شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

دیکتاتور منامه کیست؟+عکس

جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۳:۴۱
کد مطلب: 272057
شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه درحالی قدرت را در سال 1999 از پدرش به ارث برد که در سرسپردگی به غرب از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی راه نیاکان خود را ادامه می‌دهد.
دیکتاتور منامه کیست؟+عکس
به گزارش جهان به نقل از تسنیم ، شیخ «حمد بن عیسی آل خلیفه» (63 ساله) در 28 ژانویه سال 1950 در منطقه «الرفاع» در بحرین متولد شد. پدر وی «عیسی بن سلمان آل خلیفه» و مادرش «حصة بنت سلمان آل خلیفة» نام داشت.

شیخ حمد بن عیسی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در بحرین برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت تا وارد دبیرستان «لیز» شهر کمبریج شود . پس از آن و برای ادامه تحصیل در 14 سپتامبر 1967 وارد دانشکده افسری نظامی «مونز» انگلیس شود تا پس از دیدن یک دوره نظامی سال بعد از آن فارغ التحصیل شود.

پس از آن و در ژوئن 1972 برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد تا در ایالت کانزاس آمریکا وارد دانشکده نظامی «دانشکده فرماندهی» شود و پس از آن به بحرین بازگشت و در آنجا دوره خلبانی بالگردها را فراگرفت.

ولایت عهدی

شیخ حمد بن عیسی در 27 ژوئن 1964 و درحالی‌که بیش از 14 سال نداشت به ولی‌عهدی بحرین و به عنوان جانشین شیخ عیسی بن سلمان آل خلیفه منصوب شد.

حکومت

هنگامی‌که در 6 مارس 1999 شیخ عیسی بن سلمان مرد، شیخ حمد بن عیسی به عنوان ولی‌عهد شیخ عیسی به حکومت بحرین رسید. این درحالی است که تاکنون کشور بحرین به پادشاهی تغییر نام نداده بود.

شیخ حمد درحالی قدرت را از پدر به ارث برد که شیخ عیسی در طول دوران حاکمیت خویش از سال 1933 تا سال 1999 یعنی به مدت 66 سال همواره درگیر سرکوب قیام‌ها و اعتراض‌های مردمی در این کشور بود که تنها خواسته آنها آزادی‌ سیاسی، بازگشت معارضان از تبعید، آزادی فعالان سیاسی، اجتماعی و حقوق بشر و رفع ممنوعیت تشکیل احزاب و فعالیت‌های سیاسی – مذهبی بود.

به همین دلیل شیخ حمد بن عیسی به محض رسیدن به قدرت و برای آرام کردن اوضاع وعده اصلاحات سیاسی در این کشور را به مردم بحرین داد و در این راه شماری از زندانیان سیاسی بحرین را آزاد و دادگاه‌های امنیتی را در این کشور منحل کرد و اجازه فعالیت بسیار محدود احزاب سیاسی را داد. اما به مرور زمان ماهیت واقعی شیخ حمد و وعده‌های داده شده او برای مردم این کشور آشکار شد.

مهمترین وقایع دوران حکومت

- تغییر نام امیرنشین بحرین به پادشاهی بحرین

تغییر نام بحرین به پادشاهی بحرین را باید یکی از مهمترین وقایع حکومتی در دوران حاکمیت شیخ حمد برشمرد. به این ترتیب شیخ حمد در سال 2002 از امیر بحرین به پادشاه تغییر نام داد.

- تغییر نام امیرنشین بحرین به پادشاهی بحرین

از دیگر اقدامات مهم شیخ حمد تغییر بافت و ساختار جمعیتی این کشور بود. پادشاهان بحرین از قدیم به دلیل اینکه اکثریت مردم این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند و خاندان آل خلیفه از اهل تسنن هستند، سعی کردند، با انتقال شهروندان دیگر کشورهای سنی مذهب و دادن شناسنامه و تابعیت بحرینی به آنها، نسبت جمعیت شیعیان به اهل سنت بحرین را کاهش دهند و این سیاست به شکلی گسترده‌تر و عمیق‌تر در دوران حاکمیت شیخ حمد و به ویژه پس از آغاز انقلاب 14 فوریه 2011 ادامه یافت.

- رابطه با رژیم صهیونیستی

درباره سرسپردگی آل خلفیه به کشورهایی چون آمریکا و انگلیس جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد و اسناد تاریخی موجود اثبات کننده این ادعا هستند. به عنوان مثال شیخ «عیسی بن آل خلیفه»، حاکم وقت بحرین در سال 1880 چنین صراحتا اظهار کرده بود که «من عیسی بن آل خلیفه، شیخ بحرین به این وسیله خود و جانشینانم در برابر دولت‏ انگلیس متعهد می‌شویم که از مذاکره یا انعقاد هرگونه پیمانی با هر کشوری غیر از بریتانیا و بدون موافقت بریتانیا خودداری کنیم و به هیچ دولتی جز بریتانیا اجازه تأسیس نمایندگی سیاسی یا کنسولی ندهیم».

همچنین پادشاه سابق بحرین در سال 1971 توافقنامه نظامی مشترکی با آمریکا امضا کرد تا به موجب آن قطعه زمینی به مساحت 40 کیلومتر مربع برای ایجاد پایگاه نظامی آمریکایی در اختیار آمریکا قرار دهد و در ژوئیه 1995 بحرین عملا پذیرای ناوگان پنجم دریایی آمریکا شد.

تا اینکه شیخ حمد، پادشاه کنونی افتخارات آل خلیفه را کامل کند و رابطه با رژیم صهیونیستی را هم به آن بیافزاید. گزارش‌های منتشره توسط سایت «ویکی‌لیکس» تاکید می‌کند که بحرین در سطح امنیتی و اطلاعاتی با سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به «موساد» همکاری دارد.

همچنین شیخ حمد بن عیسی از مسئولین کشورش خواسته است تا در بیانیه‌های رسمی این کشور از به کار بردن واژه «رژیم صهیونیستی» برای اسرائیل خودداری کنند.

- سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردمی

آخرین برگ افتخارات شیخ حمد نیز سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز این کشور است که از 14 فوریه سال 2011 در این کشور آغاز شده است و در این راه صرف نظر از نیروهای نظامی و امنیتی بحرین، نیروهای نظامی و امنیتی رژیم سعودی را هم به کمک طلبیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *