جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
رییس مجلس:

تحریم‌کنندگان مخفیانه پیام به تهران می‌فرستند

دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۱۹
کد مطلب: 274056
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دو کشور ایران و هند باید برای خود برنامه هوشمندانه و دراز مدت داشته باشند افزود: برخی کشورهایی که علیه ایران سر و صدا می کنند پشت صحنه پیام های دیگری می فرستند که نشان می دهد آنها دنبال منافع خود هستند و کاری به کشورهای دیگر ندارند.
به گزارش جهان به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ضیافت کاری شام هیأت پارلمانی ایران با اعضای اتاق بازرگانی و تجار هند که امشب دوشنبه ۷ اسفند ماه در بمبئی برگزار شد با ابراز خوشحالی از دیدار هیأت پارلمانی ایران با بازرگانان هندی گفت: رئیس انجمن دوستی ایران و هند در سخنرانی خود به نکته خوبی اشاره کرد که هندی ها می گویند کشورشان سه دروازه دارد که دوتایش بسته و یکی از آنها باز است ما هم در ایران سه تا دروازه داریم که هر سه تای آنها به روی شما هندی ها باز است.

وی با اشاره به کتاب کشف هند نوشته جواهر لعل مهرو ادامه داد: در این کتاب جمله ای ذکر شده به این مضمون که هیچ دو کشوری را نمی توان در طول اعصار و قرون نزدیک تر و دارای روابطی ریشه ای تراز ایران و هند یافت.

لاریجانی به مکان های مختلف هند اشاره و تصریح کرد: این مکان ها نشانگر حضور متفکران  ایرانی در این سرزمین بوده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس سپس به شعرایی فارسی زبانی همچون هزین لاهیجی که مقبره اش در بمبئی است ، سرمد کاشانی که مقبره او نیز در دهلی است، آملی که مقبره او در اًبهاست، ظهوری ترشیزی که مقبره او در گجرات هند است اشاره کرد و افزود: در همین شهر بمبئی نسل زیادی از ایرانیان زندگی می کنند که مردم هند آنها را با نام پارسیان می شناسند اینها زرتشتی هستند و در ۱۲،۱۳ قرن پیش به این کشور آمده اند. اسفندیار اختیاری کسنویه یزد که نماینده اقلیت زرتشتیان ایران در مجلس شورای اسلامی است از معتقدین به همین مذهب است ضمن اینکه هم زرتشتیان ساکن ایران و هم پارسیان ساکن هند مردمی موحد و نجیب هستند.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه تاج محل از نمادهای مهمی است که نقش ایرانی ها را برجسته تر نشان می دهد گفت: این بنا و مجموعه از بعضی خصوصیات در جهان بی نظیر است و مقبره فردی ایرانی به نام ممتاز محل در آن قرار دارد.

وی سپس به معرفی ممتاز محل پرداخت و گفت: در عصر تیموریان فردی ایرانی به نام ظهیرالدین محمد صابر به هند آمد و دهلی را مرکز سلطنت خود قرار داد فرزندان وی نیز تا ۴ قرن در این محل سلطنت داشته اند.

لاریجانی با بیان اینکه زمان حکومت فرزندان ظهیرالدین با دوره حکومت صفویه در ایران مقارن بوده ادامه داد: این دو حکومت با فهم و درایت از ظرفیتهای آن زمان به خوبی استفاده کرده و روابط سیاسی دو کشور را ارتقاء داده اند ضمن اینکه تعداد زیادی از دانشمندان ایرانی در آن زمان به هند آمدند و تحولات زیادی به وجود آوردند.

رئیس نهاد قانونگذاری سپس به فردی به نام جهانگیر اشاره کرد و گفت: در زمان شاه طهماسب فردی به نام اعتماد الدوله میرزا قیاس به فرمانداری مرو منصوب شد که پس از مدتی مورد غضب شاه طهماسب قرار گرفت و اموالش مصادره شد. اعتماد الدوله که از حکومت فهمیده ای در هند آگاه بود به آگره محل حکومت جلال الدین اکبر راه یافت در این میان دختر اعتماد الدوله به نام نورجهان با جهانگیر ازدواج کرد و ملکه هند شد فرزند این دو، خانمی بود به نام بانو بیگم ممتاز محل که به عقد شاه جهان درآمد و ملکه مقتدر هند شد این تاج محل که الان بنایی تاریخی و جذاب است محل تدفین خانم بیگم ممتاز محل ایرانی است.

لاریجانی با بیان اینکه از این دست موارد در هند فراوان وجود دارد افزود: کمی طولانی صحبت کردم اما برای شما اصحاب اقتصاد بد نیست که کمی درباره مسائل فرهنگی هم صحبت شود.

پس از این سخن لاریجانی تجار هندی با تشویق خود از او استقبال کردند.

پس از این رئیس مجلس شورای اسلامی به بحث روابط اقتصادی ایران و هند پرداخت و این پرسش را مطرح کرد که چرا در روابط ایران و هند صرفاً سود و زیان حاکم نیست و این روابط واقعی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نکته دوم درباره مسائل هسته ای ایران و ماجراجویی های به وجود آمده از سوی غرب است گفت: شما تجار غالباً اطلاعاتی از طریق رسانه ها به گوشتان رسیده است برخی کشورهای زورگوی دنیا هر از گاهی موج رسانه ای بوجود می آورند که ایران پای میز مذاکره بیاید یا اینکه ما می خواهیم ایران انرژی هسته ای داشته باشد اما سلاح نداشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه آنها راست نمی گویند ادامه داد: من سال ها در مذاکرات هسته ای بوده ام و جدای از مذاکرات رسانه ای در گفتگوهای واقعی خود با آنها متوجه شده ام که مشکل آنها هسته ای نیست.

وی سپس به فتوای حرمت تولید و استفاده از سلاح هسته ای رهبر معظم انقلاب اشاره و تصریح کرد: رهبر ایران فتوا صادر کرده اند که ما سلاح هسته ای نخواهیم داشت و آن را جایز نمی دانیم به غربی ها هم گفتیم که ما حاضریم این فتوا را به عنوان یک سند در سازمان ملل ثبت کنیم که مورد قبول همه است ولی آنها نپذیرفتند پس به دنبال چه هستند.

پس از این سخن لاریجانی تجار هندی حاضر در جلسه با تشویق های خود این گفته لاریجانی را تأیید کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *