پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۳
۲
مکزیک در آستانه بحران جدید؛

بازگشت دوباره ارتش زاپاتیستا برای تقابل آمریکا + عکس

شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۰۲
کد مطلب: 272205
تحلیل هایی وجود دارد که زاپاتیست ها در حال حاضر بیش از 200 هزار طرفدار در کشور مکزیک دارند و بیانیه های اخیر آنها در زمینه آزادی و مبارزه با فساد نیز مورد توجه توده های مردم مکزیک قرار گرفته است.
بازگشت دوباره ارتش زاپاتیستا برای تقابل آمریکا + عکس
سرویس بین الملل جهان:
شورشیان زاپاتیست پس از سال ها سکوت از سال 1994 دوباره به عرصه آمده و سکوت خود را شکسته اند.

آنها در هفته های اخیر اظهاراتی را در عرصه افکار عمومی مکزیک مطرح کرده و شعارهای قدیمی خود درباره "زمین، کار و آزادی" را بیان کرده اند.

به گزارش الجزیره، در ماه های  دسامبر، ژانویه و فوریه بیش از 40 هزار حامی شورشیان زاپاتیست در روستاهای چیاپاس در جنوب مکزیک اقدام به تظاهرات کرده اند.


زاپاتیست ها همچنین اخیراً بیانیه های زیادی را علیه "انریکه پنانی تو" رئیس جمهور مکزیک منتشر کرده اند.

*می میریم اما برنده ایم
آنها در یکی از بیانیه های خود ضمن اعتراض به وضعیت معیشتی نوشته اند: ما مقاومت خواهیم کرد. ما در جنگ هستیم و شاید بمیریم اما همیشه برنده ایم.

ارتش زاپاتیست ها که از سال 1994 و با پیروی از مشی اِمیلیانو زاپاتا رهبر فقید انقلاب مکزیک در اوایل قرن بیستم، به صحنه سیاسی و نظامی مکزیک وارد شدند؛ طی نزدیک به دو دهه اخیر تلاش کرده اند تا یک سیستم اجتماعی _ حکومتی خاص مبتنی بر آزادی، کرامت بومی و کشاورزی جمعی را در مکزیک پیاده سازی کنند و در این راه عملاً دست به ساختار سازی اجتماعی زده اند.


تحلیل هایی وجود دارد که زاپاتیست ها در حال حاضر بیش از 200 هزار طرفدار در کشور مکزیک دارند و بیانیه های اخیر آنها در زمینه آزادی و مبارزه با فساد نیز مورد توجه توده های مردم مکزیک قرار گرفته است.

زاپاتیست ها در حالی دور جدیدی از مخالفت های جدی خود علیه دولت این کشور را آغاز کرده اند که دولت "پنانی تو" به دلایلی مورد حمایت شدید آمریکا قرار دارد و آمریکا سالانه با مقادیر زیادی به پول به دولت مکزیک کمک می کند.

از سوی دیگر؛ کشور مکزیک با بحران شدیدی در زمینه قاچاق مواد مخدر روبه روست. بطوریکه تنها در سال 2006؛ بیش از 70 هزار نفر در این کشور بر اثر درگیری های مسلحانه با موضوع مواد مخدر کشته شده اند.

*آمریکا؛ عامل اصلی بحران های مکزیک
گفته می شود که دولت آمریکا نیز در افزودن به عمق بحران مواد مخدر در مکزیک نقش دارد و سالانه مقادیر زیادی سلاح را به قاچاقچیان این کشور می فروشد.

به گزارش جهان، تحلیلگران مکزیکی بارها و بارها اعلام کرده اند که بحران ساز اصلی در مکزیک کسی غیر از دولت آمریکا نیست و اگر آمریکا به قاچاقچیان این کشور کمک نکند؛ بحران تمام خواهد شد.


*اقبال عمومی به ارتش زاپاتیستا
گفته می شود خواست اجتماعی مردم و گروه های مختلف در کشور مکزیک برای پایان یافتن بحران های مختلف در این کشور می تواند بستر مناسبی برای فراگیر شدن دوباره جنبش زاپاتیست ها باشد.

گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه گروه های دانشجویی در کشور مکزیک تمایل زیادی برای حمایت از زاپاتیست ها دارند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
دوباره شروع شد جنگولک بازی
United States
این دیگه کیه!!!