کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند گام تا کشف ذره گریزان هستی

18 اسفند 1391 ساعت 12:04

فیزیکدانهای سرن طی همایشی در ایتالیا اعلام کردند که به این نتیجه نزدیک می شوند که آنچه سال گذشته کشف شده بوزون هیگز بوده است.


به گزارش جهان به نقل از مهر، فیزیکدانهای سرن با شرکت در همایشی که از روز 2 مارس در ایتالیا برگزار شده نزدیک شدن نتیجه گیریها درباره اینکه بوزون کشف شده به واقع بوزون هیگز بوده را محتمل تر از قبل دانسته اند.
 
وجود یک ذره ریزاتمی که توضیحی برای جرم دار شدن ماده است از مدتها قبل به طور نظری مطرح شده بود و در این نظریه ها از این ذره به عنوان بنیاد گمشده فیزیک یاد می کردند.
 
پالین گانیون فیزیکدان مرکز تحقیقات هسته ای اروپا گفت: تحلیلهای جدید نشان می دهد که دانشمندان به یقین می رسند که آنها بوزون هیگز را یافته اند اما محققان می خواهند این مسئله را با قطعیت 99.9 درصد اعلام کنند.
 
ماه ژوئیه گذشته دانشمندانی که با بزرگترین برخورد دهنده ذرات ، دستگاه 10 میلیارد دلاری هادرون در مرز سوئیس و فرانسه کار می کردند اعلام کردند که ذره ای را یافته اند که شبیه بوزون هیگز است اما نمی توانند به طور قطع بگویند که این ذره همان بوزون هیگز است یا خیر. اکنون هزاران بررسی نشان می دهد که آنها از هر زمان دیگری به نتیجه نزدیک تر شده اند.
 
گانیون در اینهمایش اظهار داشت: هرچه می گذرد بوزون کشف شده بیشتر و بیشتر به بوزون هیگز شبیه می شود.
 
وی یافتن بوزون هیگز را به شناسایی یک فرد خاص تشبیه کرد. این ظاهر، این نوع رفتار و علائم شبیه هیگز است اما دانشمندان می خواهند پیش از برآوردن فریاد یافتم، یافتم، اطمینان حاصل کنند که همان بوزون هیگز واقعی است.
 
این فیزیکدان سرن گفت: آخرین مسئله ای که درباره این ذره باید بررسی شود این است آیا این ذره ریز اتمی هیگز است یا گراويتون. گراويتون یک ذره ریر اتمی دیگر است که با میدانهای مغناطیسی ارتباط دارد، نه جرم.
 
دانشمندان با بررسی چرخش این ذره می توانند بگویند که آیا این بوزون همان بوزون هیگز است یا خیر. اگر این ذره چرخش داخلی نداشته باشد ، بوزون هیگز کشف شده است و اگر دارای چرخش های بسیاری باشد این گراويتون است.
 
این اظهارات توسط یکی تیمهای تحقیقاتی سرن ارائه شده و قرار است که گروه بعدی نتایج خود را هفته آینده اعلام کند.
 
شان کارون فیزیکدان موسسه فناوری کالیفرنیا که در این تحقیقات حضور نداشته اظهار داشت که دانشمندان تنها تلاش می کنند که محتاط  باشند و تمام ابعاد را در نظر بگیرند.
 
وی افزود: بدون بوزون هیگز و توضیح این که چرا الکترونها و ماده جرم دارند هیچ اتم، هیچ شیمی و هیچ حیاتی را نمی توان تصور کرد، پس اهمیت این بوزون بسیار زیاد است.


کد مطلب: 275743

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/275743/چند-گام-کشف-ذره-گریزان-هستی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com