جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آثار ارز مبادله ای بر قیمت دارو

يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 281303
وزیر بهداشت به تشریح وضعیت قیمت دارو بعد از مبادله ای شدن نرخ ارز در کشور اشاره کرد و افزود: در اولین فرصت کمیته قیمت‌ گذاری دارو تشکیل می‌شود و افزایش قیمت دارو را به اطلاع مردم می‌رسانیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر محمدحسن طریقت منفرد در حاشیه مراسم روز جهانی بهداشت در خصوص تاثیر ارز مبادله ای بر قیمت دارو، گفت: مقرر شده، مابه‌التفاوت ارز مبادله‌ای با ارز دارو را دولت به وزارت بهداشت پرداخت کند. بر اساس قانون، دولت در این زمینه 2200 میلیارد تومان به وزارت بهداشت تخصیص خواهد داد. حال اینکه این رقم در لایحه چه تغییری کند، آن را خواهیم دید.
 
وی افزود: اما اگر این روند پیش رود، این امر در ابتدا مشکلاتی دارد، اما اگر نهادینه شود، بدون اینکه فشاری به مردم وارد شود، یکسری از گرفتاری‌ها و همچنین فشار وارد بر مردم از بین می‌رود. معمولا هر چیزی که در بازار دونرخی باشد، مشکلات خود را دارد. یکی از راهکارها برای از بین مردم مشکلات، دونرخی نبودن ارز است که حتما برای جامعه مفید خواهد بود. فقط نمی‌خواهیم بار آن به مردم وارد شود.
 
طریقت‌ منفرد با بیان اینکه تا این زمان از سال، دارو را تحت هیچ عنوانی گران نکرده‌ایم، ادامه داد: هنوز هیچ اتفاقی در زمینه قیمت دارو نیفتاده است و به همان سیستم تولید، توزیع و فروش قبلی به فروش می‌رسد، با این حال سامانه 1490 راه‌اندازی شده و از مردم تقاضا داریم که تخلفات را گزارش دهند تا ما پیگیری کنیم، چرا که نمی‌توانیم در یک‌یک داروخانه‌ها حضور داشته باشیم.
 
وزیر بهداشت با تاکید مجدد بر اینکه تا امروز به هیچ وجه در قیمت‌گذاری دارویی، تغییری ایجاد نشده ، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره قیمت آینده دارو، افزود: وقتی که حقوق‌ها 25 درصد افزایش می‌یابد و تورم نیز وجود دارد، بنابراین هر تولیدی گران خواهد شد. یکسری افزایش قیمتها اجتناب‌ناپذیر و طبیعی است، چرا که درصدی از تورم را داریم، بنابراین افزایش قیمت دارو اگر متناسب با تورم باشد، طبیعی است.
 
وی گفت: در اولین فرصت کمیته قیمت‌گذاری دارو تشکیل می‌شود و افزایش قیمت دارو را به اطلاع مردم می‌رسانیم. از سویی دیگر تکلیف قانون بودجه که مشخص شود، تکلیف ما نیز در این زمینه مشخص خواهد شد. در مجموع سعی‌مان بر آن است که در زمینه دارو، هزینه‌ای به مردم تحمیل نکنیم.
 
طریقت‌ منفرد ادامه داد: با تک نرخی شدن ارز شاید در ابتدا کار مقداری سخت باشد اما اگر کمک دولت را در این زمینه از طریق بیمه‌ها به مردم برسانیم، افزایش قیمت دارو نباید از حد متعارف بیشتر شود، هر چند نابسامانی جدی در روابط بیمه‌ها و خدماتشان و همچنین روابط بیمه‌ها با فراهم‌کننده خدمات وجود داشته، اما قرار است با اقدامات دولت، در این زمینه همدلی ایجاد شود. همچنین باید ورودی بیمه‌ها با خروجی‌شان متعادل باشد.
 
وزیر بهداشت افزود: بنابراین بیمه‌ها در این زمینه به یک بسته خدمت تعریف شده نیاز دارند که خود اجازه تعیین آن را نداشته‌اند و کسی هم برایشان آن را تعریف نکرده است. در مجموع همیشه عدم هماهنگی میان منابع بیمه‌ها و خروجی‌ مصارف بیمه‌ها باعث شده که بیمه‌ها همواره عقب باشند. بیمه در این زمینه یک خط‌کش می‌خواهد و خط‌کش آنها، گایدلاین‌ها هستند. بیمه‌ها خود اجازه ندارند که این راهنماهای درمانی را تعیین کنند و وزارت بهداشت در این زمینه اقدام کرده و کتاب اول گاید‌لاین‌ها زیر چاپ رفته است. کتاب دوم نیز در اواسط اردیبهشت ماه چاپ می‌شود، بنابراین در این زمینه سعی کردیم برای اغلب بیماری‌های رایج، گایدلاین لازم را تعیین کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه سعی‌ما بر این است که آشفتگی در بازار دارو ایجاد نشود، گفت: حدود 10 هزار داروخانه در کشور فعالیت می کنند و مردم نیز سالانه حدود 700 میلیون بار به سیستم سرپایی درمان مراجعه می‌کنند. چطور می‌توان این 700 میلیون بار مراجعه را نظارت کرد. توان ما در این زمینه، خود مردم هستند. بر این اساس ما در نظر داریم که ارتباطمان را با مردم مستمر و مستقیم کنیم. در این راستا سامانه 1490 را راه‌اندازی کرده‌ایم که به صورت 24 ساعته فعال است. دفتر 1490 امروز بسیار شلوغ است، به طوری که روز اول راه‌اندازی حدود 200 مورد تماس داشت که البته تا این سامانه نهادینه شود، مقداری زمان می‌برد.
 
طریقت منفرد افزود: در مجموع از نظر ما قیمت داروهای تولید داخل، هیچ تغییری نکرده است، اما اینکه دارو در داروخانه‌ها به بهانه‌های مختلف با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رود، باید از آن جلوگیری شود.
 
وزیر بهداشت اظهار کرد: پایه طب، طب عمومی است. وقتی به طب عمومی بی‌توجهی می‌شود، طبیعتا نابسامانی زیاد، هزینه‌ها غیرمتعارف و مردم نیز به حقوق خود نمی‌رسند.
 
وی به برنامه پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: 17 سال است که این برنامه تکلیف قانونی کشور است. دولت نهم و دهم تصمیم گرفت از این مین رد شود، هر چند مقداری دیر شده، اما از آن رد خواهد شد.
 
طریقت منفرد در ادامه درباره تورم در حوزه سلامت نیز افغزود: حوزه سلامت نیز جدای از سایر حوزه‌ها نیست. اینکه میزان تورم چقدر است، نمی‌دانم اما هزینه‌ها نامتعارف است. مردم ابتدا به طب عمومی روی می‌آورند، این در حالیست که اقبال به طب عمومی نیست. لازم است این بی‌توجهی اصلاح شود، تا فرهنگ‌سازی آن انجام گیرد.
 
وی درباره فارسی‌ نویسی نسخه های پزشکی و جواب آزمایشها گفت: این موضوع مدتها مطرح است، اما دو مانع کارشناسی وجود دارد. ابتدا ارتباط پزشکی ما باید با خارج برقرار بماند و اگر بیماری بخواهد مدارک پزشکی خود را به خارج از کشور ببرد، باید با زبان بین‌المللی باشد. اما باید گفت که خوشبختانه با پیشرفت پزشکی کشور، نیازی به دریافت خدمات از خارج از کشور نداریم. مسئله دیگر مربوط به اسرار پزشکی است و اینکه انسانها یکسری تغییرات را سخت می‌پذیرند.
 
وزیر بهداشت در همین زمینه تاکید کرد: از اینجور دستورها ابایی ندارم. اما اجازه دهید آخرین مراحل کارشناسی را انجام دهیم و بعد اقدام می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *