شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

تحریم ها و ارز و مشکلات بیماران خاص

يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 276026
در بعد دیگری باید گفت نوعی مدیریت ارزی دولت و رویکرد تخصیص ارز دولت به این داروها (که با نوسان ها و چالشهایی همراه بود) مزید بر علت گشت و عملا حل مساله داروها برای بیماران خاص را با پیچیدگی بیشتری همراه کرد.
به گزارش جهان، علی رمضانی در سرمقاله روزنامه آفرینش می نویسد: بیماران ویژه یا خاص در هر کشوری واقعیتی هستند که باید نظام سیاسی، بهداشتی و اجتماعی آن جامعه با نگاهی جدی به این قشر بنگرد یعنی بنا به توانایی وتوسعه کشور ها و نگاه به بخش بهداشت این بیماران مورد توجه مقامات سیاسی کشورهاست.
 
در این حال در کشور ما نیز هر چند در طول دهه های گذشته به مشکلات این گروه از بیماران بیشتر توجه شده و سیاست هایی فراخور حال و رفاه این قشر انبوه اتخاذ شده است.
 
اما در یک سال گذشته و با افزایش تحریم ها و همچنین افزایش قیمت ارز رفاه و آسایش این بیماران با چالشهایی نوین همراه شده و مشکلات دارویی همواره یکی از دغدغه های مهم واساسی این بیماران وخانواده های آنها بوده است.
 
چنانچه بنا به برخی آمار گرانی در کنار نایاب شدن داروهای بیماران خاص یا صعب العلاج رنجش بسیاری را برای بیماران به همراه آورده است. تا جایی که قیمت برخی داروهای ضد سرطانی 4 میلیون و ام اس هم به 11میلیون تومان رسیده است.
 
اگر به چالشهای کنونی بیماران خاص در کشور نگاهی داشته باشیم باید گفت از یک سو هر چند غرب و کشورهای غربی اعمال تحریم های علیه ایران را با صادرات دارو به ایران مربوط نمی دانند، اما واقعیت این است که محدودیت های گسترده ای در راه واردات دارو به کشور از سوی کشورهای غربی ایجاد شده و با لطبع بیمارهای خاص در کشور تهدید می شوند.
 
این امر به نوعی به خطر افتادن جان انسان های بی گناه در کشور است. از سوی دیگر نیز اینکه چالش ارزی و افزایش نرخ ارز خود بعد دیگر و مهم چالشهای بیماران خاص برای یافتن دارو در کشور است. در این شرایط بخش بهداشت از نوسانات ارزی ضربه پذیر تر شده و موجب شده است برخی دارو‌ها نایاب شده، برخی دارو‌ها دیگر نیز با قیمت‌های نجومی روبرو باشد و عملا بیماران بیماری های خاص را در پیچ و خم رفت و آمد به داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی گیر کنند.
 
در بعد دیگری باید گفت نوعی مدیریت ارزی دولت و رویکرد تخصیص ارز دولت به این داروها (که با نوسان ها و چالشهایی همراه بود) مزید بر علت گشت و عملا حل مساله داروها برای بیماران خاص را با پیچیدگی بیشتری همراه کرد.
 
آنچه مشخص است اگر در گذشته بیماران خاص در کشور از مشکلات بیماری و پیامد های آن بر زندگی شخصی و اجتماعی خود و ضعف شبکه داروخانه های کشور، قیمت بالای داروی ضروری و استاندارد، عدم پوشش بیمه ای گسترده داروها و....رنج می برند، اما اکنون قیمت ارز و تحریم ها نیز افزوده شده و چگونگی تامین داروهای ضروری و ویژه مساله ای نوین شده است.
 
در این حال هر چند دولت تاکنون کوشیده تا با برخی پوشش بیمه ای، افزایش تولید داخلی دارو و اعطای یارانه بخشی از مشکلات بیماران را بکاهد و حتی قرار است کارت هوشمندی برای بیماران خاص و صعب العلاج صادر گردد تا داروی مورد نیاز به راحتی در اختیار آنها قرار گیرد، اما باید گفت اگر بیماران خاص و صعب العلاج از حمایت همه جانبه و حداکثری دولت برخوردار نباشند زندگی و سلامت آنها به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد.
 
این در حالی است که قریب به 100 هزار بیمار خاص و سرطانی در کشور داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *