پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

برج آزادی پرستار می‌خواهد

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب: 269790
رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: برج آزادی در معرض رطوبت‌های صعودی و نزولی است و هنوز هیچ کسی به حکایت این برج توجه نکرده است.
به گزارش جهان، سیدمحمد بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این برج تاریخی به یک پرستار نیاز دارد تا ابتدا، منشأ رطوبت‌ها را شناسایی و عوامل مخل را بررسی کند، سپس باید بی‌توجهی‌هایی که در دوران گذشته نسبت به این بنای باارزش شده است، جبران شود.
 
وی با تأکید بر وظیفه‌ی حاکمیتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به برج آزادی، گفت: بنیاد رودکی بهره‌برداری از این برج را انجام می‌دهد. بنابراین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید این بنیاد را ملزم به حفاظت از این بنای تاریخی کند. این بنا باید یک دفتر فنی داشته باشد و اعتباری مشخص و مشاوری متخصص به‌عنوان پرستار دائمی، تا آسیب‌های واردشده به برج را مرمت کند و راه حل‌های متناسب با ضوابط میراث فرهنگی را برای آن‌ها در نظر گیرد.
 
او تأکید کرد: هر شخصیت حقیقی و حقوقی که بخواهد از چنین بنای تاریخی‌ای بهره‌برداری کند باید تحت ضوابط میراث فرهنگی از این بنا حفاظت کند.
 
بهشتی با بیان این‌که وجود یک سیستم مکانیزم ساده‌ترین راه حل ممکن برای برطرف کردن مشکلات برج آزادی است، ادامه داد: وظیفه‌ی پرستار دائمی این برج، سرویس‌دهی با همه‌ی امکانات به این بنای تاریخی است تا بتوان به‌طور کامل و منظم از این بنا حفاظت کرد.
 
این مهندس معمار با اشاره به مرمت برج آزادی در اواسط دهه‌ی 80 توسط سازمان زیباسازی و با همکاری بنیاد رودکی، افزود: مهم‌ترین عاملی که تا کنون به این برج صدمه زده، رطوبت باران و برف است. اصولا هر بنایی در معرض استهلاک است؛ تخت جمشید،‌ گنبد سلطانیه یا برج آزادی هر کدام که در معرض رطوبت قرار می‌گیرند با این مشکل مواجه می‌شوند. بنابراین باید به‌طور دائم از برج آزادی پرستاری کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *