کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اولین خواسته مردم از دولت چیست؟

18 بهمن 1391 ساعت 13:10

گزارش از مردم و کسبه کوچه و بازار حاکی است، مهار تورم و گرانی اولین خواسته از دولتمردان است و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای آنها اولویت فوری ندارد.


به گزارش جهان به نقل از تسنیم، 27 آذرماه بود که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به بهارستان رفت تا مجلسی ها را در جریان برنامه های اقتصادی دولت دهم برای ماه های باقی مانده بگذارد این دیدار رئیس جمهور دقیقا زمانی کلید خورد که از گوشه و کنار کابینه بصورت رسمی و غیر رسمی بارها اعلام شده بود که دولت عزم جدی برای اجرای فاز دوم از هدفمندی یارانه ها را دارد.
 
آخرین چهارشنبه آذرماه امسال قرار بود رئیس جمهور دست پر وارد مجلس شود و از برنامه هایی بگوید که با اجرای آنها اقتصاد ایران وارد فاز جدیدی خواهد شد که البته آینده مثبت و منفی این فاز با توجه به وضعیت موجود جامعه کاملاً مبهم است؛ برهمین اساس بود که تمام افکار عمومی منتظر بودند تا در جریان صحبت های اقتصادی احمدی نژاد قرار گیرند.
 
رادیو فرهنگ پل ارتباطی مردم با مجلس و وقایع آن روز بود. فرقی نمی کرد که چه کاره باشی، چهارشنبه 27 آذر ماه ساعت 8 صبح خبرنگار، کارمند دولتی و خصوصی، مغازه دار، راننده تاکسی و بعضاً خانم های خانه دار موج اف ام ردیف 106 رادیو فرهنگ را باز نگه داشته بودند و با شنیدن زنگ آغاز به کار مجلس همگی بگوش شدند تا در جریان وقایع آنروز مجلس قرا گیرند.
 
احمدی نژاد به همراه اعضاء کابینه دولت دهم به موقع وارد صحن بهارستان شد تا به سوالات اذهان و افکار عمومی و همچنین نمایندگان خانه ملت پاسخ دهد؛  البته بد نیست ابتدا اشاره ای داشته باشیم به شب و روز قبل از حضور رئیس جمهور در مجلس.
 
جلسه ای مشترک بین سران قوا و روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس روز سه شنبه 26 آذرماه تشکیل شده بود و آنطور که علی لاریجانی رئیس مجلس بعداً اعلام کرد، مقام معظم رهبری در این جلسه دولت و مجلس را به همیاری و هم دلی دعوت کردند و از دو قوه خواستار توجه به معیشت مردم بودند.
 
جلسات مشترک دولت و مجلس برای تقویت معیشت مردم/ عیدانه 70 هزار تومانی به مردم
 
هدف نگارنده از یادآوری جلسه مذکور تنها ذکر این نکته بود که با وجود مخالفت جدی مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در شرایط فعلی و در مقابل عزم جدی دولت برای اجرای ادامه قانون فضای جلسه آنروز مجلس از تب و تابی که انتظارش می رفت فاصله گرفته بود و روسای دوه قوه هر دو تلاش شان به همدلی و همیاری بود.
 
رئیس جمهور آنروز هرچند به صورت تفصیلی از هدفمندی یارانه ها و برنامه دولت برای اجرای فاز دوم قانون سخن نگفت اما اشاره ای هر چند کوتاه به ضرورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها داشت؛ رئیس جمهور در جلسه مذکور از تمام بخش‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نام برد و در نهایت اشاره کوتاهی هم به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها کرد.
 
براساس این گزارش، در همان جلسه احمدی نژاد و لاریجانی از تشکیل جلسات مشترک دولت و مجلس برای تقویت معیشت مردم و تصمیم گیری برای فاز دوم هدفمندی خبر دادند و تاریخ جلسه مشترک هم عصر همان روز از طریق ریاست جمهوری اعلام شد.
 
از تاریخ حضور احمدی نژاد در مجلس تا روزهای قبل جلسات مشترکی بین دو قوه تشکیل شد و مباحث مهمی از جمله معیشت مردم و برنامه ریزی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در دستور کار قرار گرفت؛ سرانجام جلسات مذکور آنطور که رئیس جمهور رسماً اعلام کرده این بود که عیدانه ای به هر ایرانی در هفته اول اسفند پرداخت خواهد شد البته هنوز رسماً اعلام نشده مبلغ عیدانه چقدر است ولی از همین جلسات خبر رسیده که حدود 70 الی 90 هزار تومان خواهد بود.
 
85 درصد مردم با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مخالفند
 
کمتر از 40 روز به پایان سال 1391 باقی مانده است اما اگر بخواهیم قیاسی با سال‌های قبل داشته باشیم باید بگوییم حتماً در این روزها مردم باید در تکاپوی ورود به سال نو باشند، اما شب عید امسال با سال های قبل تفاوت اساسی برای مردم دارد چراکه امسال نرخ تورم در قیاس با سال گذشته رشد فزاینده ای داشته و همانطور که بانک مرکزی اعلام کرده است در دی ماه به 28.7 درصد رسیده است. افزایش تورم البته همراستای گرانی های اخیر اعلام شده است ولی شاید کمی عقب تر از گرانی ها.
 
همین گرانی ها و فشار اقتصادی باعث شد که مقام معظم رهبری سران قوا را به ارائه راهکاری برای تقویت معیشت مردم توصیه نمایند؛ اما توجه داشته باشیم معیشت مردم یک طرف و نگرانی ها از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و آینده اقتصاد کشور یک طرف.
 
در یکی از برنامه‌های پایش که از رسانه ملی پخش شده بود نظر سنجی درباره اولویت دو موضوع 1- افزایش یارانه های نقدی و 2-مهار تورم انجام شد که در نهایت بیش از یک میلیون نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و  85 درصد مخاطبان، گزینه دوم یعنی مهار تورم را برگزیدند. نتایج دیگر این نظرسنجی تلویزیونی نشان داد که بخش قابل توجهی از مردم مهار تورم، حفظ قدرت خرید و ایجاد ثبات در بازار را بر افزایش میزان یارانه های نقدی ترجیح می دهند.
 
این روزها پای درد و دل هر کسی از پیر و جوان، زن و مرد، کارمند و کارگر، دانشجو و دانش آموز و خلاصه هر قشری از جامعه که بشینیم تنها و تنها دغدغه ای را که مطرح می کنند "گرانی" هاست و لاغیر.
 
فشارهای اقتصادی کار را به جایی رسانده که مردم هر روز با گران فروشی و کم فروشی در بازار مواجه می شوند و از بد روزگار هم دستگاهی نیست تا با این متخلفان برخورد کند؛ دستگاه مسئولی نیست که قیمت ها را در یک نرخ  ثابت نگه دارد نمی گوییم ارزان کند ، خیر اما انتظار داریم قیمت ها حتی اگر گران می شوند ثابت بمانند نه اینکه ساعتی تغییر کنند.
 
تشدید گرانی ها در بازار ما را بر آن داشت تا وارد بازار شویم و اندکی از درد و دل مردم را در قالب گزارش به استحضار مسئولان مربوطه برسانیم. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از صحبت‌های مردم و کسبه تهرانی است:
 
"طلا" می‌فروشیم "نقره" جایش می‌گذاریم
 
زمانی که از طاعتی پیرمردی 60 ساله که مالک جواهر فروشی در خیابان لاله زار است پرسیدم چه خبر از اوضاع کاسبی؟ کسب و کار به راهه؟ با ناراحتی گفت: اگر اینطور پیش برود دیگر واقعا نمی‌دانیم باید چه کار کنیم؛ هر ساعت باید یک قیمت به مشتری اعلام کنیم واقعا وضعیت بدی است.
 
وی با بیان اینکه وضعیت ماه‌های اخیر موجب شده تا سرمایه مردم کم شود افزود: به عنوان نمونه ما زمانی کمتر از جواهر و سنگ های گرانقیمت در مغازه نداشتیم اما الان وضعیت به گونه‌ای تغییر کرده که مجبور شدیم با فروش طلا و جواهر " نقره "  جایگزین آنها کنیم.
 
این فعال بازار طلا و جواهر در ادامه ضمن اشاره به اینکه اگر فاز دوم اجرا شود گرانی بیداد می‌کند بخاطر اینکه مردم طاقت افزایش قیمت بیشتر از این را ندارند، تصریح کرد: از آنجایی که ما بیشتر سفارشی کار می‌کنیم گرانی‌های اخیر تاثیری در وضعیت فروش‌مان نداشته ولی در کل سودمان نسبت به قبل کمتر شد‌ه‌است.
 
وی گفت: اگر سابق بر این در مغازه چلوکباب برای ما ده هزارتومان حساب می‌شد الان همان چلوکباب را باید سی هزار تومان بخریم. به عبارت دقیق‌تر دیگر پولی برای ما باقی نمانده که بعنوان سود تلقی کنیم.
 
این فروشنده طلا و جواهر اضافه کرد: به قدری قیمت‌ها الکی گران شده که خودم باور نمی‌کنم با چه قیمتی  اجناس موجود در مغازه را مجبورم به مردم بفروشم. اصلاً قیمت‌ها با ارزش واقعی اجناس سنخیت ندارد.
 
وی افزود: قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها بنده 10 کارگر داشتم اما الان 5 نفر را نگه‌ داشته‌ام و مجبورم اگر وضعیت به این همین شکل ادامه پیدا کند این 5 کارگر را نیز از کار اخراج کنم چرا که درآمدی ندارم حقوق و مزایای آنها پرداخت نمایم.
 
این فعال بازار طلا و جواهر ضمن ادامه داد: بنده نگران سال بعد هستم که چندماهی بیشتر از عمر دولت باقی نمانده و مشخص نیست قرار است چه تصمیمی و سیاستگذاری اعمال شود.
 
ارزش پول مردم کمتر از نصف شده است/ فاز دوم شرایط را بدتر می‌کند
 
عبدی که مالک یک فروشگاه لوازم خانگی در خیابان جمهوری است با اشاره به اینکه اگر فاز دوم اجرا شود مردم شرایط دشواری را در پیش رو خواهند داشت، ادامه داد: هرچه یارانه افزایش پیدا کند فشاری که به مردم می‌آید نیز افزایش خواهد یافت بنابراین اجناس در بازار گرانتر از قبل خواهد شد؛ زمانی برق مغازه ما 200 هزار تومان می‌آمد اما الان تنها با اجرای فاز اول هدفمندی ماهی 2 میلیون تومان مجبوریم پول برق بپردازیم به همین خاطر هزینه برق را باید از طریق افزایش قیمت اجناس از مردم دریافت کنیم .
 
وی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر و همراه با افزایش نوسانات نرخ ارز، فروش بازاری‌ها نسبت به قبل کمتر شده است تصریح کرد: مردم اجناس را نمی‌خرند و کارخانه ها هم با بی پول شدن مردم فلج شده‌اند.
 
عبدی به گران شدن غیرمنطقی قیمت برخی از اجناس بازار اشاره و تاکید می‌‌کند زمانی حداقل قیمت لباسشویی 400 هزار تومان بود اما الان حداقل قیمت 1 میلیون تومان است؛ سال قبل مردم با 5 میلیون تومان وارد مغازه ما می‌شدند و یخچال ساید بای ساید، لباسشویی و ماکروفر می خریدند اما الان با 7 میلیون تومان وارد می‌شوند ولی تنها می‌توانند یک یخچال ساید بخرند.
 
وی با تاکید بر اینکه اگر قیمت بنزین گران شود قیمت تمام اجناس موجود در بازار نیز گران خواهد شد، تصریح کرد: در کشور ما مردم قیمت تمام اجناس  را با حمل و نقل حساب می‌کنند بنابراین گرانی بنزین موجب گرانی تمام اجناس خواهد شد.
 
این فعال بازار لوازم خانگی تصریح کرد : دولت باید به فکر مردم باشد و اجازه افزایش قیمت را ندهد.
 
خانم معصومی نیز از شنوندگان صحبت های احمدی نژاد در جسله علنی 27 آذر مجلس بود که به خبرنگار تسنیم گفت: برخلاف دولت مردم باور دارند که الان زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیست به عبارت دیگر الان خیلی زود است که دولت بخواهد فاز دوم را اجرا کند.
 
وی با تاکید بر اینکه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیازمند بستر سازی مناسب است گفت: در مرحله اول هدفمندی یارانه ها هنوز تجربه های کافی و لازم بدست نیاورده ایم که بخواهیم حداقل با استفاده از آن تجربه ها فاز دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا کنیم.
 
به گفته وی اگر الان فاز دوم هدفمندی اجرا شود فشار مضاعفی به مردم در راستای آزاد سازی قیمتها وارد خواهد شد چرا که خیلی از مردم هنوز با مرحله اول کنار نیامده اند و این شرایط برایشان سخت است چه برسد به مرحله دوم.
 
معصومی که خود را کارمند یکی از سازمانهای خصوصی معرفی می کند درباره افزایش قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین می گوید: اگر بنزین 2200 تومان شود قطعا به مردم فشار مضاعف خواهد امد.
 
وی ضمن اشاره به اینکه اگر بنزین در ایران گران شود به طور حتم سایر کالاها و مایحتاج مردم نیز با افزایش قیمت روبرو می شود، ادامه داد: البته این موارد در شرایطی اتفاق می‌افتد که افزایش حقوقی همراه با گرانی‌ها اعمال نمی‌شود. اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها زندگی را برای مردم سخت و غیرقابل تحمل می کند.
 
گرانی بیداد می کند
 
خانم رفعتی که حدود 50 سال دارد درباره افزایش قیمت ها و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها می گوید: افزایش قیمت ها در تمام بخش ها سختی آور است به ویژه برای دختران و پسرانی که به تازگی ازدواج کرده اند و یا قصد آن را دارند.
 
وی با تاکید براینکه قیمت ها در قیاس با سالهای قبل بسیار افزایش داشته است، تصریح کرد: الان اگر دختر و پسری قصد ازدواج داشته باشد و یا در شرف آن باشد باید با مشکل مسکن، تهیه جهیزیه ، مخارج جشن عروسی و غیره مواجه شود؛ اگر فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شود دیگر جوانی حاضر به ازدواج نخواهد بود چرا که همین الان وضعیت برای جوانان غیرقابل تحمل شده و قادر به تامین نیازهای خود نیستند.
 
رفعتی ضمن اشاره به اینکه دولت باید حامی جوانان باشد تصریح کرد: جوانان دست تنها هستند بجای اینکه دولت شرایط را برای ازدواج مهیا کند با این شتاب زدگی آمار ازدواج را کاهش خواهد داد. آن هم در شرایطی که رهبر انقلاب تاکید ویژه ای به این مسئله دارد. بهتر است دولتی ها سری به داروخانه ها نیز بزنند تا متوجه قیمت پوشاک و شیرخشک شوند که چقدر نسبت به قبل گران شده است.
 
مردم یارانه را پس می‌دهند شما تورم را به سال قبل برگردانید
 
آقای علیزاده 35 ساله و صاحب یک فروشگاه پوشاک در خیابان منوچهری است که در این باره می گوید الان در شرایطی هستیم  که ترکشهای فاز اول هدفمندی های یارانه را تحمل می کنیم و در پی رفع آن هستیم بنابراین زمان برای اجرای فاز دوم نداریم.
 
وی گفت: در شرایطی که اشتغال و مشکلات اساسی در اقتصاد کشور وجود دارد اجرای فاز دوم عقلانی نیست و بهتر است دولت در صدد رفع این مشکلات برآید.
 
این فروشنده پوشاک به نگاه سطح جامعه به خصوص سطح متوسط در جامعه درباره هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: سطح متوسط به پایین نگاه بسیار بدبینانه ای در زمینه هدفمندسازی یارانه ها دارند که دلایل آن را هم منفی بافی برخی رسانه ها می توان عنوان کرد.
وی افزود:  نامدیریتی ها در روند اجرای مرحله نخست هدفمندسازی یارانه ها موجب شد تا تورم شدید در جامعه داشته باشیم، مردم اکنون در صحبت های خودشان چه به شوخی و چه به جدی عنوان می کنند که حاضرند یارانه ها را نگیرند و روند تورم ها افزایش نیابد.
 
به اعتقاد وی، مدیران ما باید آگاه باشند کشوری به مانند ایران وقتی می خواهد در سطح جهان در مقابل استکبار ایستادگی کند در وهله نخست باید رضایت رفاهی و معیشتی مردمش را تأمین کند و این مسئله تنها با همدلی تمام مسئولان میسر می شود .
 
وی افزود:دولت اجازه ندهد گناه و تهمتی بزرگ بر گردنش در پایان عمر خود گذاشته شود و آن هم نیمه کاره رها کردن پروژه های ملی نظام در عرصه های متعدد است زیرا دولت کنونی گام های بزرگی برداشته است.
 
چه باید کرد؟
 
سال‌هاست مقام معظم رهبری در نام‌گذاری ابتدای سال شعاری اقتصادی را برای کشور انتخاب می‌کنند که همین امر نشان از تدبیر ایشان برای اداره امور اقتصادی کشور دارد؛ امسال پنجمین سالی است که شعار ابتدای سال "اقتصادی" انتخاب شده است؛  طی 5 سال اخیر عناوین انتخابی عبارتند از «نوآوری و شکوفایی»، «اصلاح الگوی مصرف»، «همت مضاعف و کار مضاعف»، «جهاد اقتصادی» و «تولید داخلی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی» که کمی تأمل در مفهوم این اسامی نشان از تدابیر رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی دارد.
 
در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک‌جانبه‌ی غرب علیه کشورمان در جهت متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ما، واژه‌ای به ادبیات اقتصادی کشور با عنوان «اقتصاد مقاومتی» اضافه شده که به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته و در حال چکش‌کاری است. این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با رهبری در سال 1389 مطرح شد. در همان دیدار مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی می‌نمایند و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز 2 دلیل «آمادگی کشور برای جهش» و «فشار اقتصادی دشمنان» را معرفی می‌کنند.
 
اگر به درستی اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد در شرایط فشار و تحریم نیز موجبات رشد و شکوفایی را برای کشور فراهم می‌سازد؛ از همین رو باید دست‌اندرکاران اقتصاد کشور فضای ملتهب جامعه را کنترل کنند و به جای دامن زدن به حاشیه‌های بازار و دعواهای سیاسی گامی را در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بخصوص در این شرایط بردارند تا کمی از فشار اقتصادی به مردم کم شود.


کد مطلب: 270525

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/270525/اولین-خواسته-مردم-دولت-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com