جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳

تفاوت 5 درصدی آمار رشد اقتصادی احمدی‌نژاد و بانک مرکزی!

چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 281892
بانک مرکزی در جدیدترین گزارش رسمی‌خود، آمار اعلامی‌ رئیس‌جمهور درباره رشد اقتصادی کشور در سال‌های 1389 و 1390 را تکذیب کرد.
تفاوت 5 درصدی آمار رشد اقتصادی احمدی‌نژاد و بانک مرکزی!
به گزارش جهان، در حالی که پیش از این احمدی‌نژاد رشد اقتصادی سال 1389 را 10 درصد و رشد اقتصادی سال 1390 را 5/2 درصد اعلام کرده بود و نمایندگان مجلس نسبت به صحت این ارقام ابراز تردید کرده و افکار عمومی‌منتظر تایید این آمار از سوی مراجع رسمی‌دولت بودند، سرانجام بانک مرکزی با انتشار گزارش رسمی‌خود، آمار اعلامی‌ احمدی‌نژاد را تکذیب کرد و حق را به منتقدان داد.

20 تیرماه 1390، رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت معتقد بود که رشد اقتصادی کشور به 10 درصد رسیده است. وی در این جلسه گفته بود «وقتي آمار افزايش توليدات در همه بخش‌ها بيش از 10 درصد است، بر چه مبنايي رشد اقتصادي كشور را 4 درصد اعلام مي‌كنند، اين موضوع نشان مي‌دهد كه عده‌اي مي‌ترسند، اعلام كنند رشد اقتصادي ايران بالاي 10 درصد بوده در حالي كه اين اتفاق در واقعيت رخ داده است و مي‌تواند چند سال متوالي ادامه يابد.»

اما بانک مرکزی در گزارش رسمی‌خود از «تحولات اقتصادی کشور» که اخیرا منتشر شده است، رشد اقتصادی سال 1389 را فقط 5/8 درصد اعلام کرد، یعنی 4/2 درصد پایین‌تر از رقم اعلامی‌احمدی‌نژاد!

اما این، پایان گزارش بانک مرکزی نیست. در حالی که احمدی‌نژاد سوم دی‌ماه سال گذشته رشد اقتصادی کشور در سال 1390 را 5/2 درصد اعلام کرد، بانک مرکزی این آمار رئیس‌جمهور را نیز تکذیب کرده است!


رئیس‌جمهور سال گذشته در گفتگوی تلویزیونی با مردم گفت که «رشد اقتصادي كشورمان در سال 90، نسبت به سال 89، 5.2 درصد شد و اين در حالي است كه عده زيادي پيش بيني مي كردند كه رشد توليد حداقل براي حدود 3-2 سال اول اجراي طرح، منفي خواهد شد و رشد 5.2 نشان مي دهد كه ظرفيت كشور و ملت بالاست و اگر اصلاحات اساسي انجام شود با آن همراهي مي كنند.»

اما بانک مرکزی در گزارش خود اعلام کرده که آخرین محاسبات مربوط به رشد اقتصادی کشور در سال 1390 که مربوط به 9 ماه نخست این سال است، از رشد فقط 4 درصدی کشور حکایت دارد. بدین ترتیب، رشد اقتصادی اعلامی‌بانک مرکزی 1/2 درصد از رقم مورد نظر احمدی‌نژاد، کمتر است.

در مجموع، احمدی‌نژاد رشد اقتصادی دو سال اخیر را 5/4 درصد بیش از رقم واقعی اعلام کرده است.

سال گذشته پس از اظهاز نظر احمدی‌نژاد درباره رشد اقتصادی 5/2 درصدی کشور، غلامرضا مصباحی مقدم در واکنش به این سخنان گفت: اطلاعات در دست بانک مرکزی و مرکز آمار ایران است و آنها هم چنین گزارشی نداده‌اند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی‌در پاسخ به این سوال که پس آقای رئیس جمهور از کجا این آمار را دارند و شما ندارید، گفت: چه عرض کنم باید از خودشان بپرسید.

وی اظهارداشت: این نرخی که از سوی رئیس جمهور اعلام شده مستند به آمار و داده‌های اقتصادی نیست.

نماینده تهران گفت: نشانه‌هایی داریم که نشان می‌دهد چنین نرخی درست نیست. یکی از این نشانه‌ها مسئله اشتغال است که بیکاری افزایش یافته و موضوع دیگر تعطیلی بخش‌هایی از کارخانجات متوسط و کوچک و زیر ظرفیت کار کردن بخش دیگری از کارخانجات است.

با توجه به تکذیب آمار اعلامی احمدی‌نژاد از سوی بانک مرکزی، انتظار افکار عمومی از رئیس‌جمهور این است که از این پس در ارائه آمار به ملت،با توجه به نظر کارشناسی مرجع های رسمی امار اعلام نظر کنند.
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *