پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

"خیلی‌ها خود را همطراز آوینی می‌دانند"

سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۰۲
کد مطلب: 281862
نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: در مورد آوینی بیشتر حق است که کسانی سخن بگو‌یند که بیشتر با ایشان محشور و همکار بودند و مثل آن بزرگوار شهید زنده هستند. آوینی در افق دید و افق دیگری زندگی می‌کرد.
دکتر محمدحسن رجبی دوانی عصر امروز در مراسم اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و ویژه برنامه روز هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری افزود: این افق، افقی است که در آن تنها حقیقت خداوند است. آوینی همه چیز را به جز خدا فانی می‌بیند در صورتی‌که آنچه ما می‌بینم تنها وجهه‌ای از خداوند است. در مورد آوینی زیاد گفته می‌شود به خصوص که الان مد شده که خیلی‌ها خود را همطراز وی می‌دانند و حرف‌هایی می‌زنند که از زبانی مصادره شده در صورتی که بسیاری از آنها با افق‌های دید وی متضاد بودند.

وی آوینی را فردی سازش‌ناپذیر توصیف کرد و گفت: در هنر و تفکر آوینی هم وجه جاذبه هست و هم وجه دافعه. او هیچ سازشی با غیر حق نمی‌کرد ولی در همه‌چیز نوعی جامعیت را رعایت می‌کرد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام خاطرنشان کرد: ما باید سعی کنیم که افق دیدمان را طوری تنظیم کنیم که لااقل حرف‌های سید مرتضی برایمان معنی بدهد تا بتوانیم به فهم حرف‌هایش برسیم.

آوینی افتخار حوزه هنری است

در ابتدای این مراسم محسن مومنی‌شریف، رییس حوزه هنری گفت: خدا را سپاسگذاریم كه این روز مبارك به یاد و نام شهید آوینی شكل گرفته است. بزرگواری كه افتخار حوزه هنری است. خوشحالیم كه نام روز هنر در كنار نام شهید آوینی است.

وی افزود: در این دو سال اخیر گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی را داشتیم و به آن توجه بیشتری شده است. روز هنر انقلاب در واقع فرصتی است كه در این روز به كارنامه هنر انقلاب اسلامی بپردازیم كه به گمان من با توجه به سنگلاخ‌ها و مشكلاتی كه داشته كارنامه درخشانی است.

وی ادامه داد: امیدوارم در این ایام كه ان‌شاء‌الله هر سال آن را برگزار می‌كنیم، همانطور كه به كارنامه انقلاب توجه داریم  به آسیب‌های هنر انقلاب هم توجه داشته باشیم. متخصصان فن و اساتید در جلسات و نشست‌هایی كه این روزها در حوزه برگزار شد به این موضوع پرداخته‌اند.

این هنرمند شاعر خاطرنشان كرد: این مراسم باید در روز 20 فروردین برگزار می‌شد اما به دلیل ایام فاطمیه این مراسم را امروز برگزار كرده‌ایم. ان‌شاءالله سال آینده در روز 20 فروردین این مراسم را برگزار می‌كنیم و در این روز از همه عزیزانی كه در حوزه‌های خود افتخار آفریده‌اند، تقدیر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *