سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

مهمترین راکتور اتمی پیونگ‌یانگ فعال شد

پنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب: 279546
در صورت راه افتادن نیروگاه یونگ بیون، این رآکتور می‌تواند در حدود 6 کیلوگرم پلوتونیوم تولید کند.
به گزارش جهان، خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند نوشت، پیونگ یانگ 6 ماه زمان نیاز دارد تا نیروگاه هسته‌ای یونگ بیون را به طور کامل راه‌اندازی کند، نیروگاهی که از سال 2007 تعطیل شده بود. اما به اعتقاد کارشناسان برای تولید پلوتونیوم لازم جهت استفاده نظامی، پیونگ یانگ زمان زیادی لازم دارد.

کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد که نیروگاه 5 مگاواتی یونگ بیون را راه اندازی کرده و قصد دارد روند پرشتاب تری به توانمندی هسته‌ای خود دهد. زیگفرید هکر، متخصص مسائل هسته‌ای در دانشگاه استنفورد و آخرین فردی که به عنوان یک خارجی به نیروگاه یونگ بیون رفته و آنجا را دیده، در مصاحبه‌ای می‌گوید: در صورت راه افتادن نیروگاه، این رآکتور می‌تواند در حدود 6 کیلوگرم پلوتونیوم تولید کند. این کارشناس مسائل هسته‌ای می‌افزاید: کره شمالی در زمانی که وی از آن نیروگاه در سال 2010 دیدن کرده بود، بین 24 تا 42 کیلوگرم پلوتونیوم در اختیار داشته است(میزان معادل ساخت 4 تا 8 بمب) آزمایش هسته‌ای کره شمالی در ماه فوریه نیز با کمک پلوتونیوم صورت گرفته بود.

اولی هنونن، رییس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در این باره می‌گوید: کره شمالی پیشتر در توافق سال 1994 با آمریکا این نیروگاه را بسته بود، اما در مقاطعی اقدام به بازگشایی آن کرده بود. این دو کارشناس مسائل هسته‌ای می‌گویند که کره شمالی بدون کمک خارجی می‌تواند دوباره این نیروگاه را راه اندازی کند. تصاویر ماهواره‌ای حکایت از آغاز فعالیت نیروگاه یونگ بیون دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *