سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

تلخ ترین خاطره‌ام از مجلس ششم است

سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 280383
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری استعفای دسته جمعی نمایندگان مجلس ششم را از تلخ ترین خاطرات خود در مجلس می داند.


به گزارش جهان، حسن سبحانی  در دامغان و در سال 1332 بدنیا آمد. وی تحصیل در دوره کارشناسی اقتصاد را در بهمن 53 و در دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه ملی ایران ( دانشگاه شهید بهشتی فعلی ) آغاز کرد. دوره دکترای خود را نیز در دانشگاه تهران سپری کرد و در اسفند 1371  از رساله دکتری خود با عنوان «نظام اقتصادی اسلام» دفاع کرد.  وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت کمیته انقلاب اسلامی دامغان  و همچنین در سال 1358 به عضویت شورای شهر دامغان درآمد.

حسن سبحانی در طول 34 سال که از انقلاب اسلامی می گذرد دارای سوابق اجرایی فراوانی است از جمله؛ معاون دفتر وزارتی و روابط عمومی وزارت ارشاد اسلامی در سالهای 59 و 60، نماینده مردم دامغان در ادوار پنجم و ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی از سال 75 تا 87 و همچنین اکنون نیز به عنوان مدیر گروه اقتصاد اسلامی، پولی و مالی دانشگاه تهران فعالیت می کند.

حسن سبحانی در گفت‌وگو با فارس به تبیین نظراتش درباره شرایط کشور، انتخابات آینده و دغدغه اش برای ورود به عرصه انتخابات  و سیاست‌های دولت در بحث هدفمندی یارانه ها پرداخت که مشروح آن در پی می آید:

فارس: آقای دکتر بعنوان اولین سوال بفرمایید مهمترین دغدغه ای که باعث شد شما وارد عرصه ریاست جمهوری شوید، چه بود؟

سبحانی: من بر این باورم که فعالیت های رئیس جمهور باید کارآمد باشد و معتقدم الآن با فعالیت هایی که دولت فعلی انجام می دهد، کشور را ناکارآمد می کند بدین معنی که از امکانات موجود بهره بسیار کمی می گیرد. ناکارآمدی باعث می شود مسائل مردم حل نشود و به تدریج به نارضایتی بیانجامد که الآن نیز وجود دارد. ادامه این نارضایتی ممکن است مشروعیت نظام را زیر سوال ببرد. درحقیقت بزرگترین انگیزه من برای حضور در انتخابات، اصلاح مسیر اجرایی کشور به شیوه ای است که بتوانم کارآمدی را افزایش دهم و بدین طریق جلوی تعرض به مشروعیت نظام را بگیرم.

فارس: چه چیز برای شما مهمتر از سیاست است؟

سبحانی: سیاست و اقتصاد و دیگر حوزه های موجود، همه اینها برای تعمیق دین و ارزش های اسلامی و انسانی است. اگر هم به سیاست یا اقتصاد وارد شوم بخاطر این است که آنان را اخلاقی کنم. البته قبل از همه اینها، اخلاق مبتنی بر دین اسلام معنا دارد. مقوله ای که الان آنقدر پیش رفته است که اخلاق را سیاسی کرده است.

فارس: کارایی تان را بیشتر در مجلس می دانید و یا در ریاست جمهوری؟

سبحانی: کشور چون دارای حزب نیست، نمایندگان مجلس نیز متشکل نیستند. مجلس مکانی است که اکثریت باید به یک موضوعی رأی بدهند تا آن مورد قانون شود. باید بگویم در مجلس تاثیرگذاری ساده نیست؛ اما در دولت شرایط متفاوت تر است.

فارس: کدام یک از اقدامات و فعالیت های این دولت را ادامه خواهید داد؟

سبحانی: ارتباط با اقشار مختلف مردم در نقاط مختلف کشور، یکی از اقدامات خوبی بود که این دولت انجام می دهد و من نیز تصمیم دارم چنین کاری را ادامه دهم. البته منظور من از ارتباط با مردم، سفرهای استانی نیست و ممکن است روش من بدین صورت نباشد و به شیوه دیگری انجام شود. اصل این کار که دولت از پایتخت به نقاط مختلف کشور برود و در جریان امور باشد خوب است اما روش اجرایش را باید طوری تعریف کنیم که کارآمد باشد و هزینه های کمتری داشته باشد.

فارس: تعامل شما با مجلس چگونه خواهد بود؟ آیا مجلس هنوز در رأس امور است؟

سبحانی: مجلس بالاترین شأن را در جمهوری اسلامی دارد و دولت هم عمده ترین وظیفه اش اجرای قانونی که مجلس وضع می کند است. نگاه به مجلس، نگاه به ملت است و احترام به ملت، اجرای قوانین مجلس است.

فارس: برنامه ای در رابطه با هدفمند کردن یارانه ها دارید؟ 

سبحانی: من از اول به قانون هدفمندی انتقاد داشتم و مخالف اجرایی شدن آن بودم. اما اکنون اعلام می کنم دولت قانون تشکیل می دهم و همین قانونی که به آن انتقاد دارم و موجب وارد شدن خسارات به کشور می دانم را اجرا می کنم؛ اما بلافاصله نسبت به اصلاحش از طریق مجلس اقدام می کنم تا هم قانون را اجرا کرده باشم و هم قانون اصلاح شده را.

فارس: در چه زمینه هایی به قانون هدفمندی یارانه ها نقد دارید؟ 

سبحانی: این قانون در همه عرصه ها اشکال داشت. این قانون زندگی را هم برای مردم  و هم برای تولید کننده تنگ کرده است. چون تصمیمات دولت هزینه نهادهای تولید را افزایش داده است. این قانون همچنین موجب پایین آمدن کیفیت خدمات دولتی نیز شده است. باید آسیب شناسی کرد که در چه مواضعی کشور لطمه دیده است و چه باید بکنیم که این لطمات به کمترین حد برسد. این را هم بگویم چون این قانون کج شروع شده و آثار آن کجی باقی مانده است، ما نمی توانیم توقع این را داشته باشیم که ادامه کار بدون خسارات باشد.

فارس: موضع شما نسبت به فتنه 88 چیست؟ 

سبحانی: فتنه به معنای عدول از قانون، اختلاف اندازی و تخلف همواره محکوم بوده است. باید بگویم که اختلاف برانگیزی، توهین به ارزش های جامعه و عدول از قانون هیچ زمان مورد تایید من نیست.

فارس: وزرایتان را با چه شاخصه هایی انتخاب می کنید؟ 

سبحانی: وزرای من نباید صفر کیلومتر باشند. وزیر نباید در وزارتخانه تجربه کسب کند. باید متخصص در موضوع باشد. البته من هیچ تعصبی درباره افراد ندارم و به جناح ها نگاه نمی کنم.

فارس: شما خطر جریان انحرافی را بیشتر می دانید یا فتنه ای با مدل 88 ؟

سبحانی: من در مورد مسائلی که اطلاع ندارم صحبت نمی کنم.

فارس: سازش یا گفتمان مقاومت، کدام یک را شما در حوزه سیاست خارجه دنبال می کنید؟ 

سبحانی: در حوزه سیاست خارجی، جستجوی هرچه بیشتر منافع ملی اصل است. البته بر اساس اصل 110 قانون اساسی مسائل مربوط به سیاست های کلان کشور در حوزه اختیارات رهبری است. ایشان این سیاست ها را یا از طریق مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا از طریق شورای عالی امنیت ملی دنبال می کند. بدیهی است رئیس جمهور اینگونه مسائل را مبتنی بر قانون اساسی که نفی سلطه است و در عین حال ارتباط صلح آمیز با دول غیر محارب دنبال می کند به نحوی که منافع ملی کشور لحاظ شود.

فارس: تلخ ترین و شیرین ترین خاطره ای که در دوران نمایندگی داشتید، چه بوده است؟ 

سبحانی: استعفای دسته جمعی نمایندگان مجلس ششم از تلخ ترین خاطرات من در مجلس بوده است. اصلا دوست نداشتم چنین اتفاقی در مجلس جمهوری اسلامی بیفتد. درباره شیرین ترین خاطره نیز موارد زیادی وجود دارد مانند سهمیه بیندی کردن بنزین و خیلی موارد دیگر.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *