چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۷
چرا ایران مذاکرات با 1+5 را ادامه می دهد؟

آیا جنگ برای برنامه هسته ای جمهوری اسلامی خط قرمز محسوب می شود؟

يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۰۵
کد مطلب: 272184
بی بی سی سعی دارد یک واقعیت برجسته را وارونه جلوه دهد و آن تغییر ماهیت درگیری بین نظام جمهوری اسلامی و رژیم اسرائیل است. آیا ترس از رویارویی نظامی با صهیونیست ها مانعی بر سر راه پرونده هسته ای ایران است؟ اگر این طور نیست چه دلیلی وجود دارد تا فعالیت های هسته ای کشورمان همواره در خط اعتمادسازی حرکت کند؟
آیا جنگ برای برنامه هسته ای جمهوری اسلامی خط قرمز محسوب می شود؟
به گزارش سرویس سیاسی جهان، شبکه خبری بی بی سی اخیراً در مقاله ای سعی کرد تا نشان دهد مسئولان هسته ای ایران از نزدیک شدن به خطوط قرمز ترسیمی توسط رژیم صهیونیستی پرهیز می کنند و برای این منظور دولت ایران اورانیوم 20 درصد غنی شده موجود را پودر می کند تا از حدّ نصاب 240 کیلوگرمی فاصله بگیرد.

اما آیا واقعیت ماجرا با آنچه کارشناسان رسانه های بیگانه سعی دارند آن را القا کنند منطبق است؟

فارغ از مسائل فنی،  تحلیل بی بی سی سعی دارد یک واقعیت برجسته را وارونه جلوه دهد و آن تغییر ماهیت درگیری بین نظام جمهوری اسلامی و رژیم اسرائیل است. آیا ترس از رویارویی نظامی با صهیونیست ها مانعی بر سر راه پرونده هسته ای ایران است؟ اگر این طور نیست چه دلیلی وجود دارد تا فعالیت های هسته ای کشورمان همواره در خط اعتمادسازی حرکت کند؟ 

*هدف ایران قانع کردن غربی ها نیست
با مروری بر گذشته مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران مشخص می شود که نکته بسیار مهم و قابل توجه در مسیر پرونده ایران نبود حتی یک سند از انحراف به سمت مسیر غیرصلح آمیز است. هیچ یک از گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی انحرافی را در برنامه هسته ای ایران گزارش نکرده  و ادعای طرف های غربی مذاکره تنها بر پایه احتمالات و بدون هیچ سندی صورت می گیرد. دستاورد اصلی مذاکرات جمهوری اسلامی قانع کردن طرف غربی مذاکرات نیست. چرا که از همان ابتدا کاملا مشخص بود که آمریکا و متحدان اروپایی وی مذاکرات را تنها برای حفظ چهره بین المللی و البته خواسته های بی ربط ما با مسائل هسته ای دنبال می کنند. 

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000272/nf00272184-1.jpg


اصولا سوال فنی بی پاسخی برای پرونده هسته ای ایران وجود ندارد که لازم باشد بر سر آن مذاکره ای صورت بگیرد. در کنار این موضوع مذاکره ای که از ابتدا با تحریم همراه بوده و هر روز نیز با تنگ تر شدن دامن تحریم ها روبروست هرگز اعتمادساز نبوده و نخواهد بود.
اما چرا جمهوری اسلامی همواره بر ادامه مذاکره تاکید دارد؟

هر دور مذاکره ایران با کشورهای 1+5 از جانب رسانه های بین المللی پوشش کامل داده می شود و کارشناسان فنی و سیاست مداران کشورها نیز با دقت روند این مذاکرات را دنبال می کنند.

اما همواره و با نگاهی واقع بینانه باید گفت که ثمره فضای بوجود آمده در بعد از مذاکرات این بوده است که ماهیت سیاسی پرونده هسته ای ایران هر روز روشن تر می شود و در مقابل رخدادهایی مثل زنده شدن پرونده تاریخی غرب پیرامون دروغ ساخت سلاح های کشتار جمعی در عراق، پرونده اتمی رژیم صهیونیستی، جنایت هسته ای آمریکا در کشور ژاپن و نبود صداقت در رفتار آمریکا و متحدانش است که بیشتر افکار عمومی جهان را به سمت خود جلب می کند.

اما آنچه که می تواند اهمیت ادامه مذاکرات هسته ای کشورمان را مشخص کند در جای دیگر خود را نشان می دهد.

*تحریم هایی بدلیل فشار آمریکا و بهانه هایی برای دور زدن این تحریم ها
اکثر کشورهایی که در تحریم اقتصادی ایران شرکت دارند بدون رضایت و تنها بخاطر فشار بی امان آمریکا تن به این تحریم ها می دهند.

کره جنوبی، چین، ترکیه و حتی برخی از کشورهای مذاکره کننده اروپایی رغبتی به تحریم ایران ندارند و آنچه که آمریکا سعی می کند بعنوان "ایران فوبیا" یا خطر ایران هسته ای جلوه دهد اصلا برای این کشورها مطرح نیست.

در واقع، مذاکرات ایران ثابت کرده است که دعوای آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران نه بر سر مسائل هسته ای که به دلیل مخالفت ذاتی آمریکا با ایران است. دلیل روشن این مسئله نیز استقبال از هر نوع طرحی برای دور زدن تحریم ها از جانب این کشورهاست.

*هدف تلاش های دیپلماتیک ایران در پرونده هسته ای چیست؟
اما برای بررسی تحلیل مغرضانه بی بی سی و سایر رسانه های غربی در زمینه اینکه آیا ایران از تهدید صهیونیست ها می ترسد یا خیر باید به این نکته اشاره کرد که تلاش ایران هیچگاه برای جلب اعتماد آمریکا یا رژیم صهیونیستی نبوده است بلکه "شفاف سازی" را باید راهبرد اصلی ایران در بحث هسته ای دانست.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بر طبق موازین دینی شیعه و فتوای رهبر معظم انقلاب نیز بارها و بارها اعلام کرده است که هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست.

همچنین باید اذعان کرد که تبدیل اورانیوم 20 درصد به میله های سوخت نیز بار دیگر حسن نیت ایران را به کشورهای عدم تعهد ، همسایگان و متحدان کشورمان نشان داد. اگر جمهوری اسلامی تلاش میکرد تا مقامات تلاویو را برای دوری از یک درگیری نظامی قانع کند باید مدت ها پیش و همزمان با رجزخوانی های آنها بحث تعلیق را می پذیرفت و از طرفی اقدام اخیر ایران در نصب سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته تر این پیام را برای ماجراجویان منطقه ای و بین المللی دارد که هیچ فشاری نمی تواند برنامه هسته ای ایران را متوقف کند. 

*گمانه هایی برای مخاصمه ایران و آمریکا
خارج از مسئله ای هسته ای باید توجه داشت که با وجود استیلای روحیه صلح طلبی کشورمان در منطقه و بردباری و شکیبایی در اختلافات منطقه ای با کشورهای همسایه و همچنین تلاش برای تنش زدایی با ایشان اما در مسئله درگیری بین ایران و رژیم اسرائیل ما هرگز در موضع دفاع نبوده و نخواهیم بود.

رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن اول دنیای اسلام و مادر اصلی تروریسم منطقه ای همواره در جنگ با ایران قرار داشته است. جنگی فرهنگی، سیاسی، اطلاعاتی و رسانه ای که شاید هزینه های تحمیلی آن بسیار بیشتر از یک رویارویی نظامی باشد. از زمانی که امام خمینی (ره) اسرائیل را یک غده سرطانی نام نهاد، حذف این غده ماموریت اصلی جمهوری اسلامی شد و تاکنون ما خود را برای چنین عرصه ای آماده کرده ایم  و چه بهتر که این رژیم خود شخصا بهانه ای جنگ را در اختیار ما قرار دهد. 

چه اینکه مقامات بلندپایه نظامی کشورمان نیز اظهار نظرهای مشابهی در این زمینه داشته اند.
به گزارش جهان، چندی پیش روزنامه صهیونیستی هاآرتص از قول 'یاروم اریو' وزیر سابق دارایی این رژیم، جنگ با ایران را بسیار زیان بار تر از جنگ 33 روزه توصیف کرد.

رسانه های صهیونیستی همچنین مدتی قبل از ماجرای ادعاهای مکرر رژیم اشغالگر قدس در زمینه حمله به ایران با عنوان "تئاتر سیاسی" یاد کرده بودند.

این واکنشها نشان می دهد که پیام مقامات کشورمان بسیار زودتر به تلاویو رسیده و راهبرد اعتمادسازی فقط بخشی از پروژه مخاصمه میان ایران و آمریکاست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *