جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۲
۴۷
مطهری:

تابع ولی فقیه هستیم / ارائه نظر کارشناسی مخالف ایراد ندارد

يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 272486
مطهری با بیان اینکه این مقولات و ارائه نظرات موافق و مخالفت در قبال نظر ولی فقیه یک بحث فکری و ایدئولوژیک است، گفت: باید برای مردم روشن شود که التزام به ولایت فقیه باید یک التزام عملی باشد. یعنی ممکن است ما در مواری نظری مخالف با نظر رهبری داشته باشیم. اما در عمل تابع هستیم و باید هم تابع باشیم. مثل ماجرای طرح سوال و خیلی جاهای دیگر.
تابع ولی فقیه هستیم /  ارائه نظر کارشناسی مخالف ایراد ندارد
به گزارش جهان، علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  مشرق با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره بحث استیضاح و غلط بودن آن با تأکید بر اینکه همه باید تابع فرامین رهبری باشند، گفت:‌ من نمی‌توانم در این زمینه دروغ را بر زبانم جاری کنم. عقیده من این است که استیضاح کار درستی بود و وزیر کار هم یک قانون ستیزی مستمر انجام داده بود و برکناری او ضرورت داشت.
 
وی تصریح کرد: با این حال مقام معظم رهبری هم نظرشان را اعلام کردند و ما در عمل تابع نظرات ایشان هستیم.
 
نماینده مردم تهران با اشاره به بلااشکال بودن ارائه نظر کارشناسی مخالف خاطرنشان کرد: به نظرم ما کار درستی انجام دادیم و اگر رهبری قبل از استیضاح نظرشان را اعلام می کردند ما حتماً منصرف می شدیم. 
 
مطهری با بیان اینکه این مقولات و ارائه نظرات موافق و مخالفت در قبال نظر ولی فقیه یک بحث فکری و ایدئولوژیک است، گفت: باید برای مردم روشن شود که التزام به ولایت فقیه باید یک التزام عملی باشد. یعنی ممکن است ما در مواری نظری مخالف با نظر رهبری داشته باشیم. اما در عمل تابع هستیم و باید هم تابع باشیم. مثل ماجرای طرح سوال و خیلی جاهای دیگر. 
 
وی ادامه داد: در خیلی از جاها ممکن است نظر ما منطبق با نظر رهبری نباشد و قانع نشده باشیم اما مهم این است که ما در عمل اطاعت می کنیم یا نه. لذا اینجا وقتی از من می پرسند که استیضاح درست بود یا نه من نباید نفاق به خرج بدهم و ضمن نگفتن نظرم بگویم استیضاح غلط بود!
 
مطهری گفت: ما عملاً تابع ولی فقیه هستیم و همیشه هم همینگونه بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شما يك صندلي مجلس را اشغال كرده اي و داري حقوق ميگيري كه به منافع ملت فكر كني نه اينكه بيت المال را حرام كني !!! اگر قرار بود در هر زمينه اي از ولايت خرج كنيم كه به شما حقوق نميدادند!!!
واويلا با اين مجلس واويلا!!!!
سجاد
United Kingdom
معلومه نظر شما باید مخالف رهبری باشه چون همیشه دو سه منزل از نظرات رهبری عقبی خدا را شکر که زمام کشور تا حالا به دست امثال شما نیفتاد وگرنه کشور رو دو سه روزه از بین می بردید.
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری حرف اشتباهی نمیزند اما بعضا اولویت ها را اشتباه می کند
یک اعتقاد دارد آن هم انتقاد از رهبری، اما هیچ گاه جایگاه طرح این بحث را نمی داند و همیشه با این کارش باعث هزینه هایی برای نظام شده است
علی
Canada
اینکه لزوما برای هر تصمیمی نباید از رهبری نظر خواست درست اما، در چنین موارد مهم و جنجالی، که رهبری در همین چند ماه گذشته شخصا وارد شده و بر خلاف مسیر شما نظر داده اند و از جایگاه ولایت فقیه به علت پافشاری بیجای شما و دوستانتان هزینه شده، بهتر نیست اندکی به نظر ایشان نیز از پیش فکر کنید تا نظام را متحمل چنین هزینه هایی نکنید؟ بعید میدانم که نمیتوانستی نظر ایشان را با این همه سخنرانی و اشاره در مورد وحدت و خیانت و ... حدس بزنی که اگر چنین باشد که شرایط وکالت مردم را نداری. اگر شما رئیس جمهور بودی که رهبری هر ۱ ماه یکبار به دلیل این منطق شما مجبور به دادن حکم حکومتی میشد تا بتواند شما را کنترل کند!
رضا
واقعا تابع ولایت هستی و همیشه ...........!!!!!!!ا از ریزش رایت معلوم بود . 1 بار دیگه کاندید شو تا مردم برات روشن کنن چقدر تابع ولایت بودی.
صبا
Iran, Islamic Republic of
جناب آقاي مطهري بجاي گوشزد كردن كلام رهبري به احمدي نژاد، به كلام رهبري در خصوص عملكرد خودتون در مجلس توجه داشته باشيد ...
معناي تبعيت عملي از ولايت فقيه را ميتوان از همين نطق شما متوجه شد !!!!!!!!!!!!!!!!!
seyed
دور نیست که خود را ولی فقیه بخوانید !. همیشه زاویه گرفتن ها از اینجا شروع شده !
مصطفی
جناب مطهری رهبری فرمودند استیضاح زمانی ارزش دارد که منافعی داشته باشد اینکه چند ماه مانده به پایان دولت استیضاح میکنید چه منافعی برآن مترتب است و درضمن آیا با این استیضاح دلیلی که برای ان استیضاح کردید ملغی شد ایا اقای مرتضوی به واسطه این استیضاح از کار برکنار شد؟یا میشد این مورد از مجراهای دیگر پیگیری کرد ؟درضمن خود شما و ما می دانیم که این انتصاب در وزارت به دستور وزیر صورت نگرفته بود که به خاطر آن وزیر از کار بیکارشود باید عامل اصلی را نشانه میرفتید متاسفانه تیر را خطا زدید
و حال سوال اینجاست که منافعی که حاصل از این استیضاح بود چه بود آیا اینکه قوه مجریه را بیشتر از مجلس دور کرد جزو منافع آن بود؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
این که هنوز خط و مشی سیاسی رهبری را درک نمی کنید، و خود را اهل تحلیل و سیاست می دانید جای تعجب دارد و این در حالی است که بسیاری از مردم عادی از شماها بهتر می فهمند و به موقع عمل می کنند. فهم مساله از ریشه های تبعیت است. کسی که شرایط امام حسین را درک نمی کند و او را تنها می گذارد آیا تابع حقیقی اوست؟
تمام حرف علي آقا اينه كه لازم نيست در مقام نظر مث رهبري فكر كرد و اين حرف درستيه و الا اگه طبق نظر شما بخواهيم عمل كنيم مجلس شورا يعني كشك
مريم
از ایشان که اهل فلسفه اند همچین استنتاج و استدلالی بعیده !!!
امیر
متاسفانه آقای مطهری درخیلی مواردباارائه نظرات شاذ وخلاف مصالح جامعه که مستمسک دشمنان اسلام وانقلاب شده است -مثل ایراد اتهام به سپاه وشورای نگهبان-عدم ولایت پذیری عملی خودشان رااثبات کرده اند.
ماهیت و منطق حرفش درسته هرکسی میتواند نظری مخالف نظر رهبری داشته باشد ولی باید همسو عمل کند این منطق صحیح است اما ایشان یک مقدار کج فهم است ودر اولویت بندی مصالح نظام بد عمل میکند
Iran, Islamic Republic of
جناب آقاي مطهري عزيز منطق و عقل هم مي‌گويد که اگر نظر شما با نظر ولي مسلمين مخالف است نياز به گفتن آن نيست و اين نفاق نيست بلکه خردورزي مي‌باشد که در اين چنين زماني که رهبري صحبت از اشتباه بودن و غلط بودن استيضاح مي‌کنند نيازي نيست که شما بگوييد نظر ما چيز ديگري است و اين را غلط نمي‌دانيم و براي رسانه‌هاي بيگانه و دشمنان خوراک تبليغاتي درست کنيد که صحبت‌هاي رهبري را که بسيار مهم و کارساز مي‌باشند به حاشيه ببرند و مخالفت شما با نظر رهبري را تيتر يک رسانه‌هاي خود کنند...
اگر دولتمردان و مجلسیهای ما این توصیه رهبری را خوب درک میکردند و عملی میساختند خیلی از اشتباهات ما اتفاق نمی افتاد ایشان فرمودند هر کسی هر سخنی میگوید یا تصمیمی را به اجرا در می آورد متوجه باشد که اثر آن کارش در جامعه چه چیز است و تا چند پله جلوتر را باید برآورد کند و بعد تصمیم بگیرد اینکه کسی نفهمد در این شرائط ویژه از مملکت ما استیضاح وزیر دردی از مملکت دوا نمیکند بر فرض که وزیر تخلفی هم داشته باشد به منزله این است که انسان حتی نوک دماغ خودش را هم نبیند چه رسد به دور اندیشی و بردباری که باید آیین مردان حکومت باشد .
موسوی
رهبری اگه بخوان مستقیم بگن بعضی از همین اطرافیان شما انتقاد میکنند که دیکتاتوریه ! آیا اینجوری نیست ؟ نباید مستقیم بیان کنند . طبق منطق و عقل خود هم که عمل میکردید مشخص بود . همیشه جلوی پای خودتونو نگاه نکنید عزیز من ! کمی سرتون رو بلند کنید چند متر اونطرفتر هم ببینید
Iran, Islamic Republic of
شما فقط نظرات مخالف را تأیید می‌کنید! فرمایش آقای مطهری هم صادقانه بود هم عاقلانه. رفتار ایشان مصداق تام و بارز حمایت عاقلانه و حکیمانه از ولی فقیه است
شما به همین مطهری جونت اقتدا کن. نظر مخالف داشتن جرم نیست ولی چه لزومی داره رسانه ای کنه نظر مخالفش رو؟ وقتی این همه چشم دارن ایران رو نگاه میکنن و منتظر یه فتنه و اختلاف هستن تا بزرگش کنن.
علي
Iran, Islamic Republic of
علي جان اينقدر تند نرو.
پدرت شهيد مطهري نگران اعمال و رفتار توست.
Iran, Islamic Republic of
البته حرف اقای مطهری از دو منظر قابل برداشت است:

1- می توان این طور برداشت که ایشان می گوید که من کاری را میکنم که صلاح مملکت می دانم (در حد توان فکری و فهمی خودم) ولی اگر به هر دلیلی چه پنهان چه آشکا راگر رهبری صلاح ندانست تبعیت می کنم.

2- م یتوان اینطور برداشت کرد که ایشان می گوید من کارخودمو می کنم و لی تا رهبری مخالفت نکرده توجهی به نظر ایشون ندارم. که این نظر نمی تونه منظور ایشون باشه.
به نظرم ایشون طرفدار این عقیده هستن که هر کسی طبق بینش و کارشناسی خودش تصمیم بگیره ولی اگر رهبری نظام خلاف اونو صلاح دونستن در عمل قبول کنه و ولایتمدار باشه و الا قوه تشخیص خودش نباید تعطیل بشه.
البته به نظرم این همون عقیده ای هست که رهبری در عمل نسبت به مسئولین اعمال میکنن چون هر کی از ایشون نظریدر باب کاری می خواد رهبری اول نظر طرفو می خواد که ببینه خوداون شخص درباره اون مشکل چه نظری داره و غالبا میگه نظر خودتو اجرا کن یعنی میخواد استقلال عمل به مسئولین بده. منتها وقت ضرورت خودشون وارد عمل میشن و مصالح نظام رو تامین می کنن.
به نظرم مسئولین هم نباید در دوراندیشی کوتاهی کنن تا رهبری مجبور بشه وارد عمل بشه
اگر ما واقعا خودمونو تابع ولی فقیه بدونیم معناش این نیست که هر کاری خواستیم بدون در نظر گرفتن منویات ایشون انجام بدیم. بعد تا ایشون صحبتی نکنند ما راه خودمونو بریم. وقتی ایشان میفرمایند بکار گیری احساسات مردم در جهت اختلاف خیانت هست، یعنی مجلس هم خیانت کرده و استیضاح کنندگان خائن محسوب میشن هر چند که ندانند. من افراد زیادی را میشناسم که ولایتمدار و دوستدار حضرت آقا هستند ولی از رفتارهای مجلس و شخص رئیس مجلس بیزار شده اند و آنها را مصداق سنگ اندازی در کار دولت و عامل تحریک دولت برای انجام رفتار غلط در مقابل مردم و رهبری میدانند. من گناه این عمل نادرست رئیس جمهور را که باعث ناراحتی ملت و رهبری شد بر دوش استیضاح کنندگان میدانم.
مجیدبابایی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تحیت
جناب آقای مطهری، لطفا کمی بیشتر بیاندیشیدکه این تفسیری که شما از پیروی از ولایت فقیه ارائه می کنید خنده دار است
بنابر حرفهای شما باید ریئس جمهورنیزبگوید کارمن در مجلس درست بود ولی اگر رهبر زودتر میگفنتد من گوش میکردم
واقعیت این است که شما ولایت فقیه را تنها در حکم حکومتی میبیند و خطوط ترسیم شده ایشان را نادیده میگیرید والا مگر قرارنبود که تا انتخابات هیچ کس به احساسات مردم دامن نزند؟
و العاقبه للمتقین
علی
دوست عزیز جناب آقای علی مطهری!بعضی چیزها اظهر ومن الشمس هستند یعنی به قول منطقیون از بدیهیات به شمار می روند یکی از آنها هم همین استیضاح ولی افراط نمی گذارد آدم آن را ببیند شیطان نیزدائم آن را برای شخص توجیه می کند که مثلا نطرکارشناسی ما این است وحکم عقلی,یادتان باشد حکم بدیهی یعنی اینکه یک ملت بگوید فلان کارغلط است وچندنفربگویند نه نیست.در ماجرای استیضاح هم همه مردم گفتند این کار درستی نیست باز مرغ شما یک پا دارد.
هادی موسوی
با سلام و احترام خدمت همه عزیزان .بحث در حوزه اندیشه اعم از اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و . . .و ارائه نظرات کارشناسی و تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری دو مقوله جداست اگر تبعیت محض و بدون چون وچرا قبل از نظر ولایت باشد که این یعنی حوزه تعقل ، اندیشه و نظریه پردازی تعطیل که بطور حتم در مکتب اسلام به چنین رفتاری توصیه نشده است و حتی در زمان پیامبر مکرم اسلام و ائمه هدای این عزیزان در مقولات مختلف با مردم مشورت می کردند و بعضا نظر کارشناسی را مورد ملاحظه و توجه قرار می دادند نظیر جنگ خندق که پیامبر (ص) نظر سلمان را عملی نمودند .همه قوا باید به وظایف ذاتی در چاچوب قانون عمل نمایند و در دفاع از حق و عدالت کوتاهی نکنند ولی در مدار اخلاق و حفظ حرمت انسان هاکه بطور یقین نظر مقام معظم رهبری نیز چنین است . از طرفی نمی شود در مقابل عده ای خود رای که با ندانم کاری کشور را به سمت بحران و سو استفاده دشمنان سوق می دهند کوتاه آمد با این نگاه که همه سکوت کنند تا دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی از آن بهره برداری نکنند .به یقین سکوت در مقابل این افراد سبب ایجاد گارد آهنین در مقابل تخلافات آنها خواهد شد و کسی را مجال سوال دیگر نیست .
شما چرا راحت نیستید بگید با مطهری موافقید. اینهمه صغرا کبرا چیدن نداره. دفاع از حق معنایش با لجاجت و کینه توزی استیضاح کنندگان فرق دارد. در ضمن در هر شرایطی نمیشود هر کاری کرد و هر حرفی زد انسان عاقل باید مصالح را در نظر بگیرد. وگرنه امام حسن (ع) هم باید مثل امام حسین (ع) قیام میکرد. یه عده ای لجباز و خودخواه در مجلس عنان اکثر چیزها را در دست گرفته و باقی هم پیرو آنها شده اند همین باعث شده کار مجلس به ناراحت کردن مردم و رهبری برسد.
Australia
آقای مطهری
این راه که میروی به ترکستان است
یادت نره که کروبی که سابقه مبارزه قبل از انقلاب و همراهی با امام را در پرونده اش داشت دست آخر باخت چه به رسد به شما
مهدی
آقای مطهری
شما با الفاظ بازی میکنید
hamid
سلام
جالب اينجاست كه معمولا نظرات كارشناسي آقاي مطهري در تضاد با نظرات رهبري از آب در مياد.
عبدارضا
اقای مطهری اینکه نظر صزیح خودتون رو میگید نشانه عدم نفاق نیست بلکه نشانه دهن کجی شما به رهبری ست
شما خیلی راحت در لفافه سخنان دیروز رهبری رو زیر سوال بردید
رسول
معناي تبعيت ازولايت اين نيست كه ماهم ميتوانيم نظري مخالف رهبرداشته باشيم ولي درعمل اطاعت باشد اين مغالطه است بلكه معتقد به ولايت شاكله واساس تفكرومهندسي ان راازولايت ميگردودرعمل بياده ميكنددرزمان بيامبر (ص)وقتي بيامبر (ص) ميخواست برعبدلله ابي نماز ميت بخواند عده اي كه مخالف فكر بيامبربودندامادرعمل تابع انجا مخالفت كردند بايدكلام امام يادمان نرود كه ميفرمودندولايت فقيه همان ولايت رسول الله (ص) است
Iran, Islamic Republic of
ای کاش در قسمت دوم گفتار خود هم صادق بودید و نظرتان را که اکثراً در تضاد با نظر رهبری هست می گفتید و در آخر نیز می گفتید چاره ای جز تبعیت نیست .
مهدی
شما چرا نظرات را سانسور یا ویرایش می کنید؟
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
چون نظرتون با رهبری منطبق نیست مملکت رو به آشوب میکشونید . واقعا برای طرز فکر و اندیشه شما اون هم در کسوت یک نماینده مجلس باید متأسف بود .
علی اصغر
عملا به نظر شمایعنی چه ؟!وقتی که شما به فرض مثال متوجه نبودی و عمل اشتباهی انجام دادی ولایت پذیری یعنی قبول ان نه توجیه عمل اشتباه
سید
خدا ما و شما را از توجیه نجات بده
...
بازم دمش گرم با صداقت حرفشو میزنه عین برخی آقایون حزب باد نیست!
United States
جناب مطهری یادته گفتی نمایندگان طوری رفتار می کنن که انگار مجلس به شعبه ای از دفتر رهبری تبدیل شده؟چه زود تغییر موضع دادی ؟طاقت بیار رفیق.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان خواهشمندم بخونید
همه از اینکه یکی از سران از حد انصاف و اعتدال خارج میشه ، بحث میکنند و ناراحت میشوند
اما فراموش نکنیم که این دستورات اخلاقی دین ، برای خودمون هم هست
توی تحلیل هامون بی انصافی نکنیم
نشیم مثل کسانی که اوایل کار احمدی نژاد سال 84 میگفتند شعیب بن صالح است و الآن همونها تکفیرش میکنند (یعنی افراط و تفریط)
هر کاری در جای خودش (با انصاف و عدله ی شرعی و ولایی) باید بررسی بشه
خدای نکرده مشمول این حدیث نباشیم که : لا یُری الجاهل الا مفرطا او مفرِّطا (جاهل دیده نمیشود ، مگر در حال افزاط یا در حال تفریط)
التماس دعا
یا علی
صلوات
آقای مطهری اغلب دشمن شاد کن بودی
ابوالفضل
جناب مطهری نماینده باید دارای تیز بینی سیاسی باشد تا از این همه هزینه سیاسی که بی جهت بر کشور تحمیل کردید جلوگیری گردد
سید
آقای مطهری ! اینکه در مورد اختلاف نظر با رهبری صادقانه صحبت کنید چیز بدی نیست اما الحق و الانصاف آیا بجای استیضاح وزیر کار بخاطر مرتضوی بهتر نبود قوه قضاییه در پرونده کهریزک قاطع عمل می کرد تا اصلا کار به اینجا نمی رسید ؟
محسن
همین آقا همیشه انتقادش به مخالفینش این بود چرا نظر رهبرو همه جا می پرسدو دنبال می کنید!! الان خودش میگه رهبری باید نظرشو میداد!!!!!!
شما تابع ولایت فقیه با 180 درجه اختلاف هستید
بحث نظارت مجلس
دانشگاه آزاد
سوال از رئیس جمهور
استیضاح نابجا
دفاع از فتنه گران
و...
کدامشان تابعیت شما از ولایت فقیه بوده
جناب مطهری فرمایش شما برای مثلا اقای موسوی خوئینی ها و خاتمی درسته، نه برای نمایندگان خط امامی و معتقد به اصول و بالندگی نظام با ولایت
آقای مطهری فقط بگو این استیضاح چه سودی به حال مملکت داشت در بعضی مواقع انسان بدلیل تسلیم در برابر وسوسه های شیطان فکر میکند افکارش عین صواب است و حتی نظر متقن و صریح ولایت را به صورت نظری نمی پذیرد.
سجاد 11
Iran, Islamic Republic of
سياست آقاي مطهري سياست نعل و ميخ است بايد بدانيد فرمايش رهبري فصل الخطاب است و ضرورت در ابراز فضل و اظهار وجود نبود
اطاعت در قول و رفتار مهم است خدا ايشان را از اين خود شيفتگي نجات دهد
salam
"مطهری گفت: ما عملاً تابع ولی فقیه هستیم و همیشه هم همینگونه بوده است. "
یکی تو راست میگی ...