کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تاثیر قیمت ارز بر بازار تولیدات شیلات

25 بهمن 1391 ساعت 11:37

این روزها با قیمت دو عدد تن ماهی می‌توان دو کیلو مرغ خرید و گرانی قیمت موادغذایی گریبان تن ماهی را هم گرفته است؛ به طوری که در بازار یک قوطی کنسرو تن ماهی 5 تا 6 هزار و 500 تومان قیمت دارد.


به گزارش جهان، این روزها با قیمت دو عدد تن ماهی می‌توان دو کیلو مرغ خرید و گرانی قیمت موادغذایی گریبان تن ماهی را هم گرفته است؛ به طوری که در بازار یک قوطی کنسرو تن ماهی 5 تا 6 هزار و 500 تومان قیمت دارد.
 
مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان کنسرو تن ماهی در این باره به اقتصادپرس گفت: قیمت مصوب انجمن برای تن ماهی 180 گرمی حداقل 4850 و حداکثر 4950 تومان است و اگر محصولی بیش از این قیمت به فروش می‌رسد، مطمئن باشید که واحد تولیدی آن عضو انجمن ما نیست و سازمان حمایت و واحدهای اجرایی باید با این مساله برخورد کنند.
 
سید محمد میررضوی افزود: گاهی اوقات نیز دیده شده که تن ماهی همراه با فرآورده‌هایی مانند قارچ و زعفران و... تهیه و تولید می‌شود که این مساله در افزایش قیمت موثر است.
 
وی با بیان این‌که افزایش قیمت تن ماهی از ابتدای سال اتفاق افتاده و آن را می‌توان به دلیل واردات ماهی‌های صنعتی و کمبود صید داخلی و نوسانات نرخ ارز بدانیم، تصریح کرد: متاسفانه واردات ماهی در هیچ یک از اولویت‌های کالاهای وارداتی قرار نگرفته و شرکت‌های تولیدی مجبورند ماهی صنعتی را با ارز آزاد وارد کنند که نرخ ارز بین 3 تا 4 هزار تومان متغیر است و شرکت‌ها نمی‌توانند یکباره هزار تن وارد کنند، بنابراین مجبورند برای تولید موقت به صورت مقطعی و با ارز آزاد ماهی تهیه کنند.
 
میررضوی ادامه داد: مشکلات پرداخت ارز برای واردات ماهی از بعضی کشورها مانند اسپانیا و هند باقی است و شرکت‌ها برای انتقال ارز آزاد با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند.
 
دبیر سندیکای صنایع کنسرو درباره راهکارهای کاهش قیمت تن ماهی گفت: دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان باید عوارض گمرکی واردات ماهی را کاهش دهد و یا حتی حذف کند و مالیات بر ارزش افزوده را حذف کند تا مصرف‌کننده قدرت خرید یک عدد تن ماهی را پیدا کند، زیرا متاسفانه اکنون مصرف‌کنندگان  مجبورند برای خرید یک عدد تن ماهی 5 هزار  تا 5800 تومان پرداخت کنند و برای یک وعده خانواده دو عدد تن ماهی حدود 11 تا 12 هزار تومان هزینه دارد.
 
وی اظهار داشت: سهم فروش واحدهای تولیدی زیر نظر این سندیکا 50 درصد کاهش یافته و با ادامه این روند به‌طور قطع این صنعت رو به ورشکستگی حرکت می‌کند و مجبوریم تن ماهی را وارد کنیم و این کار سبب نابودی این صنعت خواهد شد و افزایش نرخ بیکاری را به دنبال دارد. 
 
میررضوی خاطر نشان کرد: با توجه به آنچه گفته شد، به دلیل کاهش توان خرید و پایین آمدن سهم فروش واحدهای تولیدی، شاهد کاهش حجم تولید بوده‌ایم.
 
وی درباره هزینه‌های بسته بندی این صنعت توضیح داد: بسته‌بندی این صنعت متکی به تولید قوطی‌های فلزی است که شرکت فولاد اصفهان تنها قادر به تامین 20 درصد از میزان نیاز داخلی است و به دلیل نوسانات نرخ ارز هزینه واردات ورق‌های مورد نیاز ساخت قوطی نیز افزایش یافته است.
 
دبیر سندیکای صنایع کنسرو درباره تعداد شرکت‌های فعال در حوزه تولید تن ماهی نیز گفت: حدود 120 واحد تولیدی تن ماهی در کشور وجود دارد که حدود 40 واحد یعنی بیش از 30 درصد از این واحدها عضو این سندیکا هستند و بر اساس قیمت مصوب محصولات خود را عرضه می‌کنند، اما متاسفانه برخی از واحدهایی که عضو این انجمن نیستند گاهی اوقات سوءاستفاده‌هایی می‌کنند و محصولات خود را بیش از قیمت‌های تعیین شده در بازار عرضه می‌کنند و سبب افزایش قیمت‌ها می‌شوند.
 
 


کد مطلب: 271805

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/271805/تاثیر-قیمت-ارز-بازار-تولیدات-شیلات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com