چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

مهمترین عامل سرطان دهان

سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 282943
رئيس كنگره 53 انجمن دندانپزشكان ايران، استعمال دخانيات و مصرف مشروبات الكلي را مهمترين علت بروز سرطان دهان برشمرد و افزود: شايعترين محل بروز ضايعات سرطاني ناحیه كناري - خلفي زبان است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مهناز صاحب جمعي با بيان اينكه سرطان زبان به علت در معرض دید نبودن علایم  دير تشخيص داده مي‌شود گفت: افراد بویژه در سنین بالای 50 سال باید به بازدیدهای دور دهان توسط دندانپزشک خود توجه داشته باشند. سرطان بافت نرم از جمله زبان، لب، گونه و لثه بيش از 90 درصد كل سرطانهاي حفره دهاني را تشكيل مي‌دهند البته از ميان آنها سرطان زبان شايعتر است.

وي با بيان اينكه بخش خلفي زبان شايعترين محل براي بروز ضايعات بدخيم زباني است، گفت: در حالي كه محل ضايعه در دسترس و ديد دندانپزشكان نيست هم‌چنين اين نوع سرطان تا مراحل پيشرفته درد ندارد از اين‌رو دير تشخيص داده مي‌شود و كشنده است و پيش‌آگهي بدي دارد.

رئيس كنگره 53 انجمن دندانپزشكی ايران با بيان اينكه سرطان دهان ارثي نيست اما وجود زمینه ژنتیکی، مصرف مشروبات الكلي، عفونتهاي مزمن، عوامل تغذيه‌اي و همچنین استفاده‌ طولانی از محصولات حاوی مواد نگهدارنده همگي در ابتلاء به ضايعات بدخيم حفره دهاني موثر هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بيان اينكه میزان بقاي مبتلايان به سرطان زبان کم است، افزود: سن بالا، سوء تغذيه، فقر آهن، كمبود ويتامين B12، اسيد فوليك، وجود زمينه‌هايي براي ابتلاء به نقص ايمني همگي از عوامل خطر در بروز سرطان دهان است. و از آنجا که استرس و فشارهاي رواني سيستم ايمني بدن را تحت تاثیر قرار می دهد این روند می تواند بر پيشرفت سرطان تاثیرگذار باشد.

اين متخصص بيماريهاي دهان و دندان از سرطان دهان به عنوان يكي از چالشهاي تشخيصي دندانپزشكي ياد كرد که در كنگره 53  در باره آن بحث مي‌شود.

صاحب‌جمعي با بيان اينكه سرطان دهان نيز نظير هر عضوي می تواند با ايجاد علایمی همراه باشد افزود: اين تغييرات مي‌تواند به صورت تغییر در حجم  در رنگ اعم از لكه سفيد، ارغواني، قرمز، سياه و يا آبي حتي بدون ازدياد حجم یا تغییر در شکل  در حس و حالت یک ناحیه در دهان زخم و سایش مخاطی اختلال حين جويدن و بلع غذا باشد که باید آنرا را جدي گرفت. درد در مفصل فك، احساس بي‌حسي در لب و فك تورم غدد بزاقي، غدد لنفاوي دهان، فك و گردن را هم نباید از نظر دور داشت.

رئيس كنگره 53 انجمن دندانپزشكی ايران با اشاره به شيوع اين سرطان در سنين بالاي 50 سال گفت: اما در عين حال ابتلاء به اين سرطان در ديگر سنين غيرممكن نيست.

صاحب‌جمعي يادآور شد: مشاهده تنها راه تشخيص نيست بلكه گرفتن تاريخچه، معاينات بالینی و پاراكلينيكي از جمله بيوپسي، MRI، سونوگرافي و راديوگرافي میتواند به تشخيص کمک کند.

پنجاه و سومین کنگره بین المللی انجمن دندان پزشکی ایران 23 لغایت 27 اردیبهشت ماه جاری با حضور بیش از 3000 نفر شرکت کننده و با ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در زمینه دندانپزشکی توسط اساتید برجسته داخلی و خارجی در محل سالن برج میلاد تهران برگزار می گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *