پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۴

اخلاق، نیاز امروز ورزش کشور

محمد آخوندی
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 276432
رهبر معظم انقلاب به مقوله ورزش به ویژه ورزش قهرمانی نگاه خاصی دارند که متاسفانه نشان‌دهنده مسیر غلط برخی دست‌اندرکاران حوزه ورزش است.
جهان نيوز- محمد آخوندی: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر حكيم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار جمعی از پیشکسوتان، مربیان و مدال‌آوران مسابقات جهانی و مسؤولان ورزش کشور به نکات مهم و ارزشمندی اشاره فرمودند که می‌تواند نقشه راه جامعه بزرگ ورزش ایران و متولیان ورزش باشد.

نکته‌سنجی و تحلیل دقیق و هوشمندانه از زوایای مختلف ورزش و نگاه ویژه ایشان به مقوله پهلوانی، جوانمردی و اخلاق در ورزش علاوه بر اینکه نشان‌دهنده تسلط و اشراف کامل معظم‌له بر همه موضوعات کشور است، نکته کلیدی دیگری را نیز آشکار می‌کند و آن هم نگاه خاص ایشان به مقوله ورزش بویژه ورزش قهرمانی است که متاسفانه نشان‌دهنده مسیر غلط برخی دست‌اندرکاران حوزه ورزش است. در این نوشتار تلاش می‌کنم به برخی از این نکات اشاره داشته باشم.
 
1- مقام معظم رهبری قهرمانان را مظهر توانایی‌های یک ملت و موجب افزایش اعتماد به نفس و اعتماد ملی مردم دانستند و حضور ورزشکاران در میدان‌های بین‌المللی با حفظ اخلاق و روحیه جوانمردی و رعایت جوانب شرعی را تبلیغ جهانی ارزش‌ها و صفات برجسته یک ملت خواندند. ایشان در این زمینه به حضور بانوان و دختران ورزشکار با رعایت حجاب شرعی، موفقیت‌های ورزشی جانبازان و معلولان، زنده نگه داشتن شعائر دینی و معنوی در میدان‌های بین‌المللی از سوی قهرمانان ورزشی و انصراف ورزشکاران جوان ایرانی از مسابقه با نمايندگان رژیم صهیونیستی اشاره کردند و آن را اقدامی مهم و قابل ستایش و دارای ابعاد فرهنگی و تبلیغی دانستند؛ نکاتی که توجه بیشتر مسؤولان ورزش را می‌طلبد. متاسفانه در برخی موارد شاهد آن هستیم که توجه بیش از حد به مدال‌آوری و کسب عناوین قهرمانی، برخی مسؤولان ورزشی را از توجه ویژه و دائم به این نکات ارزشمند دور می‌کند و در برخی مواقع نیز این حرکات رنگ و بوی تبلیغات و شعارزدگی به خود می‌گیرد. بيانات دیروز مقام معظم رهبری در این بخش می‌تواند تلنگری تازه به مسؤولان و متولیان ورزش در همه سطوح باشد تا در کنار پرداختن به مسائل حرفه‌ای ورزش، از مسائل فرهنگی و اخلاقی برای رشد و توسعه ورزش قهرمانی و آثار مثبت بین‌المللی آن غافل نشوند.
 
2- نکته مهم دیگری که در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به چشم می‌خورد تاکید چندباره ایشان به ترویج ورزش همگانی میان آحاد مردم بویژه جوانان است. ایشان نه تنها فراگیر شدن ورزش همگانی را یکی از نیازهای اساسی کشور و از وظایف قهرمانان ورزشی دانستند بلکه آن‌را موجب حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد برشمردند، یعنی باز هم نگاهی اخلاقی و فرهنگی به مقوله ورزش؛ همان چیزی که متاسفانه کمتر در محیط پرهیاهوی ورزش مورد توجه قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد با این تاکیدات، بر همه مسؤولان، رسانه‌ها و اهالی ورزش است که در راستای همگانی کردن ورزش بیشتر تلاش کنند. شاید تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به قهرمانان ورزشی برای نقش‌آفرینی در ورزش همگانی به علت عدم موفقیت مسؤولان امر در این بخش باشد که خود تذکر و هشداری است برای کسانی‌که سال‌ها بودجه‌های فراوانی برای ورزش همگانی داشته‌اند اما در تحقق آن به موفقیت مطلوب دست نیافته‌اند.
 
3- به نظر بنده مهم‌ترین بخش از بیانات دیروز مقام معظم رهبری که می‌تواند درمان همه مشکلات امروز ورزش کشور باشد، موضوع اخلاق در ورزش است. جایی که ایشان ضمن سالم خواندن جامعه ورزشی کشور درباره تلاش برخی برای تخریب فضای ورزش کشور هشدار دادند. موضوعی که سال‌هاست از سوی برخی رسانه‌ها مکرر درباره آن به مسؤولان مربوط تذکر داده می‌شود و عدم توجه آنان کار را به جایی می‌رساند که مقام معظم رهبری صراحتا از این اقدامات گلایه می‌کنند و درباره آن هشدار می‌دهند. نکته جالب توجه این است که ایشان در بیانات خود حتی به روش‌های این افراد اشاره کرده و در این بخش بر نقش اساسی و مهم رسانه‌های ورزشی تاکید می‌کنند. دراین باره توجه به چند نکته اساسی ضروری است:
 
الف- تخریب فضای ورزش کشور از طریق ترویج تهمت، دروغ، نزاع و تخریب افراد، امری است که متاسفانه هر روز شاهد آن هستیم و تقریبا هیچ برنامه‌ای برای اصلاح این روند در هیچ بخش مسؤول کشور وجود ندارد. نه در وزارت ورزش و جوانان و نه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. حتی برخورد انفعالی مسؤولان ورزش کشور برای در امان ماندن از تیغ انتقادات این رسانه‌ها موجب شده است آنان با بی‌پروایی بیشتری به اقدامات خود ادامه دهند. البته این نکته نیز در بیانات مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است که برخی رسانه‌های ورزشی در این مسیر حرکت می‌کنند و البته شاید صدای رسانه‌های ورزشی سالم به جایی نمی‌رسد. بنابراین بر مسؤولان ورزشی و رسانه‌ای است که با جدی گرفتن این هشدار رهبری عظیم‌الشأن، برای برخورد با آن راهکارهای مناسبی اتخاذ کنند.
 
ب- رسانه‌های ورزشی شامل خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، مجله‌ها و سایت‌های ورزشی‌اند و البته مهم‌ترین رسانه‌های ورزشی مربوط به صدا و سیماست. به نظر می‌رسد هشدار مقام معظم رهبری شامل همه رسانه‌هاست که به نظر این حقیر نقش بخش‌های ورزشی صدا و سیما از همه رسانه‌ها بیشتر و تاثیرگذارتر است. رسانه‌های مکتوب و دیجیتالی دارای مخاطبان مشخص و محدودی هستند که البته برخوردهای غیراخلاقی آنان موجب تخریب فضای ورزش می‌شود اما صدا و سیما با مخاطب هفتاد و چند میلیونی خود قطعا می‌تواند در اصلاح یا تخریب این فضا نقش اصلی را ایفا کند. رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات خود خاطر نشان کردند: برخی رسانه‌های ورزشی با بزرگنمایی موضوعات کوچک و ایجاد فضای دعوا، تلاش می‌کنند افراد مصاحبه‌کننده را به سمت حرف‌های تند و ناسزاگویی سوق دهند که این کار نادرستی است و باید نقطه مقابل آن در رسانه‌ها تقویت شود. متاسفانه شاهدیم در صدا و سیما برنامه یا برنامه‌هایی هستند که اساسا استراتژی و هدف خود را جذب مخاطب از هر طریق قرار داده‌اند و اتفاقا با روش‌های مذمومی که از سوی مقام معظم رهبری مورد نکوهش قرار گرفته است تلاش می‌کنند بر مخاطبان خود بیفزایند. در این برنامه اصولا درگیر کردن اهالی ورزش و تمسخر و تحقیر افراد از بنیادی‌ترین اصول پذیرفته شده است و هرکس که مقابل جریان خطرناک غیراخلاقی این برنامه قرار گیرد حتما مورد تخریب قرار خواهد گرفت. بخش بدتر ماجرا جایی است که این برنامه تلاش می‌کند با این روش‌های خطرناک غیراخلاقی بر فضای ورزش و مسؤولان مربوط نیز تاثیر گذاشته و تصمیمات آنان را مطابق میل خود تغییر دهد.
 
ج- نکته تاسف برانگیز ماجرا این است که بسیاری از برنامه‌های دیگر ورزشی صدا و سیما، متاثر از این برنامه تلاش می‌کنند روش و سبک و سیاق آن‌را تقلید کنند و برای جذب مخاطب بیشتر در مسیر برنامه مورد اشاره قدم بردارند که این زنگ خطری است برای مسؤولان صدا و سیما که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، سیاست‌های ویژه‌ای برای دوری برنامه‌های ورزشی رسانه ملی از فضای غیراخلاقی و حرکت در مسیر صحیح مورد نظر رهبری نظام اتخاذ کنند.
 
د- نکته خطرناک دیگری که همواره برنامه‌های ورزشی صدا و سیما را تهدید می‌کند، تاثیر‌پذیری آنها از رسانه‌های زرد ورزشی است. یعنی موضوعی که با اهداف غیر‌ورزشی در این رسانه‌ها پرداخته می‌شود به غلط دستمایه برخی برنامه‌های ورزشی صدا و سیما قرار می‌گیرد. یعنی به جای اینکه صدا‌و سیما بر فضای ورزش تاثیر مثبت اخلاقی داشته باشد، از رسانه‌های ورزشی زرد متاثر می‌شود.
 
4- نکته آخر اینکه شاید مخاطبان اصلی مقام‌معظم رهبری برای رعایت اخلاق در محیط ورزش، مسؤولان عالیرتبه ورزش کشور باشند. جایی که بالاترین مقامات ورزش کشور مقابل دیدگان مردم، رسانه‌ها و جامعه ورزش مسائل اختلافی خود را مطرح می‌کنند و برای رسیدن به برخی پست‌های مهم ورزشی در جنگ خاموش و پشت پرده‌ای با هم به سر می‌برند. اگر اخلاق ورزشکاری از سوی مسؤولان ورزش رعایت نشود چه انتظاری باید از ورزشکاران نوجوان و جوان داشت؟ اگر چه در بسیاری از موارد جوانان غیور ورزشکار ایرانی درس اخلاق به مسؤولان ورزش داده‌اند اما ظاهرا این مسؤولان محترم باید قبل از حضور در عرصه ورزش بیشتر خود را به سلاح اخلاق مجهز کنند.
مرجع : وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Norway
اینکه رهبری عزیز با این همه مشغله دقیقا درباره برنامه های ورزشی تحلیل می کنند واقعا مایه خوشحالی است . نمونه بارز برنامه مخرب ٰ برنامه نود است . که همانطور که ایشان گفتند به دنبال ایجاد دعوا بین مردم است . اقای ضرغامی لطفا توجه کنند.
امیر
دوست گرامی!لطفا نتیجه گیری از صحبتهای حضرت آقا رو به افکار عمومی واگذار کنید
Norway
خوب نظر افکار عمومی معلومه دیگه . از نرفتن به ورزشگاهها و کم شدن تیراژ روزنامه های ورزشی معلومه که از این روشها و بی ادبی ها راضی نیستند. من که اجازه نمی دم پسر 11 ساله ام برنامه های ورزشی رو نگاه کنه . فقط پخش زنده های فوتبال رو می بینه .
Norway
به نظر من افکار عمومی هم از این همه دعوا در برنامه های ورزشی خسته شده اند. این موضوع بیشتر شامل برنامه های فوتبالی است و نتیجه نگرفتن فوتبال ملی هم مزید بر علت شده و موجب شده است مردم از فوتبال زده شوند. پس باید یک فکر اساسی بشود تا صدا و سیما در باره برنامه های ورزشی خود تجدید نظر کند و روح نشاط و امیدواری را به ورزش تزریق کند.