جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳

10 هزار نفر متقاضی یک سفر بی بازگشت

سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 282948
طی یک پروزه فضایی تا کنون 10 هزار نفر متقاضی سفر به مریخ شده اند اما از آنجا که برای بازگشت به زمین هیچ فناوری طراحی نشده است این سفر بی بازگشت خواهد بود برنامه اصلی این پروزه ساخت یک مستعمره انسانی روی سیاره سرخ خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از  مهر، اگرچه شرکت "مارس وان" نسبت به برنامه خود خوش بین است اما یک سری موانع جدی نیز بر سر راه این برنامه وجود دارد. نخست آنکه انسان باید خود را با جاذبه مریخ که 38 درصد جاذبه زمین است سازگار کند. گفته می شود که این جاذبه کم می تواند تغییرات فیزولوژیکی کلی در تراکم استخوان، قوای عضلانی و جریان خون مسافران ایجاد کند به طوری که این افراد دیگر نمی توانند با شرایط روی زمین زنده بمانند.

مشکل دوم که ارتباط مستقیم با مشکل اول دارد این است که مسافران این ماموریت باید با تمامی خانواده و دوستان خود برای همیشه خداحافظی کنند چرا که این یک سفر یک طرفه خواهد بود.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000282/nf00282948-1.jpg

شرکت مارس وان بر روی وب سایت خود اعلام کرده است که بازگشت برای این سفر پیش بینی نمی شود و انتظار آن وجود ندارد.

برای بازگشت، این فضانوردان نیازمند یک موشک کاملا مونتاژ شده و با سوخت کامل هستند که بتواند از میدان گرانشی مریخ بگریزد. یک سیستم پیشتبان حیات برای یک سفر هفت ماهه و ظرفیت برای پهلوگیری در کنار یک ایستگاه فضایی زمینی یا انجام یک ورود دوباره و فرود ایمن از دیگر ضروریات دشوار برای بازگشت به زمین هستند.

نوبرت کرافت مدیر پزشکی این شرکت می گوید اگرچه این پروژه خطراتی  برای سلامتی دارد اما در حال حاضر 10 هزار متقاضی حضور در آن هستند.

این شرکت که در سال 2010 تاسیس شده اعلام کرد بر اساس فناوری های موجود یک نقشه راه واقع بینانه و یک برنامه مالی برای این پروژه ارائه کرده است و این ماموریت را کاملا عملی می داند.

در این وب سایت آمده است عناصر اولیه نیازمند برای حیات در حال حاضر بر روی مریخ وجود دارد. مثلا آب را می توان از یخ و خاک به دست آورد. سیاره سرخ منابعی از نیتروژن که عنصر اولیه در هوای تنفسی ماست دارد. پانل های خورشیدی خاصی نیز انرژی مورد نیاز این مستعمره انسانی را تامین خواهند کرد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000282/nf00282948-2.jpg

این پروژه حدود شش میلیارد دلار هزینه بر می دارد ، هزینه ای که مدیران این شرکت امیدوارند بخشی از آن را با فروش حق پخش تلویزیونی این ماموریت تامین کنند.

بر اساس اعلام این شرکت هدف تاسیس یک مستعمره دائمی انسانی بر روی سیاره سرخ است.

نخستین گروه از انسانها قرار است در سال 2023 بر روی مریخ فرود آیند تا ساخت این مستعمره را آغاز کنند و یک گروه چهار نفره از فضانوردان نیز هر دو سال به آنها افزوده می شود.

افرادی که براساس درخواست ثبت نام خود انتخاب می شوند باید متأهل باشند آنها در سال 2018 سفر خود را آغاز می کنند، سفری که تسهیل کننده راه برای ایجاد یک پایگاه مریخی در سال 2023 خواهد بود.

این زوج باید 501 روز را باهم در یک شرایط محدود سپری کنند.

بر اساس اظهارات نمایندگان این شرکت غیرانتفاعی، این مسافران فضایی هرگز به زمین باز نمی گردند، آنها زندگی خود را در مریخ خاتمه می دهند.

با این اوصاف این شرکت 10 هزار ای میل از سوی علاقمندان برای این سفر فضایی دریافت کرده است.

این بلیط یک طرفه به مریخ مأموریت را شدنی و ممکن می کند، هزینه را تاحد زیادی کاهش می دهد و از سوی دیگر باید در نظر گرفت که هنوز هیچ فناوری برای بازگشت به زمین از مریخ وجود ندارد. بان لندزدراپ مدیر عامل این شرکت اظهار داشت که درحال حاضر به هیچ فناوری جدیدی برای فرود انسان روی مریخ نیازی نیست.

درحال حاضر مسائل عملی نیز به عنوان برخی از چالشها مطرح می شود برای مثال آیا درحال حاضر می توان یک سیستم دارای ثبات برای زنده ماندن مسافران در چنین شرایط زیست محیطی سختی رسید که تا سال 2023 عملی و اجرایی باشد.

گرند اندرسون از سازمان همکاری توسعه فضایی پاراگون که سیستمهای حفظ حیاتی می سازد و به تلاشهای شرکت مریخ یک ملحق شده گفت: پرسشهایی که درباره قابلیت اطمینان و قدرت این سیستمها برای بقای مسافران مطرح می شود باید پیش از ترک زمین پاسخ داده شوند.

این شرکت دیروز در نشست خبری خود در هتل پنسیلوانیا در نیویورک اعلام کرد که برای داوطلبان پیش از سفر برنامه های آمادگی تدارک دیده است. هرفرد بالای 18 سال می تواند از طریق ویدئو درخواست خود را ارسال کند اما ارسال این درخواست 38 دلار هزینه دارد که از این مبالغ برای سرمایه گذاری روی این مأموریت به کار می رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *