پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تعیین‌تکلیف عرب‌ها برای آژانس انرژی‌اتمی

دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 281547
کشورهای غیرهسته‌ای شورای همکاری خلیج فارس ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر، از آژانس خواسته‌اند تا یک تیم ویژه را برای بررسی خسارات زلزله به نیروگاه بوشهر اعزام کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، الجزیره گزارش داد که شورای همکاری خلیج فارس در اجلاسی که به صورت فوق‌العاده برای بررسی زلزله بوشهر و اثرات آن بر نیروگاه هسته‌ای این شهر برگزار کرد، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است تا از این نیروگاه بازرسی ویژه انجام دهد.

بنابراین گزارش، «عبداللطیف الزیانی»، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس که هیچ‌کدام از کشورهای عضو آن در خصوص فن‌آوری هسته‌ای کوچک‌ترین تجربه یا دانش قابل قبولی ندارند، تصریح کرد که شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است تا یک تیم تخصصی به بوشهر فرستاده و در خصوص خسارات احتمالی به این نیروگاه، تحقیق به عمل آورد.

دبیر کل این شورا که در سال 1981 و در تقابل مستقیم با انقلاب اسلامی ایران تاسیس شده است همچنین مدعی شد که زلزله بوشهر زنگ خطر را در خصوص نیروگاه این شهر که در منطقه‌ای زلزله‌خیز قرار گرفته است، به صدا درآورده است.

دبیر کل شورای همکاری پس از این اجلاس اضطراری که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد، به این نکته اشاره نکرد که محل ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر پیش از انقلاب اسلامی ایران انتخاب شده بود و مراحل اولیه ساخت آن نیز توسط یک شرکت آلمانی انجام شد.

وی همچنین به این موضوع اشاره نکرده است که بنابر توافق‌نامه‌های بین‌المللی شرکت پیمانکار روسی مسوول امنیت ساخت و ساز نیروگاه بوشهر بوده است. این شرکت تاکید می‌کند که الزامات امنیتی و استانداردهای لازم را در ساخت و ساز نیروگاه هسته‌ای بوشهر رعایت کرده است.

در عین حال، آقای الزیانی ظاهرا فراموش کرده است که نیروگاه هسته‌ای بوشهر تحت نظارت مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشته و این آژانس با توجه به حساسیت مساله هسته‌ای ایران، با تمام دقت در بازرسی تاسیسات هسته‌ای ایران می‌کوشد و کوچک‌ترین مساله‌ای را با آب و تاب فراوان در گزارش‌های مدیر کل، منعکس می‌کند.

پس از زلزله 6.1 ریشتری بوشهر، ملت ایران به‌جای مواجهه با هم‌دردی به خاطر از دست دادن برخی از هموطنانش، با موج حملات رسانه‌ای و غیررسانه‌ای غرب و اعراب حاشیه خلیج فارس در خصوص برنامه هسته‌ای خود مواجه بوده است.

در این میان، اعراب در ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت نیروگاه هسته‌ای بوشهر، گوی سبقت را از همگان ربوده‌اند و همچون لابی‌های عربی مستقر در آمریکا، با تمام توان در حال تبلیغ علیه برنامه هسته‌ای ایران هستند.

اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس نشان می‌دهند که برخی سران عرب حاشیه خلیج فارس از آمریکایی‌ها خواسته‌اند تا به هر طریق ممکن جلوی برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *