جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

اولین اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره ایران

شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۵۳
کد مطلب: 270956
وزیر خارجه جدید آمریکا در اولین اظهاراتش پس از تصدی این پست درباره مذاکره با ایران اظهارنظر کرد.
به گزارش جهان به نقل از  فارس، وزیر خارجه جدید آمریکا در یکی از اولین اظهار نظرهایش پس از تصدی این پست، به اظهار نظر درباره مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ایران پرداخت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «جان کری» گفته است جامعه بین‌الملل آماده است تا اگر ایران در مذاکرات ۲۶ فوریه آماده گفت‌وگوهای واقعی باشد و به نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ایش پاسخ دهد، به این کشور «پاسخ مثبتی» بدهد.

بر اساس این گزارش جان کری در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از دیدار با «جان برد»، وزیر خارجه‌ کانادا گفت: «جامعه بین‌الملل آماده است تا اگر ایران با آمادگی برای گفت‌وگوهای واقعی و رفع نگرانی‌هایی که کاملاً واضح هستند به مذاکرات ۲۶ فوریه بیاید، به این کشور پاسخ مثبتی بدهد.»

جان کری افزود: «اگر اینطور نباشد، ایران با انزوای بین‌المللی بیشتری روبرو خواهد شد.»

وی همچنین گفت اوباما هیچ گزینه‌ای از جمله حمله نظامی را از میز مذاکره حذف نکرده است.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «ما آماده‌ایم اجازه دهیم دیپلماسی برنده این درگیری بر سر برنامه هسته‌ای آنها باشد. اوباما تصریح کرده که آماده است درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز گفت‌وگو کند.»

وی گفت: «گزینه‌ای که ایران پیش رو دارد این است که باید به دنیا ثابت کند که برنامه هسته‌ایش صلح‌آمیز است و ما هم آماده‌ایم تا مسئولانه بنشینیم و به آنها بگوییم که این کار را چگونه باید انجام دهند.»

کری تأکید کرد: «اوباما تصریح کرده ترجیحش این است که راه حلی دیپلماتیک برای این موضوع پیدا کند، اما اگر در این کار موفق نشود، آمادگی انجام هر کاری برای اطمینان یافتن عدم دستیابی ایران به بمب هسته‌ای را دارد.»

دور جدید مذاکرات کشورهای ۱+۵ با ایران در ۲۶ فوریه (برابر با ۸ اسفند) در قزاقستان برگزار خواهد شد.

منظور از مذاکرات ۱+۵، مذاکره ۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان با ایران برای تبادل نظر و حل اختلافات در موضوعی است که کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا آن را «نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران» می‌خوانند.

این کشورها می‌گویند برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی بوده و در راستای تولید بمب هسته‌ای است؛ این در حالی است که ایران همواره این ادعاها را رد کرده است.

تهران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

پیش از این معاون ریاست جمهوری آمریکا از آمادگی کشورش برای گفتگوی مستقیم با ایران سخن گفته بود.

رهبر معظم انقلاب روز گذشته با اشاره به طرح مجدد و مکرر آمادگی برای مذاکره مستقیم با ایران گفتند: این حرف البته تازگی ندارد و آنها در مقاطع مختلف، آن را تکرار کرده اند و ملت ایران در هر بار با توجه به اقدامات عملی امریکایی ها، درباره سخنان آنها قضاوت کرده است.

ایشان افزودند: مذاکره برای اثبات حسن نیت است، شما از سر سوءنیت دهها کار انجام می دهید و بعد به زبان می گویید مذاکره! آیا ملت ایران می تواند باور کند که شما حسن نیت دارید؟

ایشان کشاندن جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره را برگ برنده مورد نیاز آمریکایی ها خواندند و افزودند: آنها می خواهند به دنیا بگویند حسن نیت دارند اما کسی حسن نیتی نمی بیند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *