پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۱

روند عجیب واردات نفت چین از ایران

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 274129
واردات نفت چین از ایران در ژانویه 2013 به حدود 310 هزار بشکه در روز رسید که این رقم نسبت به ماه قبل از آن 47 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 درصد کاهش داشته است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، واردات نفت چین از ایران در ماه گذشته میلادی به پایین ترین سطح پس از ماه مارس 2012 رسید.
بر اساس آمار اداره کل گمرک چین، این کشور در ماه ژانویه 1.316 میلیون تن، معادل 309هزار و 906 بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده در حالی که میزان واردات نفت چین از ایران در ماه دسامبر، 593 هزار و 400 بشکه در روز بوده است.
چین در ژانویه سال 2012، روزانه 490 هزار و 727 بشکه نفت از ایران وارد کرده بود. میزان واردات نفت این کشور از ایران در ماه مارس و پیش از توافق دو کشور در خصوص اختلافات بر سر بندهای مختلف قرارداد صدور نفت سال گذشته، به 253 هزار و 300 بشکه در روز کاهش یافته بود.
کاهش یکباره واردات نفت چین از ایران پس از افزایش قابل توجه واردات نفت این کشور از ایران در ماه دسامبر، تحلیلگران را متعجب ساخته است، اما کارشناسان معتقدند آمارهای یک ماه نمی تواند گویای روند خرید نفت یک کشور باشد.
یک فعال بازار نفت در سنگاپور در این باره گفت: «من فکر می کنم مقایسه آمار یک ماهه برای ارزیابی اینکه چه اتفاقی افتاده است، کافی نیست... اگر شما آمارها را ببینید، (خرید نفت چین از ایران) در ماه نوامبر کم بوده، اما واردات در ماه دسامبر مجددا افزایش یافته است.»
چین به عنوان مهمترین شریک تجاری ایران، بارها با اعمال تحریم های یکجانبه علیه این کشور مخالفت کرده است.
تاخیر در حمل نفت و اختلافات بر سر مفاد قرارداد خرید نفت در سه ماهه اول سال، واردات نفت چین از ایران را در سال گذشته میلادی نسبت به سال قبل از آن 21 درصد کاهش داده و به 438 هزار و 448 بشکه در روز رسانده بود.
به گفته منابع مطلع، آمارهای اولیه نشان می دهد که چین احتمالا واردات نفت از ایران را در سال 2013، 5 تا 10 درصد کاهش خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نه عزيزم بخاطر گران شدن دلار است كه چشم بادامي هاي مغز فندقي ديگر نمي توانند بجاي پول به ما جنس بنجل بندازن ديگه نمي دونند ايراني مي ميرد ذلت نمي پذيرد