پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

نگرانی جدید عربستان و قطر

پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 273278
پایگاه اطلاع رسانی نهرین نت روز پنجشنبه نوشت که عربستان و قطر از انتقاد غرب علیه گروه های تروریستی مسلح در سوریه نگرانند.
به گزارش جهان، بنابراین گزارش، نگرانی عربستان و قطر از افزایش انتقادهای غرب در خصوص گروه هایی که با سازمان القاعده در سوریه ارتباط دارند بیشتر شده است.این کشورها معتقدند راه حل بحران سوریه حمایت کشورهای خارجی مانند آنان از مخالفان در این کشور است.

به نظر می رسد دو کشور مذکور که برای براندازی حکومت سوریه تلاش می کند از فشارهای کشورهای غربی در جلوگیری از دخالت در درگیری ها احساس یاس و سرخوردگی کرده اند و می گویند که ایجاد ارتباط از طریق کمک و توصیه به گروه های مخالف تنها راه برای حصول اطمینان از به حاشیه رانده شدن دیگر گروه های تندرو می باشد.

آمریکا و اروپا می خواهند که از مسلح ساختن شبه نظامیان مخالف خودداری شود زیرا که نگرانند این سلاح ها به گروه های اسلامی وهابی افراطی نزدیک به سازمان های جهادی مثل القاعده برسد.

این گزارش می افزاید، بشار اسد همواره به این گروه از جنگجویان که بیشترین فعالیت را در میدان های جنگی در سوریه دارند اشاره می کند تا بتواند از قدرت بی وقفه اش در جنگی که دو سال است در این کشور جریان دارد استفاده کند.

تحلیلگران و دیپلمات ها می گویند که عربستان و قطر معتقدند تا زمانی که جنگ ادامه یابد گروه های افراطی تقویت خواهند شد و اگر کمک های کارآمد ممنوع گردد گروه های دیگر با مشکلاتی مواجه می گردند.

شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست وزیر قطر نیز سه شنبه گذشته گفت که ما برای پایان دادن به این بحران هر چه مخالفان نیاز داشته باشند حتی اگر سلاح برای دفاع از خود باشد به آنان می دهیم زیرا روشن است که این مساله اکنون بین المللی شده و هیچ نظر روشنی در باره این بحران وجود ندارد و اولویت آن است که از این ملت حمایت کنیم.

یک مقام مسوول که خواست نامش فاش نشود گفت که ضروری است با گروه های مخالف که ارتباطی با القاعده ندارند رابطه برقرار شود تا در هر گونه درگیری برای حاکمیت بعد از اسد تقویت شوند.

مصطفی العانی تحلیلگر امنیتی مقیم در خلیج ˈفارسˈ گفت که اکنون سلاح در سوریه بیش از قبل است و چیزی که گروه ها بیش از همه چیز به آن نیاز دارند کمک های غیر جنگی مثل غذا و کمک های پزشکی برای خانواده هایشان است.

وی گفت که کشورهای خلیج در انتظار چراغ سبز غرب هستند و از غرب می خواهند که اعتراض خود را به کمک رسانی ها اعلام کند. آنان در باره ممنوعیت سلاح هایی که آمریکا و اتحادیه اروپا علیه سوریه اعمال کرده اند، تعهدی ندارند و برخی از تحلیلگران می گویند که سلاح های وارد شده به سوریه در سال گذشته از طریق روابط قبیله ای و شبکه های قاچاق در عراق تامین شده است.

اما عربستان و قطر اشاره می کنند که اگر قدرت های غربی از نظر سیاسی و هماهنگی و ادوات آنان را پشتیبانی کنند حمایت ها کارآیی بیشتری خواهد داشت.

غرب می گوید چگونگی گسترش سلاح از لیبی بعد از انقلاب این کشور در سال 2011 را به کشورهایی مانند مالی درک کرده و معتقد است که تجهیز شبه نظامیان به سلاح بسیار خطرناک است زیرا تشخیص تندروها با میانه روها در زمان آشوب های پیش رو سخت می باشد.

این در حالی است که ترکی الفیصل رییس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان علنا درخواست کمک به مخالفان سوریه با تانک ها و هواپیماها برای توازن قدرت در جنگ کرده است.

در همین حال نشریه سعودی الجزیره در این باره نوشت که شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ مفتی عربستان جوانان سعودی را از رفتن به سوریه برای جهاد منع و به آنان نصیحت کرد که برای مردم این کشور دعا کنند و کمک های خود را از طریق کانال های عادی به سوری ها برسانند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *