حتی از سوی ما مردم. این اخلاق زشت که بی خیال بابا یا به ما چه مربوط یا عیسی به دین خود و موسی به دین خود مدت هاست که بین ماریشه پیدا کرده و باعث بی غیرتی اغلب ما در برابر بدی ها شده.
اگر زن ها درست لباس بپوشند مورد تعرض واقع نمي شوند
عضو کوچک خانواده ایرانی
به عنوان یه مرد باید بگم چنین چیزی غیرقابل تضمینه
ولی باید قانونی باشه تا امنیت روانی در جامعه رو برقرار باشه
و تاجایی که من اطلاع دارم حتی تو کشورای اروپایی
مثلا برا خانوما نباید بالای زانوشون معلوم باشه
یا امریکا یرای پوشیدن شلوار بگ 300 دلار جریمه گذاشته بود
ولی خیلی خیلی کارشناسانه نه طوری که بدتر باعث لجبازی شه
حسن
Iran, Islamic Republic of
هرزنی که خودش را اینگونه بدحجاب نشان می دهدباید پی شنیدن متلک را هم به خودش بمالد تا دختر چراغ سبز نشان ندهد پسر غلطی نمی کند ولی اگر پسری به خانمهای باحجاب و بدون چراغ سبز خانم متلک بگوید بنده شخصا می گویم دهانش را خرد می کنم.
...
من دختر چادري كه حتي صورت ام ديده نميشه من هم چراغ سبز ميدم؟؟!!!
دست شما درد نكنه ديگه حالا ما دخترا شديم بده شما آقا پسره شديد خوبه
البته كه دخترهاي بي حجاب واقعا مشكل دارن اما من دختر چادري چي حق من هست كه بهم متلك ميگن؟ جامعه ي ما واقعا دچار ضعف ايمان شده و ما بايد چاره بيانديشيم
محمد حسين
Iran, Islamic Republic of
سلام
ضمنا چرا برای بانوان محجبه کمترین مسائل این چنینی اتفاق می افتد در حالی که در زنان با کمترین پوشش بیشترین آمار این چنینی صورت می گیرید
شما مطمئنی؟
جهانبخش
سلام به همه: من فقط یک مطلب عرض میکنم و بس و اون اینکه آقایون ، خانومها، با هر دستی بدهید از همان دست میگیرید . اونم با چشم خودتون حتماً خواهید دید. فقط اون موقع دردتون نگیره.... والسلام
Iran, Islamic Republic of
البته مقصر اصلی بدحجاب هاهستند بعضی از این خانمهای بدحجاب با شنیدن متلک خوشحال هم میشوند وبرخی مردان هم مقصرهستند به هرحال بایدامربه معروف شود وهمه ی ارگان هم از این امربه معروف حمایت کنند نه اینکه کسی امروبه معروف کند مورد ضرب وشتم قرار گیرد
بعد نیروی انتظامی بگه به ماچه بعد باید جلوی مغازه هایی که این نوع لباسهارامی فروشند گرفته شود
بهتره مساله رو به سرکشی پسران صرفا ربط ندید. در کنار سوال "غیرت کجاست؟" به صراحت باید پرسید "عفت کجاست؟" بعضی خانم ها به فحشا اعتیاد پیدا کرده اند. امروز مساله حجاب در تهران از ابتذال به استهجان کشیده شده. چاره اجرای حدود و کار فرهنگی توام است.
این مسأله واقعا بسیاری از خانمها را در جامعه ما آزار می دهد بی حجاب و با حجابش فرقی نمی کنه،این مسأله یکی از شاحصه های امنیت اجتماعی است که متأسفانه همه دانند ولی برای حل آن اقدامی نمی شود. خلاء قانونی در این پدیده زشت و آزار دهنده بی تأثیر نیست.
Iran, Islamic Republic of
درسته که بعضی از مردها به متلک گویی عادت دارند ولی خانم ها باید یه ذره حجابو رعایت کنند من بعضی از وقت ها که تو خیابون راه میره شک میکنم که اینجا ایران یا اروپا!!!
بسم الله الرحمن الرحيم
اين بي غيرتي و بي عفتي موجود در قشري از مردم جامعه حاصل بي هويتي فرد و دوري از تعاليم پيامبر اسلامه
بهمن
باید خودمون(چه زن چه مرد)درک کنیم که واسه چی آرایش بیش از حدمیکنیم؟واسه چی بی حجابی میکنیم؟آخه برای کی؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
اگر دبنداری را به تسبیحی تشبیه کنیم حیا و حجاب به منزله نخ آن است. برا همینه که حجاب خیلی مهمه و بی حجابی دین را از بین می برد
مقصر اول دختران هستند که حجاب و دین رو رعایت نمیکنن
Sweden
با تشکر از جهان نیوز بابت درج این مشکل ناامنی برای زنان جامعه.به نظر من قوانین باید خیلی سفت و سختوز بشوند باشن.مگر ما در جامعه اسلامی زندگی نمیکنیم؟ مگر جکومت ما ادعای اسلامی بودن ندارد؟
خب چرا قوانین در مورد تعرض به بانوان حتی از کشورهای کفر بسیار بسیار ضعیفتر است.در غرب اصلا این صحنه ها را نمیبینید چرا؟ چون قوانین سفت و سخت دارند.کسی نباید جرات کند به بانویی در ایران تعرض کند.باید قوانین بروز بشوند خواهید دید وضعیت خیلی بهتر خواهد شد.
مشکل ما این است که برای رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی دقیقا به راه حلهایی که خدا و پیامبر از ما خواسته اند توجه نمیکنیم بلکه به راه حلهای دل به خواه متوسل میشویم و خیلی وقتها هم ناامیدانه بی تفاوت میشویم . این معضل اجتماعی دو راه حل همزمان دارد .
1- بی تفاوتی در فرهنگ جامعه تبدیل شود به احساس مسئولیت اجتماعی و تعهد به امر به معروف و نهی از منکر با رعایت تمام شرائط آن .
2- افرادی که اثبات شود برای بانوان مزاحمت زبانی و امثالهم فراهم کرده اند در یک یا دو میدان تهران جایگاهی قرار داده شود که روزی دو یا سه ساعت اینگونه افراد در آنجا نشانده شوند در حالیکه موی سرشان از وسط سر با ماشین ته زن تراشیده شده باشد شما مطمئن باشید اگر این جریان حدود یک ماه ادامه داشته باشد دیگر برای مدتهای مدیدی این مشکلات به صورت ریشه ای حل میشود و کسی دیگر متعرض خانمها نمیشود این نوع عقوبت از روایات استفاده میشود .
مرد ایرانی
هر چند که قبول دارم اینکه حجاب بعضی خانمها جا داره بهتر بشه و حجابی که کامل نیست میتونه شرایط متلکها رو مهیا کنه
اما لزوما کسی که حجابش رو باید بهتر کنه بی حیا نیست
متاسفانه همزمان با بی حیا شدن بعضی خانمها
بعضی اقایون هم بی غیرت شدن
خدا به مردامون غیرت وبه زنامون حیا بده.....
خداپدرتان را بیامرزد بالاخره کسی پیدا شد به این معضل بپردازد...آخر نامردها به پیرو جوان بودن هم دیگر کاری ندارند.حتی بانوانی که حجاب مناسبی هم دارند در امان نیستند.
این یعنی آقایون میخواهند جواب خدا را هم با همین لحن و الفاظ بدهند؟من با حجاب کامل بیرون میروم کوچکترین آرایشی هم نمیکنم سنی هم از من گذشته اهل ادا و اطوار درآوردن هم نیستم. برای تفرج هم بیرون نمیزنم ...اما با وجود این اکثریت آقایان سرتاپا را اسکن میکنند ...
سید@
Iran, Islamic Republic of
سلام...

آقایان هم مقصرند...

ولی خانم ها اگه با حجاب بیاین آمار 1دهم میشه...
محمدمهدی
قرآن اولین دستوررادر باب حجاب به مردهاداده وبه آنهاامرفرموده که چشم ازنامحرم بپوشندبعدبه زنها.
به نظرمن اگرمردهاواقعامردباشندوجلوی این نگاه های خودشان رابگیرند-که البته ثواب کمی هم ندارد-خانم هاچون می فهمندکسی به آنهاتوجهی نمی کنددرراه بدبخت کردن خوداینقدخودآرایی نمی کنند.
United States
زن ريحانه هست

نه اين‌هايي كه با اين قيافه‌هاي . . . توي خيابون‌ها ول هستن