پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

«مفاتیح الحیات» به نیم‌ میلیون نسخه رسید

جمعه ۲ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 277987
کتاب گرانسنگ مفاتیح‌الحیات به قلم آیت‌الله جوادی آملی در کم‌‌تر از یک سال به چاپ نود و دوم رسیده و در مجموع، تیراژی نزدیک به 500 هزار نسخه را تجربه کرده؛ رکوردی که تاکنون ‌سابقه نداشته است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کتاب «مفاتیح الحیات» اثر آیت‌الله جوادی آملی، در دومین روز از برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. این کتاب 776 صفحه‌ای در همان ده روز برپایی نمایشگاه کتاب به چاپ دوم رسید و در مجموع، 30 هزار نسخه از آن در نمایشگاه به فروش رفت یا پیش‌فروش شد.

حالا این کتاب در کم‌‌تر از 11 ماه به چاپ نود و دوم رسیده و در مجموع تیراژی نزدیک به 500 هزار نسخه را تجربه کرده؛ رکوردی که تاکنون ‌سابقه نداشته است!

جالب اینکه با وجود گرانی‌‌های اخیر و افزایش بیش از دو برابری قیمت کاغذ، این کتاب همچنان با نرخ ثابت 14 هزار و 500 تومان چاپ می‌شود. این موضوع باعث برخی سوء استفاده‌ها شده، به طوری که این اثر ارزشمند هم‌اکنون در برخی کتاب‌فروشی‌های تهران و حتی شهرستان‌های کشور نظیر کرمانشاه با قیمتی بالای 18 هزار تومان عرضه می‌شود که این امر خلاف قانون نشر به ویژه انتشارات «اسراء» به عنوان ناشر کتاب است.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که کتاب «مفاتیح الحیات» چه ویژگی‌هایی دارد که با این استقبال روبرو شده؟

حجت‌الاسلام یدالله مقدسی عضو گروه تحقیق و تنظیم کتاب مفاتیح الحیات می‌گوید: «مفاتیح الحیات» به معنای کلیدهای زندگی و در واقع جلد دوم کتاب مفاتیح الجنان است که با هدف آشنایی عموم مردم با آیات و روایات مربوط به روش‌های زندگی و معاشرت‌های اجتماعی و مسائل مربوط به جامعه اسلامی، تحت نظر آیت‌الله جوادی آملی نگاشته شده است. وی ادامه می‌دهد: انسان با عمل به کتاب «مفاتیح الجنان» مرحوم شیخ عباس قمی، «کلید بهشت» را به دست می‌آورد. کتاب مفاتیح الحیات نیز با همین هدف و به زبانی ساده نوشته شده است و این کتاب «کلید زندگی» واقعی را به انسان می‌دهد تا انسان بتواند با آن «کلید بهشت» را به دست آورد.

به گفته آیت‌الله جوادی آملی، کتاب مشهور مفاتیح الجنان مسیر رسیدن به جنت را برای مسلمانان ترسیم می‌کند و نیاز بود کتابی درباره مسیر زندگی در این دنیا هم برای جامعه اسلامی تدوین شود و این اتفاق با انتشار مفاتیح الحیات به وقوع پیوست.

یدالله مختاری معاون مالی اداری مرکز چاپ و نشر بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در این باره می‌گوید: نگاه ما در مرکز چاپ و نشر اسراء به کتاب مفاتیح الحیات به هیچ وجه اقتصادی نیست و بنا بر تاکید حضرت آیت‌الله جوادی آملی، تلاش می‌کنیم قیمت این اثر ارزشمند افزایش نیابد.

 



«مفاتیح الحیات» که قرار است به زبان‌های دیگر از جمله اردو و عربی هم ترجمه شود، شامل پنج بخش اصلی بوده و بخش اول با موضوع تعامل انسان با خود است که 12 فصل این بخش شامل تفکر و تدبر، یادگیری و دانش اندوزی، کار و تلاش، حفظ تن و حرمت اضرار به نفس، نظافت و بهداشت، خوردن و آشامیدن، لباس و پوشش، زینت و آراستگی، مسکن و امکانات زندگی، مسافرت، خواب و بیداری و تفریحات سالم و ورزش است.

در بخش دوم مطالبی در زمینه تعامل انسان با همنوعان آمده که شامل فصل هایی با عنوان خویشاوندان، مسلمانان، بیگانگان، مستضعفان، دشمنان و شهروندان است. بخش سوم نیز تعامل مردم و نظام اسلامی مورد توجه قرار گرفته که شامل 4 فصل از جمله نظام سیاسی، نظام اجتماعی، شهرداری و شهرسازی و امور اقتصادی است. بخش چهارم کتاب مفاتیح الحیات به تعامل انسان با حیوان اختصاص دارد که  این بخش نیز شامل سه فصل با عنوان نگهداری حیوان، بهره گیری از حیوان و حقوق حیوان است. بخش پنجم کتاب مفاتیح الحیات در مورد تعامل انسان با خلقت زیست محیطی است که شامل 9 فصل از جمله محیط زیست، آب و هوا و خاک حاصلخیز، درختکاری و جنگل‌ها، فضای سبز و مراتع، باد و باران، نهرها و دریاها، راه‌ها و جاده‌ها، مواد سوختی  و گردشگری و دیدار شگفتی‌های تاریخی و طبیعی است.

در بخش پایانی مفاتیح الحیات نیز مطالبی در خصوص کارها در روزهای ماه قمری، سنت‌ها، اشارات زمان، اشارات سنت‌ها و فهرست منابع درج شده است.

برای نمونه، با توجه به رواج مدگرایی و تجمل‌‌پرستی در جامعه،‌ برخی آداب پوشش از منظر ائمه‌ اطهار علیهم‌السلام را در کتاب مفاتیح‌الحیات مرور می‌کنیم:

رسول خدا(ص) می‌فرماید: کفش خوب و لباس پاکیزه بپوشید؛ همچنین می‌فرماید: هرگاه مردان و زنان امت من، از پوشیدن کفش‌های وصله‌دار دریغ نکنند خدا بر آنان آسان گیرد. رسول مهربانی‌ها از انگشت‌نما شدن به دلیل افراط و تفریط نهی فرموده است و می‌فرماید: لباسی را که در زیبایی یا زشتی شهرت دارد، نپوشید!

امیرمؤمنان(ع) هم درباره آداب پوشش می‌فرماید: هر کس به ادامه زندگی علاقه‌مند است،‌ کفش خوب و لباس راحت و سبک بپوشد. ایشان در جای دیگری می‌فرماید: 6 چیز از اخلاق قوم لوط است که «گشودن و باز گذاشتن دکمه‌های پیراهن و قبا» و «پوشیدن روپوش بلند از روی تکبر که بر زمین کشیده می‌شود» از جمله آن‌هاست.

اسحاق بن عمار می‌گوید از امام صادق (ع) پرسیدم: آیا رواست که مؤمن 10 پیراهن داشته باشد؟ فرمود: آری. پرسیدم: بیست پیراهن چطور؟ فرمود: آری! این‌ها اسراف نیست، بلکه اسراف این است که پیراهن آبروداری [مهمانی و مجلس رسمی] را پیراهن کار قرار دهی. امام در جای دیگری نیز می‌فرماید: کمترین حدّ اسراف، استفاده بی‌جا [در حال عادی و کار] از لباس رسمی است که برای حفظ آبروست. به فرموده پیشوای فقه جعفری، رسول خدا(ص) مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی می‌فرمود.

علاقمندان برای تهیه کتاب مفاتیح الحیات می‌توانند با شماره تلفن 7765356 0251 تماس بگیرند یا به شماره 30001182 پیامک بزنند. کاربران فضای مجازی هم می‌توانند از طریق سایت www.mafatih-javadi.ir نسبت به سفارش خرید کتاب به صورت اینترنتی اقدام کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *