پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

عوارض سنگين برساخت مسكن! +سند

چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 281905
در تهران قرار بود از خانه‌هاي خالي با هدف افزايش عرضه ماليات گرفته شود. اما اين تصميم به شكل وارونه به اجرا درآمده طوري كه هم‌اكنون ساخت‌وسازهاي مسكوني مشمول پرداخت مبلغي سنگين تحت‌عنوان «عوارض متفرقه» شده‌اند. عوارض جديد مترمربعي 100 هزار تا 200 هزار تومان است كه علاوه بر عوارض تراكم دريافت مي‌شود. شوراي شهر تهران هم‌اكنون پيگير قانوني بودن يا احتمالا تخلف از قوانين توسط مديريت شهري است، اما گفته مي‌شود اخذ عوارض متفرقه با طرح تفصيلي جديد تهران در ارتباط است.
به گزارش جهان به نقل از دنیای اقتصاد، اخيرا از ساخت‌وسازها در تهران متري 100 تا 200 هزارتومان «عوارض‌متفرقه» علاوه بر انواع عوارض‌تراكم دريافت مي‌شود

ساخت مسكن در تهران اخيرا مشمول عوارض سنگين شده است، طوري كه تامين اين مبلغ از سوي سازنده‌ها، به دليل نرخ بالاي آن، آنقدر دشوار است كه گفته مي‌شود ادامه اين وضعيت ممكن است ساخت‌وساز را وارد ركود كند.

هفته گذشته با گلايه برخي فعالان ساختماني در بافت‌فرسوده تهران، مشخص شد شهرداري دريافت عوارض جديدي تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» را از ساخت‌وساز در اين محدوده از پايتخت شروع كرده است. اما هم‌اكنون مشخص شده است علاوه بر بافت‌فرسوده، ساير نقاط تهران نيز مشمول «عوارض‌متفرقه» شده‌اند.

آنطور كه در برگه‌هاي صدور پروانه‌ساختماني قيد شده است، «عوارض‌متفرقه» مبلغي است كه شهرداري آن را جدا از ساير عوارض ساخت‌وساز همچون عوارض‌تراكم و زيربنا و ... دريافت مي‌كند. به طوري كه در جنوب شهر براي ساخت يك واحدمسكوني، مترمربعي حدود 100 هزار تومان و در شمال شهر نيز مترمربعي حداقل 200 هزار تومان تحت عنوان «عوارض‌متفرقه» اخذ مي‌شود.

سنگيني اين عوارض زماني مشخص مي‌شود كه يك سازنده، براي احداث يك ساختمان 10 واحدي در سعادت‌آباد، با مبلغ 540 ميليون توماني بابت «عوارض‌متفرقه» روبه‌رو مي‌شود.

هنوز مديران ارشد شهرداري‌تهران درباره علت دريافت «عوارض‌متفرقه» و اينكه آيا شوراي‌شهر در قالب مصوبه يا تبصره، اجازه اخذ چنين عوارضي را داده يا نه؟، اظهارنظر رسمي نكرده‌اند اما در جلسه ديروز شوراي‌شهر تهران از نامه‌نگاري ریيس‌ كميسيون عمران شورا در اين ارتباط، خبر داده شد.

در اين نامه كه نسخه‌اي از آن در اختيار «دنياي‌اقتصاد» قرار گرفته، به رفتار سليقه‌اي شهرداري در دريافت عوارض ساخت‌وساز اشاره شده و با تاكيد بر اينكه شهرداري‌تهران نبايد به بهانه اينكه ميزان عوارض مصوب، ناچيز است، هر مقدار كه خواست و توانست از مردم عوارض بگيرد از شهرداري خواسته شده در اين باره توضيح بدهد.

با ورود «عوارض‌متفرقه» به جدول محاسبات عوارض ساخت‌وساز در تهران در سال جديد در صورتيكه جلوي آن گرفته نشود، به طور قطع، قيمت تمام‌شده مسكن در پايتخت به همين ميزان تغيير پيدا مي‌كند.

برخي از سازنده‌هاي معترض به اين عوارض جديد، مي‌گويند پاسخي كه از طرف مسوولان درباره علت اخذ «عوارض‌متفرقه» به آنها داده شده، حكايت از ارتباط بين طرح تفصيلي جديد و «عوارض‌متفرقه» دارد!

گفته مي‌شود، شهرداري تهران چون كه در راستاي طرح تفصيلي جديد، تعداد طبقات قابل ساخت –تراكم- در برخي مناطق را افزايش داده، حالا بابت اين تسهيلات – اضافه‌طبقه- عوارض جديدي دارد دريافت مي‌كند! اين در حالي است كه در هيچ كجاي طرح تفصيلي جديد تهران، اشاره‌اي به دريافت ماليات يا عوارض جديد از ساخت‌وساز نشده است بلكه برعكس، مديران ارشد شهرداري‌تهران در طول سال گذشته، مدام از مزاياي طرح تفصيلي جديد و تسهيلاتي كه اين طرح در دل خود دارد، گفته‌اند.
نامه به شهردار جوابی نداشت!

در همین راستا برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز با تایید خبر دریافت عوارض بیش از سقف تعیین شده و به شکل سلیقه‌ای به نام عوارض متفرقه خبر از پیگیری و درخواست توضیح درباره این موارد از سوی معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران دادند.

رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با رد استدلال مطرح شده از سوی شهرداران برخی مناطق بابت دریافت مالیات در ازای تسهیلات طرح تفصیلی اظهار کرد: مگر شهرداری بابت کاهش تراکم ناشی از اجرای طرح تفصیلی در برخی پلاک‌ها خسارتی به مالکین پرداخت می‌کند که می‌خواهد بابت تسهیلات ارائه شده طبق ضوابط پهنه مالیات دریافت کند.

حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شوراي شهر تهران ادامه داد: به نظر می‌رسد چنین ادعایی پایه و اساس درستی نداشته باشد.

شکیب با اشاره به بی پاسخ ماندن تذکر کتبی شورای شهر به شهردار تهران در مورد اخذ عوارض سلیقه‌ای در برخی مناطق شهر گفت: با وجود آنکه چند هفته‌ای است که از ارسال نامه درخواست پیگیری به شخص دکتر قالیباف برای دریافت عوارض سلیقه‌ای پس از اجرای طرح تفصیلی جدید می‌گذرد، اما تاکنون هیچ گونه پاسخی به دست ما نرسیده است.

محمد علی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز با تاکید برارسال نامه درخواست توضیح شورای شهر در مورد اخذ عوارض متفرقه در برخی پهنه‌های طرح تفصیلی به معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اظهار کرد: به نظر می‌رسد میزان اخذ این نوع از عوارض خارج از ضوابط و قوانین ساخت وساز در طرح تفصیلی جدید تهران است و به همین دلیل انتظار داریم معاون شهردار تهران در این زمینه پاسخگو باشد.

او افزود: البته براساس مدارک موجود و برخی مراجعات مردمی میزان عوارض تعیین شده در قالب عوارض متفرقه در پهنه‌های مختلف متفاوت است.

معاون شهردار تهران: اطلاعی ندارم!
معاون مالی و اداری شهر تهران نیز در پاسخ به سوالی در مورد چرایی اخذ عوارض متفرقه در چند ماه اخیر از سوی شهرداری تهران گفت: اطلاعی در این مورد ندارم!

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000281/nf00281905-1.jpg
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
قيمت خانه و مسكن در تهران شده يك مبنا براي قيمت خانه در ساير شهر هاي كشور هرچه در تهران قيمت مسكن افزايش يابد به تبع آن در ساير شهر ها بخصوص شهرهاي اطراف تهران تاثير مخرب خود را مي گذارد در حاليكه شهر هاي ديگر امكانات تهران را ندارند ولي ناگزيرند هزينه هاي آن را بپردازند .
كي و چه وقت بازار مسكن سر و سامان خواهد گرفت خدا مي داند واقعا" مردم بخصوص مستاجران از اين وضعيت ذله شدند و به ستوه آمده اند هيچ فريادرسي هم نيست .