پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۵

ناگفته‌های سردارحاجی‌زاده از شکار RQ170

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۴۱
کد مطلب: 270620
به گزارش جهان به نقل از فارس، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به در اختیار گرفتن هواپیمای جاسوسی RQ170  آمریکا (معروف به دیده بان) توسط سپاه در سال گذشته، گفت: در آن زمان عده‌ای اعتقاد داشتند که به هر حال آمریکایی‌ها هلی‌برن می‌کنند و نیرو و کوماندو پیاده می‌کنند و آن را منهدم خواهند کرد.

وی افزود: عده‌ای هم معتقد بودند آمریکایی‌ها حمله هوایی صورت می‌دهند و این هواپیما را با بمباران از بین ببرند ولی جمع‌بندی ما این بود که آنها هلی‌برن نمی‌کنند و نیروهایشان را به دام ما نمی‌فرستند.

حاجی‌زاده تاکید کرد: چون اگر این نیروها با تمهیداتی که فکر شده بود می‌آمدند و گرفتار می‌شدند مشکل آمریکایی‌ها بزرگتر از مشکل اول می‌شد. لذا احتمال اینکه بیایند و بمباران کنند را رد نمی‌کردیم.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: البته در حدود 10 الی 15 درصد احتمال بود این اتفاق بیفتد به همین دلیل به همه پایگاه‌های موشکی و یگان‌ها آماده باش داده بودیم که اگر آنها حرکتی کردند ما بلافاصله پایگاه‌های آنها را موشک‌باران کنیم.

حاجی‌زاده با اشاره به رمزگشایی اطلاعات هواپیمای جاسوسی RQ170 گفت: پس از رمزگشایی حافظه‌های این هواپیما متوجه شدیم این هواپیما در کشورهای اطراف ایران پروازهای زیاد داشته و خیلی از درگیری‌های پاکستان را هدایت کرده است.

حاجی‌زاده که در مستندی با نام «شکار طبس» به تشریح  نحوه به دام انداختن و رمزگشایی پهپاد آمریکایی می‌پرداخت، ادامه داد:‌هر روز که جلوتر می‌رفتیم متوجه می‌شدیم آمریکایی‌ها چه چیز بزرگی را از دست داده‌اند. فناوری‌های موجود در این هواپیماها خیلی به هواپیماهای پیشرفته مانند B2 که کاملا رادار گریز و بمب‌افکن هستند و همچنین جنگنده F35 شباهت دارد.

وی با اشاره به محل نگهداری این هواپیما در افغانستان اظهار داشت: RQ170 در پایگاهی در حدود 420 کیلومتری مرزهای شرقی ما و در داخل افغانستان بود که البته هواپیماهای دیگری از جمله هواپیماهای سری MQ که هم در کار شناسایی و مراقبت استفاده می‌شوند، در آنجا سازماندهی شده‌اند. عمده بمباران‌هایی که آمریکایی‌ها علیه افغانی‌ها و پاکستانی‌ها انجام می‌دهند توسط هواپیماهایی است که از این پایگاه بلند می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *